۶ روش طبیعی درمان جوش صورت در بارداری

بسیاری از زنان در طول دوران بارداری خود دچار جوش صورت می‌شوند. این جوش‌ها بیشتر در طول سه‌ماههٔ اول و دوم بارداری و به‌دلیل تغییرات هورمونی بدن مادر ایجاد می‌شوند و معمولا پس از دوران بارداری از بین می‌روند.
پنجشنبه، 2 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: انیس معظمی گودرزی
موارد بیشتر برای شما
۶ روش طبیعی درمان جوش صورت در بارداری

روش‌های طبیعی درمان جوش صورت در بارداری

۱. سرکهٔ سیب
مقداری پنبه را در سرکه سیب تصفیه‌نشده و خام خیس کنید و آن را روی پوست خود بکشید تا چربی پوست‌تان را جذب کند. برای این کار یک بخش سرکه را با ۳ بخش آب‌مقطر ترکیب کنید. این ترکیب، پاک‌کننده‌ای طبیعی است که سرشار از آنزیم‌های طبیعی و آلفا هیدروکسی اسیدهاست.

۲. جوش‌شیرین
جوش شیرین موجب خشک شدن چربی روی پوست و بهبود جوش صورت می‌شود. با ترکیب کردن ۱ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین با ۱ قاشق غذاخوری آب، می‌توانید کرم ضدجوش طبیعی بسازید. این کرم را روی خود جوش‌ها (نه کل بدن یا صورت) بمالید. اجازه دهید که کرم خشک شود و سپس آن را کاملا بشویید.

۳. مرکبات
آلفا هیدروکسی اسید در مرکباتی مانند لیمو ترش وجود دارد. وقتی آب لیموترش را به پوست خود می‌مالید، منافذ صورت باز می‌شود و سلول‌های مردهٔ پوست از سطح پوست جدا می‌شوند. خواص ضدباکتریایی آب لیموترش، آن را به لایه‌بردار مؤثری تبدیل می‌کند.

آب یک لیموترش را بگیرید و با استفاده از مقداری پنبه آن را مستقیما روی صورت خود بمالید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند یا تا خشک شدن آن صبر کنید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

۴. عسل
عسل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده است و علاوه بر آن، موجب آرامش و تسکین پوست نیز می‌شود. برای استفاده از عسل، ابتدا پوست صورت را با آب گرم بشویید و سپس عسل را مستقیما روی قسمت‌های آسیب‌دیده بمالید. بگذارید عسل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی جوش های صورت بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

۵. روغن نارگیل
روغن نارگیل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و موجب تسکین و آرامش پوست نیز می‌شود. این روغن به‌راحتی جذب پوست می‌شود و می‌توانید پیش از خواب، به‌جای کرم مرطوب کننده از روغن نارگیل خالص استفاده کنید.

۶. جو دوسر و خیار
جو دو سر و خیار آرامش‌بخش و خنک‌کنندهٔ پوست هستند. با ترکیب خیار، جوی دوسر، ماست ساده و عسل می‌توانید ماسکی طبیعی و خانگی درست کنید. پس از ترکیب کردن مواد، ماسک تهیه‌شده را در فریزر قرار دهید و هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این ماسک را روی پوست خود بگذارید و سپس آن را کاملا بشویید.


نکات کلی درمورد مراقبت از پوست در دوران بارداری

بیش‌ازحد پوست خود را نشویید
شست‌وشوی بیش از حد پوست، موجب از بین رفتن رطوبت طبیعی آن می‌شود و درنتیجه تولید چربی در پوست افزایش می‌یابد و شما بیشتر مستعد جوش صورت می‌شوید.

استفاده از آب داغ نیز موجب خشکی پوست می‌شود. مایو کلینیک توصیه می‌کند که برای شست‌وشوی صورت خود در صبح، شب و پس از تعریق شدید از پاک‌کننده‌ای ملایم و بدون صابون، همراه با آب سرد یا ولرم استفاده کنید.

از اسکراب کردن پوست پرهیز کنید
به‌جای اسکراب کردن از لایه‌برداری ملایم استفاده کنید. برای این کار با دست‌هایتان یا دستمالی نرم و با فشار ملایم، پوست خود را با حرکات دورانی تمیز کنید. سپس پوست صورت را بشویید و کاملا آب‌کشی کنید.

برای خشک کردن صورت، حوله را روی پوست خود نکشید، با ضربه‌های ملایم صورت خود را خشک کنید و سپس از مرطوب‌کننده‌ای ملایم و فاقد چربی استفاده کنید.
۶ روش طبیعی درمان جوش صورت در بارداری

بهترین شیوه‌های مراقبت از پوست

مراقبت از پوست در طول دوران بارداری، کار مشکلی نیست. در زیر بعضی از شیوه‌های مراقبت از پوست را بیان می‌کنیم که موجب می‌شوند پوستی زیبا، درخشان و بدون جوش داشته باشید:

-از ترکاندن، کندن، خاراندن یا فشار دادن جوش‌های خود پرهیز کنید. این کارها موجب تحریک بیشتر و ایجاد زخم می‌شود.

-با نوشیدن آب تصفیه‌شده و سالم، پوست خود را هیدراته نگه دارید. از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و کافئین زیاد پرهیز کنید.

-با مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، منابع پروتئینیِ کم‌چربی و چربی‌های سالمی مانند آووکادو و مغزها، رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. از مصرف شکرهای تصفیه‌شده و غذاهای فراوری‌شده پرهیز کنید.

-به خود زمانی را برای استراحت و آرامش بدهید. استرس و خستگی می‌تواند موجب بروز جوش شود.

-روبالشی و حولهٔ خود را به‌طور مرتب عوض کنید.

-از دست زدن به صورت‌تان پرهیز کنید، زیرا می‌تواند موجب آلوده شدن پوست به باکتری‌ها شود.

-موهایتان را به‌طور مرتب بشویید؛ به‌ویژه اگر موهای چربی دارید. سعی کنید موهایتان را از صورت‌تان کنار بزنید تا با پوست صورت‌تان تماس نداشته باشد.

-اگر از مواد آرایشی استفاده می‌کنید، می‌توانید از محصولات فاقد چربی با برچسب غیرکومدون‌زا (non-comedogenic) یا غیرآکنه‌زا (non-acnegenic) استفاده کنید. حتما پیش از رفتن به رخت‌خواب، آرایش خود را کاملا بشویید.

-همیشه پیش از مصرف داروهایی که بدون نسخه قابل‌خریداری هستند، با پزشک خود مشورت کنید. چون ممکن است مصرف بعضی از مواد تشکیل‌دهندهٔ موجود در محصولات مراقبت از پوست رایج، مانند سالیسیلیک اسید (salicylic acid) و ویتامین A در دوران بارداری بی‌خطر نباشد.
 

کلام آخر

خانم‌ها فارغ از اینکه قبل از دوران بارداری  می توانند، مشکل آکنه داشته باشند یا نه در طی دوران بارداری با مشکل آکنه مواجه می‌شوند. بنابر این با رعایت نکات بالا از زدن جوش می توان پیشگیری و در صورت وجود جوش می توان آن را با راحت ترین فعالیت های ممکن مهار نمود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.