دلایل گرسنگی بیش از حد چیست؟

برخی افراد با وجود اینکه وعده های غذایی را کامل می خورند، به طور مکرر احساس گرسنگی می کنند. این به دلیل کمبود برخی از مواد غذایی مهم در رژیم آنها است. در این مطلب به دلایل احساس مکرر گرسنگی اشاره شده است.
شنبه، 28 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلایل گرسنگی بیش از حد چیست؟
کمبود خواب موجب افزایش سطح گرلین می شود، به همین علت است که زمانیکه شما کمبود خواب دارید، احساس گرسنگی می کنید.
 

مقدمه

احساس گرسنگی یک نشانه ی طبیعی بدن برای نیاز به غذای بیشتر است. زمانیکه شما گرسنه هستید، ممکن است معده ی شما "غرغز" و احساس خالی بودن کند و همچنین شما به دنبال گرسنگی، احساس کج خلقی یا عدم تمرکز کنید. اکثر مردم می توانند قبل از احساس گرسنگی، چندین وعده ی غذایی بخورند. اما این در مورد همه صادق نیست. چندین توضیح برای این شرایط وجود دارد، از جمله اینکه رژیم غذایی آنها به اندازه ی کافی حاوی پروتئین، چربی یا فیبر نیست و همچنین استرس بیش از حد دارند یا بدن آنها کمبود آب دارد. در این مقاله برخی از دلایل گرسنگی بیش از حد مورد بحث قرار گرفته است.
 

شما به اندازه ی کافی پروتئین مصرف نمی کنید

مصرف پروتئین به اندازه ی کافی برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین دارای خواص کاهش گرسنگی است که ممکن است به شما در مصرف روزانه کالری کمتر، کمک کند. این کار از طریق افزایش تولید هورمون هایی که منجر به پر شدن و احساس سیری می شوند و کاهش سطح هورمون هایی که سبب گرسنگی می شوند، انجام می شود. در نتیجه، اگر شما خیلی سریع احساس گرسنگی می کنید، حتما پروتئین کافی دریافت نمی کنید.

مطالعه ای بر روی 14 مرد دارای اضافه وزن در طول 12 هفته نشان داد که افرادی که 25 درصد از کالری خود را از طریق پروتئین دریافت می کردند نسبت به سایر افراد، میل خوردن وعده های آخر شب در آنها 50 درصد کاهش یافته بود. علاوه بر این، افرادی که میزان مصرف پروتئین آنها بالاتر است، در طول روز وسواس کمتری برای خوردن تجربه می کنند. بسیاری از غذاهای مختلف سرشار از پروتئین هستند، بنابراین دریافت پروتئین کافی از طریق رژیم غذایی، امری دشوار نیست. وجود منابع پروتئین در وعده های غذایی می توانند به کاهش و جلوگیری از گرسنگی کمک کنند. محصولات حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ، سرشار از پروتئین هستند.
 

شما به اندازه ی کافی نمی خوابید

داشتن خواب کافی برای سلامتی بسیار مهم است. خواب برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی بدن مورد نیاز است و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد. علاوه بر این، خوابیدن به اندازه ی کافی یک عامل تاثیر گذار بر روی اشتها است. کمبود خواب موجب افزایش سطح گرلین می شود، به همین علت است که زمانیکه شما کمبود خواب دارید، احساس گرسنگی می کنید. خوابیدن به اندازه ی کافی به بدن شما کمک می کند تا سطوح مناسبی از لپتین که هورمونی است که احساسات کامل را ترویج می دهد، را تولید کند. برای کنترل سطح گرسنگی، توصیه می شود که هر شب حداقل هشت ساعت خواب کامل داشته باشید.
 

شما بسیاری از کربوهیدرات های تصفیه شده را مصرف می کنید

کربوهیدرات های تصفیه شده، پردازش شده اند و فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی آنها جدا شده است. یکی از منابع رایج کربوهیدرات های تصفیه شده، آرد سفیدی است که در بسیاری از غذاها مانند ماکارونی و نان یافت می شود. غذاهایی مانند نوشابه، آب نبات و محصولات پخته شده که با شکرهای فرآوری شده تهیه می شوند نیز به عنوان کربوهیدرات تصفیه شده در نظر گرفته می شوند.

از آنجایی که کربوهیدرات های تصفیه شده فاقد فیبر هستند، بدن شما آنها را خیلی سریع هضم می کند. این یکی ازدلایل عمده ی گرسنگی در صورت مصرف حتی مفدار زیادی از کربوهیدرات های تصفیه شده است. علاوه بر این، خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است موجب افزایش سریع سطح قند خون شما شود و این منجر به افزایش سطح انسولین که هورمون مسئول انتقال قند به سلول های شما است، می شود. زمانیکه مقدار زیادی انسولین به صورت آنی در پاسخ به قند خون بالا آزاد می شود، این هورمون با سرعت زیادی برای از بین بردن شکر از خون شما کار می کند که این ممکن است منجر به کاهش ناگهانی قند خون شود. سطح پایین قند خون در بدن شما نشان دهنده ی این است که شما نیاز به غذای بیشتری دارد و این دلیل دیگری است که شما ممکن است احساس گرسنگی کنید، به ویژه اگر کربوهیدرات های تصفیه شده بخشی همیشگی از رژیم غذایی شما باشد.
 

رژیم غذایی شما کم چرب است

چربی نقشی کلیدی در پر نگه داشتن شما دارد. این به این علت است که انتقال چربی از روده بسیار آهسته است و و هضم و انتقال آن نیاز به مدت زمان زیادی دارد. علاوه بر این، خوردن چربی ممکن است منجر به آزاد شده هورمون های مختلف سیری شود. به همین علت است که اگر رژیم غذایی شما کم چرب باشد، ممکن است احساس گرسنگی مکررداشته باشید. بسیاری از غذاهای سالم و دارای چربی زیاد وجود دارند که می توانید در رژیم غذایی خود برای افزایش چربی و کاهش احساس گرسنگی قرار دهید. انواع خاصی از چربی ها مانند تری گلیسریدها متوسط زنجیره و اسیدهای چرب امگا 3 بیشترین تاثیر را برای کاهش اشتها و گرسنگی دارند.

منبع: سایت الو دکتر


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.