کاربردهای متنوع و شگفت انگیز کامپیوتر ‏

کامپیوترها در جهان امروزی به وسیله‌ای اجتناب ناپذیر و ضروری تبدیل شده‌اند. به عنوان مثال، به کمک نرم افزار نشر رومیزی ‏‏(‏desktop publishing‎‏) می‌توانید برای تمام کتابهای موجود در کامپیوتر شخصی خود صفحه بندی ایجاد نمایید. نویسندگان ‏بلند پرواز می‌توانند از این ویژگی بسیار مبتکرانه بهره‌مند شوند. اجازه دهید در این مقاله، به چند مورد از علت وابستگی شدید انسان ‏به کامپیوتر اشاره کنیم.‏
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
کاربردهای متنوع و شگفت انگیز کامپیوتر ‏
کامپیوتر نوعی وسیله الکترونیکی است که عملیاتهای خاصی را از طریق دستورات مبتنی بر کاربر انجام می‌دهد. این وسیله از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. کامپیوتر اطلاعات ورودی را از طریق ابزارهای ورودی همچون ماوس و صفحه کلید پردازش می‌نماید. و از طریق ابزارهای خروجی مانند صفحه نمایش و چاپگر، این اطلاعات را به نمایش می‌گذارد. اندازه‌ و بزرگی کامپیوترها با یکدیگر تفاوت زیادی می‌کند، بطوریکه از کامپیوترهای شخصی کوچک مانند لپ‌تاپ، مینی کامپیوتر و لپ‌تاپ نوت بوک گرفته تا سوپر کامپیوترهای غول پیکر را شامل می‌شود که گاهاً برای جای دادن این سوپرکامپیوترها به یک ساختمان کامل نیاز است. سرعت آنها نیز از تنوع بسیاری برخوردار است.
 

 نرم افزار واژه پرداز ورد (Word Processing) 

یک نرم افزار واژه پرداز به طور خودکار اشتباهات املایی و دستوری را اصلاح می‌کند. چنانچه محتوا نیاز به تکرار داشته باشد، گزینه‌هایی تحت عنوان «کپی copy» و «پِیست (چسباندن) paste» وجود دارد که به شما اجازه داده این کار را بدون تایپ مجدد آن محتوا انجام دهید. شما می‌توانید اسناد و محتوای نوشته شده خود را چاپ کرده و چندین نسخه و کپی از آن نیز تهیه کنید. آسان‌تر خوانده شدن یک سند نوشته شده توسط نرم افزار ورد نسبت به نوع دست‌نویس آن، موجب افزایش اعتبار و کارآیی آن در کارهای دفتری می‌شود. شما می‌توانید تصاویری را نیز به اسناد خود همراه با برخی ویژگی‌هایی بیافزایید که توسط این نرم افزار ارائه شده است.
 

اینترنت

اینترنت شبکه‌ای است که کامپیوترها را در سراسر جهان به یک منبع اطلاعاتی آزاد و رایگان برای همه متصل می‌سازد بطوریکه تنها نیاز به پرداخت هزینه اندکی در ماه به مرکز ارائه دهنده سرویس خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از اینترنت به اطلاعات بیشتری نسبت به کتابخانه دست یابید. به این دلیل که کامپیوترها می‌توانند حجم بالایی از اطلاعات را در خود ذخیره سازند. همچنین از این طریق دسترسی بسیار سریع و آسانی به اطلاعات خواهید داشت.از طریق ایمیل می‌توانید با فردی که هزاران کیلومتر از شما دور است، در عرض چند ثانیه ارتباط برقرار کنید از طریق ایمیل می‌توانید با فردی که هزاران کیلومتر از شما دور است، در عرض چند ثانیه ارتباط برقرار کنید. اپلیکیشن‌های مخصوص چَت و گفتگو، فرد را قادر ساخته با شخص دیگر صحبت نماید. ابزارهای کنفرانسهای ویدئویی به راحتی در دسترس افراد معمولی قرار داشته و برگزاری جلسات را آسان‌تر می‌سازند.
 

تدوین و تنظیم صوتی و تصویری

تدوین و تنظیم صوتی و تصویری توسط کامپیوتر بسیار ساده‌تر شده است.  دیگر نیازی نیست هزاران دلار را صرف خرید تجهیزات ساخت فیلم و آهنگ سازی نمایید. مهندسان گرافیک می‌توانند از کامپیوتر جهت تولید فیلم‌های کوتاه یا بلند و یا حتی ساخت مدلهای سه بعدی بهره ببرند.جلوه‌های ویژه در فیلم‌های علمی تخیلی و اکشن با استفاده از کامپیوتر ساخته می‌شونداکنون هر شخصی که دارای کامپیوتر است می‌تواند در حوزه تولید رسانه  وارد شود. جلوه‌های ویژه در فیلم‌های علمی تخیلی و اکشن با استفاده از کامپیوتر ساخته می‌شوند. طراحان از تمام انواع حوزه‌های صنعت رسانه، در حال یافتن راه‌هایی خلاقانه جهت به کارگیری اینترنت در حیطه کاری خود هستند.
 

