تکان خوردن جنین از کی شروع می شود؟

شروع به تکان خوردن جنین

الگوی تکان خوردن همه جنین ها یکسان نیست بنابراین تجارب مادران در این زمینه ممکن است متفاوت باشد. تا زمانیکه حرکات جنین یک الگوی ثابت داشته و چندان تغییر نکند می توان گفت که مشکلی وجود ندارد.
سه‌شنبه، 31 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شروع به تکان خوردن جنین
هر چند جنین از هفته هفتم یا هشتم شروع به تکان خوردن می کند و در سونوگرافی می توان این مسئله را مشاهده کرد ولی تکان خوردن جنین در داخل رحم معمولا قبل از هفته های ۱۶ تا ۲۲ احساس نمی شود. مادرانی که قبلا حامله بوده اند زودتر از مادران شکم اول این تکان های کوچک را که اصطلاحا لگد زدن خوانده می شوند حس می کنند. وضعیت فیزیکی هم در احساس کردن این تکانها نقش دارد؛ زنان لاغر تکانها را راحت تر از زنان چاق حس می کنند.
 

تکانها چه حسی دارند؟

زنان حامله حس خود از تکان خوردن جنین را به این صورت توصیف کرده اند: حس ترکیدن پاپ کورن، شنا کردن ماهی در شکم، و یا پر زدن پروانه احتمال دارد که در اولین تکانها مادر خیال کند که این احساس ناشی از جابجایی گازهای روده و یا ناشی از گرسنگی است ولی با زیاد شدن تکانها مادر بهتر می تواند تفاوت را تشخیص دهد. در صورتیکه مادر آرام در جایی بنشیند یا دراز بکشد بهتر می تواند تکانها را حس کند.
 

تکانها چند وقت یک بار احساس می شوند؟

در ابتدا تعداد تکانها کم و فاصله آنها زیاد است و ممکن است در حد چند تکان در روز باشد. در واقع جنین مرتب تکان خورده و ضربه می زند ولی بیشتر ضربه ها قدرت کافی برای حس شدن توسط مادر را ندارند. ولی در سه ماهه دوم ضربات شدیدتر و بیشتر می شوند. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که الگوی تکان خوردن همه جنین ها یکسان نیست بنابراین تجارب مادران در این زمینه ممکن است متفاوت باشد. تا زمانیکه حرکات جنین یک الگوی ثابت داشته و چندان تغییر نکند می توان گفت که مشکلی وجود ندارد.
 

آیا کنترل مرتب ضربه زدن جنین لازم است؟

تا زمانیکه ضربه زدن جنین بطور منظم اتفاق می افتد باید به آن توجه کرد. به محض اینکه مادر متوجه کاهش حرکات جنین شد باید به پزشک خود اطلاع دهد. کاهش حرکات جنین ممکن است نشانه بروز مشکل باشد و ممکن است برای اطمینان از سلامت جنین نیاز به انجام non - stress test و بیوفیزیکال پروفایل باشد. در سه ماهه سوم بعضی پزشکان توصیه می کنند که مادر هر روز تعداد ضربه زدنهای جنین را بشمارد. برای شمارش تعداد ضربه زدنها چندین راه وجود دارد که می توان آنها را از پزشک معالج پرسید.زایمان در آب یک زایمان طبیعی است که ضمن درد کمتر نیازی به استفاده از داروهای بی حسی ندارد. در روش زایمان در آب با استفاده از آب با دمای ۳۷- ۳۴ درجه و relaxation عضلات، یک زایمان طبیعی اما بدون درد در آبگرم صورت میگیرد. یکی از روشهای رایج به این شکل است: زمانی از روز را که جنین فعال است انتخاب کنید. بهتر است که شمارش روزانه در زمان مشخصی از هر روز انجام شود.) آرام بنشینید و یا به پلو دراز بکشید. مدت زمانی را که طول می کشد تا ۱۰ ضربه مجزا را احساس کنید اندازه بگیرید. (ضربه، تکان ناگهانی، و حرکت تمام بدن جنین همگی محاسبه می شوند. در صورتیکه در عرض ۲ ساعت حداقل ۱۰ تکان را حس نکردید بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. وضیعت حرکات جنین در رحم مادر یکی از شاخص های سلامت جنین در دوران حاملگی است.
 

زایمان در آب: یک زایمان طبیعی بدون درد

زایمان در آب یک زایمان طبیعی است که ضمن درد کمتر نیازی به استفاده از داروهای بی حسی ندارد. در روش زایمان در آب با استفاده از آب با دمای ۳۷- ۳۴ درجه و relaxation عضلات، یک زایمان طبیعی اما بدون درد در آبگرم صورت میگیرد. در این روش در عین حال خطر بروز مشکلات تنفسی به جهت ورود آب به ریه نوزاد و عفونت و خونریزی برای مادر وجود دارد.
 
وی راه کاهش خطرات ناشی از زایمان در آب را حضور مامای با تجربه و کنترل لحظه به لحظه شرایط زایمان و وضعیت مادر و نوزاد دانست. همچنین شرایط لازم جهت انجام این نوع زایمان را سلامت کامل مادر و جنین و اعلام رضایت کامل مادر از طریق پر نمودن رضایت نامه عنوان نمود. کارگاههای آموزشی زایمان در آب ویژه ماماهای کشور به خصوص در شهرهای تهران و اصفهان بیش از گذشته در حال برگزاری است. این روش برای اولین بار در شوروی صورت پذیرفت که در حال حاضر پس از گذراندن مراحل آزمایشی به عنوان یکی از روشهای زایمان طبیعی بدون درد قابل انجام است.
 
از آن جایی که در روزهای آخر بارداری، حجم رحم و اندازه جنین به حداکثر میزان خود می رسد، فشار موضعی روی روده ها نیز افزایش می یابد و یبوست یکی از عمده ترین مشکلاتی است که خانم های باردار در ماه آخر، به ویژه در روزهای پایانی بارداری، با آن مواجه می شوند؛ به همین دلیل توصیه میشود که خانم های باردار در وعده های مختلف از سبزیها و میوه های تازه و متنوع به میزان زیاد مصرف کنند و روزانه بیشتر از ۸ لیوان آب بنوشند تا هم کمتر دچار یبوست شوند و هم فشار به کف لگن به حداقل برسد.
 
آیا خانم های باردار در روزهای پایانی بارداری ملزم به انجام آزمایشهای خاری هم هستند؟ بله؛ برای اطمینان از وضعیت سلامت خانم باردار در هفته پایانی بارداری، آزمایش هایی شامل آزمایش های انتقادی، کم خونی، عفونت کلیه و عفونت ادراری برای وی تجویز می شود تا پزشک از وجود نداشتن هرگونه مشکلی در این زمینه ها مطمئن شود و اگر هم مشکلی وجود دارد، هر چه سریع‌تر رفع شود تا در روند زایمان خللی وارد نشود.
 

منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما