حقوق مالکیت فکری چیست؟

هدف از این قوانین، ایجاد انگیزه برای مردم جهت ایجاد آثار خلاقانه است که به نفع جامعه و با اطمینان از اینکه آن‌ها می‌توانند بدون ترس از سو استفاده دیگران از آثار خود سود ببرند، پایه گذاری شده اند.
پنجشنبه، 25 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
حقوق مالکیت فکری چیست؟
حقوق مالکیت فکری با قواعد تامین و اجرای حقوق قانونی برای اختراعات، طرح‌ها و آثار هنری سر و کار دارد. همان طور که قانون از مالکیت اموال شخصی و املاک و مستغلات محافظت می‌کند، بر این اساس کنترل انحصاری  نامشهودی را نیز دنبال می‌کند. هدف از این قوانین، ایجاد انگیزه برای مردم جهت ایجاد آثار خلاقانه است که به نفع جامعه و با اطمینان از اینکه آن‌ها می‌توانند بدون ترس از سو استفاده دیگران از آثار خود سود ببرند، پایه گذاری شده اند.

حقوق مالکیت فکری چیست؟


قانون حقوق مالکیت فکری

مواردی که توسط وکلا و متخصصان در سراسر جهان در مورد جنبه‌های قانونی مربوط به حقوق مالکیت فکری مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند شامل کپی‌رایت، نام دامنه، قانون صدور مجوز، ثبت اختراعات، اسرار تجاری و علامت تجاری می باشد.

بند ۸ قانون اساسی آمریکا به کنگره اجازه می‌دهد تا به نویسندگان و مخترعان حقوق انحصاری برای تولید اعطا کند. همچنین بند ۸ به کنگره قدرت تنظیم تجارت بین‌ایالتی و خارجی را می‌دهد و حمایت بیشتری از حق قانون گذاری در این منطقه را فراهم می‌کند. حقوق مالکیت فکری توسط کنگره تصویب می‌شود که آن نیز توسط دو اداره دولتی، اداره ثبت اختراعات ایالات‌متحده و دفتر کپی‌رایت آمریکا اداره می‌شوند.

حقوق مالکیت فکری به مخترعان حق استفاده از محصول خود در بازار را می‌دهند و یا با انتقال این حق به شخص دیگر سود می برند. بسته به نوع اختراع، حق ثبت اختراع تا ۲۰ سال معتبر است و اقلام واجد شرایط شامل ماشین‌های جدید، بهبودهای تکنولوژیکی و کالاهای تولید شده از جمله ظاهر محصول می باشند.
 

تخلف در مقابل حقوق مالکیت فکری

تخلف یا استفاده غیر مجاز به حقوق مالکیت فکری اشاره دارد. برای محافظت در برابر تجاوز، صاحبان باید گام‌هایی بردارند تا تمام جهان را بر آن کنند که حقوق مالکیت فکری آنها وجود دارد و باید رعایت شود. فراهم کردن اعلامیه به جلوگیری از نقض حقوق مالکیت فکری توسط کسانی که ممکن است ناخواسته آن‌ها را نقض کنند، کمک می‌کند. همچنین منافع قانونی بیشتری را تحریک می‌کند و مالک را در موقعیت بهتری برای تحت پیگرد قرار دادن یک تخلف در دادگاه قرار می‌دهد. مخترعین می‌توانند با علامت‌گذاری تعداد حق ثبت اختراع  توسط دفتر ثبت اختراع و علامت تجاری به حقوق خود توجه کنند. برچسب ثبت اختراع نیز می‌تواند برای دلسرد کردن دیگران از کپی کردن طراحی قبل از دریافت حق اختراع ، شود.

اگر تخلفی در این زمینه رخ دهد، حقوق مالکیت فکری می‌تواند در دادگاه فدرال اعمال شود. با این حال، پیش از تشکیل یک طرح دعوی، مالکان می توانند با یک وکیل مشورت کنند و به دقت بررسی کنند که آیا این دادخواهی به نفع آن‌ها خواهد بود یا خیر. پرونده‌های نقض حقوق مالکیت فکری برای پیگرد قانونی پر هزینه هستند و همیشه یک ریسک وجود دارد که دادگاه با بررسی شواهد و مدارک ممکن است به نفع مالک اصلی رای ندهد.

در صورتی که مدعی حقوق مالکیت فکری شکایت کند و دادخواهی موفقیت‌آمیز باشد، تعدادی از راهکارها در دسترس خواهند بود. دادگاه می‌تواند حکمی را صادر کند که بر اساس آن متخلف  باید آنچه را که انجام می‌دهد ، متوقف کند. همچنین ممکن است خساراتی به مبلغ قابل‌توجهی برای او صادر شود. علاوه بر اینکه ممکن است حقوق صاحب‌کار در دادگاه با یک قرارداد مجوز کار موافقت کند که بر اساس آن امکان استفاده از حقوق مالکیت فکری برای ادامه کار تنها با پرداخت پول به صاحب کرا ادامه پیدا می کند.

حقوق مالکیت فکری می‌تواند فوق‌العاده سودآور باشد و افکار افراد زیادی را به پول تبدیل کند. شرکت‌هایی که در حقوق مالکیت فکری تخصص دارند برای کمک به مالکان که به دنبال ایجاد سود یا دفاع از حقوقشان هستند، در دسترس می باشند.


کار یک وکیل برای حفظ حقوق مالکیت فکری

یک وکیل حقوق مالکیت فکری می‌تواند به شما در حفاظت از منافع خود کمک کند. در مقابل، اگر کسی شما را متهم به تجاوز کند، شما می توانید خواستار مشاوره قانونی برای مبارزه درخواست کنید. شما برای این کار می توانید با یک وکیل زبردست گفتگو کنید.

