خواص گندم برای سلامتی (بخش دوم)

دانه‌های گندم برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین مشخص شده است گندم برای تعادل سطح کلسترول و محافظت از قلب مفید است. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 4 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص گندم برای سلامتی (بخش دوم)
جوانه گندم منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر فراوان است که به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند. سالم نگه داشتن کبد کمک می‌کند تا سموم به طور منظم از بدن حذف شوند.
 

خواص گندم برای سلامتی


1. متابولیسم را بهبود می‌دهد
فیبر موجود در محصولات تهیه‌شده از گندم کامل باعث تقویت فرایند گوارش در بدن و بهبود متابولیسم کلی می‌شود. پزشکان مصرف نان تهیه‌ شده از غلات کامل و سایر غذاهای غنی از فیبر را توصیه می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که غذاهای تهیه‌شده از غلات تصفیه شده نه تنها سبب افزایش وزن می‌شوند، بلکه خطر مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهند.
 
2. فیبر بسیار بالایی دارد
هنگامی که مدام یک رژیم غذایی سرشار از فیبر دارید که از نان گندم کامل و غلات سبوس‌دار تشکیل شده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مشکلاتی مانند نفخ، حالت تهوع، یبوست و ورم در زمان بسیار کوتاهی پایان خواهند یافت. یک مطالعه‌ی منتشرشده در مجله علم مواد غذایی و فناوری می‌گوید که فیبر، مانند فیبر موجود در گندم، به حفظ نظم و سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کند. گندم کامل محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین ملین است. همچنین، دیورتیکولیت اغلب به دلیل التهاب و دردهای پایین روده اتفاق می‌افتد. این اختلال ممکن است منجر به یبوست مزمن و فشار غیر ضروری شود و یک کیسه یا ساک در دیواره‌ی روده‌ی بزرگ ایجاد کند. چنین مواردی می‌توانند به راحتی و به طور طبیعی با حفظ رژیم غذایی غنی از فیبر و مصرف غلات کامل به طور منظم، درمان شوند.
 
3. سلامت زنان را ارتقاء می‌دهد
گندم کامل باعث افزایش سطح انرژی در زنان می‌شود. یک مطالعه‌ی طولانی مدت نشان داد که افزایش مصرف غلات کامل باعث افزایش سطح انرژی زنان و جلوگیری از افزایش وزن و دیابت نوع ۲ شد و سطح BMI آن‌ّها را پایین نگه داشت. این مطالعه همچنین نشان داد زنانی که غلات کامل را به میزان بیش‌تری مصرف می‌کنند، معمولا رژیم سالم‌تری دارند و میوه‌ها و سبزیجات را نیز به میزان زیادی مصرف می‌کنند. محصولات تهیه‌شده از آرد غلات کامل حاوی فولات و ویتامین B هستند و بنابراین به کاهش مشکلات بارداری و شیردهی کمک می‌کنند.
 
4. از بروز آسم در کودکان جلوگیری می‌کند
مطالعات متعدد بین‌المللی روی آلرژی و آسم در دوران کودکی نشان داد که رژیم غذایی مبتنی بر گندم توانایی کاهش احتمال ابتلا به آسم را به میزان تقریبا ۵۰ درصد دارد. همچنین افزایش واکنش راه‌های هوایی، عاملی کلیدی است که آسم را تشدید می‌کند. این اختلال با محدود کردن راه‌های هوایی و افزایش حساسیت مشخص می‌شود. در بسیاری از نظرسنجی‌ها دیده شده‌است بچه‌هایی که مقادیر بالایی از غلات کامل و ماهی می‌خورند از چنین بیماری‌هایی رنج نمی‌برند، زیرا این غذاها دارای مقدار زیادیمنیزیم و ویتامین E هستند.

توجه: با این حال، در بعضی موارد، مصرف گندم ممکن است برای بیماران مبتلا به آسم مضر باشد، به این دلیل که می‌تواند یک آلرژ‌ی‌زای غذایی مرتبط با آسم باشد. با پزشکی مشورت کنید که می‌تواند به شما یک معاینه کامل و تشخیص آلرژی احتمالی را ارائه بدهد.
 
5. علائم پس از یائسگی را کاهش می‌دهد
مصرف زیاد محصولات گندم تصفیه‌ نشده می‌تواند باعث افزایش مقدار فیبر و پروتئین در رژیم غذایی زنان یائسه شود. این امر به مدیریت وزن، تعادل هورمونی و تسکین علائم پس از یائسگی کمک می‌کند.
 
6. کبد را سم‌زدایی می‌کند
جوانه گندم منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر فراوان است که به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند. کبد یکی از بزرگ‌ترین اندام‌های داخلی در بدن است و سالم نگه داشتن کبد کمک می‌کند تا سموم به طور منظم از بدن حذف شوند.
 
7. از بروز حمله‌ی قلبی جلوگیری می‌کند
گندم کامل به میزان فراوانی نوعی لیگنان به نام آنترولاکتون دارد، که از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. یک ژورنال دانمارکی یک مطالعه را منتشر کرد که نشان می‌داد زنانی که غلات کامل مصرف می‌کردند سطوح بالاتری از این لیگنان دفاعی دارند. علاوه بر این، محصولات تهیه شده از غلات کامل، که فیبر غذایی بالایی دارند، کاهش فشار خون را به میزان قابل‌ توجهی تجربه می‌کنند و احتمال حمله‌ی قلبی نیز در آن‌ها پایین خواهد بود. مصرف بالای این دانه سبب کاهش تری گلیسیرید یا چربی خون می‌شود. این تاثیر، روند پیشرفت تصلب شرایین و سکته‌ ی مغزی را کند می‌کند.

یک مطالعه‌ که اخیرا در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شد نیز نشان داد افرادی که به گلوتن حساسیت ندارند نباید از چنین محصولاتی پرهیز کنند. دنبال کردن یک رژیم غذایی بدون گلوتن که می‌تواند مصرف غلات کامل را کاهش دهد، منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.
 
8. سلامت روده را بهبود می‌بخشد
سبوس گندم به این دلیل که سطح بالای فیبر دارد، روی میکروبیوم روده انسان تاثیر می‌گذارد. این ماده کمک می‌کند تا باکتری “خوب” در دستگاه گوارش تغذیه شود، و به این ترتیب هضم را بهبود می‌بخشد و جذب مواد مغذی را در بدن افزایش می‌دهد. همچنین بلغور، شکل دیگری از این دانه، یک منبع عالی نشاسته‌ ی مقاوم است. این نوع نشاسته در روده‌ی کوچک هضم نمی‌شود و به همین دلیل به غذایی برای فلور روده تبدیل می‌شود.

ادامه دارد...

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.