ایران، کشوری که به تنهایی ٧٦ درصد تریاک جهان را کشف کرده است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران به‌تنهایی ۷۶ درصد تریاک، ۶۷ درصد مرفین و ۱۷ درصد هرویین جهان را کشف کرده است.
سه‌شنبه، 28 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایران، کشوری که به تنهایی ٧٦ درصد تریاک جهان را کشف کرده است
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ سردار اسکندر مؤمنی عصر دوشنبه در دیدار با رئیس مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور عراق به تبیین جایگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت و افزود: به دلیل آنکه جمهوری اسلامی ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، موضوع مبارزه با این مواد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار و ستادی بنام «ستاد مبارزه با مواد مخدر» تشکیل و مسئولیت آن نیز بر عهده ریاست جمهوری نهاده شده است.

وی اظهار داشت: ۲۴ دستگاه همچون وزارت کشور، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی عضو این ستاد هستند و به نمایندگی از این ستاد نیز در هر استان کشور، تشکیلاتی بنام «شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر» دایر شده است.

سردار مؤمنی به وضعیت مواد مخدر در ایران و دنیا اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی به لحاظ موقعیت جغرافیایی در کنار افغانستان قرار دارد که منشأ تولید بیش از ۹۰ درصد مواد افیونی جهان است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور، مقصد قاچاق مواد مخدر افغانستان را اروپا اعلام کرد و گفت: مواد مخدر به تجارت پر سود دنیا تبدیل شده و این شرایط موجب شده که جمهوری اسلامی سالانه صدها میلیون دلار در حوزه مبارزه با این بلیه جهانی جهت اقداماتی همچون استحکامات مرزی و استقرار نیروهای انسانی هزینه کند درحالی‌که این بودجه می‌توانست صرف توسعه پایدار کشور شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته حدود ۱۱ هزار تن مواد مخدر کشف کرده است، ادامه داد: در سال گذشته نیز بیش از ۸۰۰ تن مواد مخدر پلیس ایران در جریان ۱۵۰۰ عملیات و درگیری علیه قاچاقچیان بین‌المللی کشف و ضبط شده است و همچنین در راه بیش از سه هزار نفر به شهادت و بیش از ۱۲ هزار نفر به درجه رفیع جانبازی نائل شده‌اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: به وضعیت کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان خوش‌بین نیستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که این روند تولید ادامه پیدا کند چراکه این افزایش تولید ناشی از تقاضا در مقصد – کشورهای اروپایی - است که اهتمام جدی به مبارزه با مواد مخدر ندارند.

وی عنوان کرد: در سال ۲۰۰۱ میلادی، میزان کشت تولید مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود اما بعد از اشغال آن کشور توسط نیروهای فرامنطقه‌ای، تولیدات مواد مخدر در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۹ هزار تن رسید و ۵۰ برابر شد؛ پس طبیعی است که افزایش تولیدات مواد مخدر در همه کشورهای پیرامونی، مسیر و مقصد اثر سو خود را بگذارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه قاچاقچیان از همه ابزارها و شیوه‌ها برای گسترش این تجارت کثیف استفاده می‌کنند، توضیح داد: همه کشورها باید در این مبارزه جهانی سهم داشته باشند و ایران در چارچوب راهبردهای ملی و تعالیم دینی با همه انواع مواد مخدر چه در داخل کشور و چه ترانزیت جهانی مبارزه قاطعی دارد.

سردار مؤمنی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر توجه به حوزه مقابله با عرضه، در حوزه‌های درمان، پیشگیری و کاهش آسیب معتادان اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام داده به‌گونه‌ای که به‌عنوان یکی از کشورهای مرجع انتخاب شده است.

وی گفت: آمادگی خود را در خصوص تبادل تجربیات با کشور عراق اعلام می‌داریم، چرا که هر دو کشور طی یک دهه اخیر، چه در حوزه تروریسم و چه حوزه مواد مخدر و ناامنی‌های وارداتی آن، آسیب‌های بسیاری را متحمل شده‌اند.

سردار مؤمنی یادآور شد: ایران و عراق زمینه‌های همکاری‌های مشترکی در حوزه‌های مقابله، پیشگیری، درمان و کاهش آسیب معتادان دارند و با تنظیم پیش‌نویس همکاری و امضای نهایی آن در حوزه مبارزه با مواد مخدر همکاری‌های دو کشور می‌تواند ارتقا قابل‌توجهی پیدا کند.


مواد مخدر مشکل جهانی است

سرلشگر عبدالصاحب رئیس مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور عراق نیز دراین دیدار گفت: عراق تا سال ۲۰۱۳، کشوری پاک از مواد مخدر شناخته می‌شد اما با وضعیت امنیتی که رخ داد، زمینه برای حضور جنبش‌های جنایتکار همچون داعش برای گسترش مواد مخدر فراهم شد که بلافاصله وزارت کشور به همراهی وزارت بهداشت، اقداماتی همچون قانون‌گذاری و اصلاح ساختارهای سیاسی انجام دادند و وظایف جدیدی را برای اداره کل مبارزه با مواد مخدر عراق تعریف کردند.

‌وی افزود: معتقدیم که مواد مخدر مشکلی جهانی است و یک کشور نمی‌تواند به‌تنهایی با آن مبارزه کند و به همکاری بین‌المللی برای این مبارزه جهانی نیاز است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه ایران علاوه بر مقابله با مواد مخدر، در حوزه درمان معتادان نیز پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است نیازمند همکاری و انتقال تجارب کشور ایران هستیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.