پزشکی

شما می‌توانید با کمک کامپیوتر بیماریها را تشخیص داده و در خصوص تحقیقات مرتبط با آنها اطلاعات کسب نمایید. برخی نرم‌افزارها می‌توانند در «تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا همان ام آر آی» جهت بررسی اندام‌های داخلی بدن انسان مورد استفاده قرار گیرند. نرم‌افزارهایی نیز جهت انجام عمل‌های جراحی وجود دارند. کامپیوترها به منظور ذخیره اطلاعات ارزشمند بیمار و سایر اطلاعات مورد نیاز پزشکان بکار برده می‌شوند.
 

محاسبات ریاضی

به لطف کامپیوتر که سرعت محاسبات را به بیش از یک میلیون محاسبه در ثانیه رسانده است، می‌توانیم بزرگترین محاسبات ریاضی را بدون نگرانی از نادرست بودن جواب انجام دهیم، به این دلیل که کامپیوترها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پاسخهای صحیح ارائه می‌دهند.
 

عملیتهای بانکی

 
عملیاتهای بانکی

تمام معاملات مالی می‌توانند تنها توسطه یک نرم افزار کامپیوتری انجام ‌شوند. به طوریکه با این کار امنیت، سرعت و تسهیل در معاملات امکان پذیر می‌شود. اطلاعات ارزشمند مشتری ذخیره شده و می‌توان آنها را هر زمان که یک کارمند بانک بخواهد به برخی اطلاعات دسترسی داشته باشد، بازیابی نمود.

 

مسافرت

می‌توان با استفاده از اینترنت رزرو بلیط هواپیما یا قطار و هتل را به صورت آنلاین انجام داد. انواع تورهای مسافرتی برای مشتریان در دسترس بوده که از جمله آنها می‌توان به انواع وب سایتها اشاره کرد که گزینه‌های بیشماری را پیش روی مشتریان قرار داده بطوریکه فرد می‌تواند از میان آنها یکی را برگزیند.
 

ارتباطات راه دور

نرم افزارهای کامپیوتری در این حوزه به طور گسترده به کار برده می‌شوند به طوریکه به حفظ خطوط ارتباطی کمک می‌کنند. همچنین تمام تلفن‌های همراه دارای نرم افزارهایی هستند که درون آنها قرار داده شده تا انجام برخی کارها را آسانتر سازند.
 

بازیهای آنلاین

 
بازیهای آنلاین

حتی بازیهای آنلاین برای دو بازیکن از نقاط مختلف جهان در دسترس بوده بطوریکه می‌توانند از طریق اینترنت با یکدیگر به رقابت پرداخته و ارتباط برقرار سازند.

 

آموزش مجازی

بجای یادگیری از طریق کتاب، کامپیوتر می‌تواند امر یادگیری را از طریق یک نرم افزار آموزش مجازی آسانتر سازد. به گونه‌ای که به صورت الکترونیکی و آنلاین بسیار مشابه با آموزش موجود در هر دانشگاه یا دانشکده این کار میسر شده است.
 

امتحانات

شما قادر هستید امتحانان خود را به صورت آنلاین برگزار کرده و نتایج آن را بلافاصله دریافت نمایید. همچنین می‌توانید نتایج امتحانات خود را پس از به روز رسانی شبکه دانشگاه توسط استاد مربوطه به صورت آنلاین مشاهده نمایید.
 

تجارت

فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها از برنامه‌های کامپیوتری جهت محاسبه صورتحساب مشتریان خود استفاده می‌کنند. نرم افزارهای کامپیوتری در بازارهای بورس جهت اطلاع از بالا و پایین شدن سهام مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرد حتی می‌تواند به صورت آنلاین سهام خرید و فروش نماید.
 

اخبار

وب سایتهای بسیاری وجود دارند که از طریق آنها می‌توانید آخرین اخبار را خوانده و همچنین به مقالات قدیمی و ویدئوهای مرتبط به حادثه‌ای که قبلاً رخ داده است دسترسی پیدا کنید.
 

الکترونیک

 
الکترونیک

گجت‌های الکترونیکی به کمک کامپیوتر کار  کرده و اجرا می‌شوند. نرم افزارهای مختلفی وجود داشته که جهت افزایش کارآمدی این وسایل بکار برده می‌شوند. تایمرها و سوییچ‌های خودکار این اطمینان خاطر را ایجاد می‌کنند که دستگاه‌ها به کمترین زحمت انسانی نیاز داشته باشند.

 

تحلیل آب و هوا

سوپرکامپیوترها جهت تجزیه و تحلیل و پیش بینی وضعیت آب و هوا و سایر انواع پدیده‌های آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موارد عنوان شده تنها چند مورد از بی‌شمار مواردی است که می‌توان توسط کامپیوتر انجام داد. کامپیوتر اکنون در تمام جنبه‌های زندگی بشر بکار برده می‌شود. تصور دنیایی عاری از کامپیوتر دشوار است. این فناوری انقلابی، در واقع یک موهبت برای ما به حساب می‌آید.


منبع: techspirited


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.