حقوق مالکیت فکری چیست؟
 

اساسنامه حقوق مالکیت فکری

  استفاده از مطالب سایت ها با توجه به حقوق مالکیت فکری

اگر کسی متوجه شود که یک وب سایت از کار او استفاده می‌کند، می تواند علیه او با استناد به حقوق مالکیت فکری شکایت کند. استفاده از کار یا جزئیات کار فرد دیگر بدون اجازه از او نیاز به گرفتن حق چاپ دارد. برای این موقعیت‌ها، راهکارهای  قانونی وجود دارد. اولین مرحله معمولا شامل تماس با یک وکیل و درگیر شدن در مشاوره برای تعیین اینکه آیا این وب سایت حق استفاده از این مواد را دارد یا خیر.

 

کپی رایت در حقوق مالکیت فکری

مورد دیگر کپی‌رایت و حقوق مالکیت فکری در مورد علامت تجاری می باشد که در یک کشور دیگر از آن به نفع خود استفاده شده است. بنابراین فرد می تواند هنگام رویارویی با چنین مسئله ای با یک وکیل صحبت کرده و از طریق مراکز بین المللی  حقوق مالکیت فکری خویش را پیگیری کند.

گاهی یک کسب‌وکار می‌تواند از حقوق مالکیت فکری استفاده کند اما در کار خود ثبت کار به فرد یا نهاد دیگری ارجاع دهد و حتی در فعالیت‌های قانونی و از طریق رسانه‌های اجتماعی شرکت کند که منجر به اقامه دعوی یا اتهامات جنایی نشود. در غیر این صورت مالک می‌تواند با یک دادخواست مدنی حقوق مالکیت فکری خویش را درخواست کند.


حقوق مالکیت فکری چیست؟


محافظت از حقوق مالکیت فکری معنوی در عصر اینترنت

محافظت از حقوق مالکیت فکری در اینترنت و عصر الکترونیک وجود ندارد و مهم است که فردی که در حال توسعه و ایجاد چنین اقلامی می باشد در ابتدا از یک وکیل برای دنبال کردن این تدابیر حفاظتی کمک بگیرد. برای این منظور شما باید از یک وکیل و متخصص قانونی IP برای پیگیری این مسائل کمک بگیرید.

زمانی که یک فرد در حال توسعه یک برنامه جدید می باشد، ممکن است نیاز داشته باشد که حمایت‌هایی از حقوق مالکیت فکری او قبل از اتمام برنامه کاربردی وجود داشته باشد تا از آن در برابر تکثیر، دزدی یا مشکلات تجاوز که می‌تواند بوجود آید، محافظت کند. به طور کلی، سازنده باید از ابتدا به دنبال کپی‌رایت، علامت تجاری یا حق ثبت اختراع بسته به برنامه کاربردی و برنامه‌های کاربردی درگیر در فرآیند باشد.

کپی‌رایت در زمینه هنر و سایر موارد خلاق از مخترع و سازنده که دارای حق کپی‌رایت معتبر هستند می‌تواند از طریق اعمال مقررات اموال و حقوق مالکیت فکری مورد حمایت قرار گیرد. در صورتی که به این حقوق تجاوز شود، مالک می‌تواند از یک طرح دعوی در برابر یک قاضی استفاده کند تا قاضی تعیین کند که آیا حق مالک و حق مولف مورد حمایت قرار خواهد گرفت خیر.
 

کار با سازندگان نمونه اولیه و نگرانی در مورد حقوق مالکیت فکری

حمایت ها و حقوق مالکیت معنوی اغلب موضوعات مهم و محتاطانه هستند که ممکن است نیاز به حفظ جنبه های خاصی از اختراع یا محصول جدید را با هر کسی که قبلا در فرآیند دخیل نبوده داشته باشد اما ممکن است شامل سازندگان نمونه اولیه نباشند. در حالی که نگرانی هایی ممکن است در مورد قرار گرفتن در معرض تجاوز به حقوق مالکیت فکری وجود داشته باشد، مهم است که یک توافق نامه غیر رسمی با این متخصصان داشته باشیم.
 

توسعه منابع فضایی در سیاره‌های کوچک و ماه و حقوق مالکیت فکری

شرکت‌های تجاری هرگز به توانایی توسعه منابع موجود در فضا، سیاره‌های کوچک، ماه و دیگر اجسام آسمانی نزدیک نشده اند. سباستین گیبسون وکیل منابع فضایی، تحولات اخیر و قانون فضایی فعلی، بازیگران اصلی در رقابت برای منابع فضایی، منابع در معرض خطر، خطرات مربوط به آینده قانون فضا و توسعه منابع فضایی را مورد بررسی قرار می‌دهد.


اما چگونه از مالکیت فکری خود با استفاده از حقوق مالکیت می توانیم محافظت کنیم؟

هنگامی می توانیم یک محصول جدید را به عنوان سرمایه‌گذار بالقوه در نظر بگیریم که می‌تواند شانس موفقیت کسب‌وکار را افزایش دهد. حمایت‌های قانونی متعددی وجود دارند که می‌توانند در جلوگیری از به سرقت رفتن ایده یا محصول در بازار قبل از اینکه مخترع آن را ثبت کند وجود دارد که می تواند به عنوان یکی از جنبه های حقوق مالکیت فکری به افراد کمک کند. معمولا داشتن قراردادهای محرمانه امضا شده بسیار حائز است  اما مالک وحصول و یا ایده  می‌تواند از روش‌های دیگری نیز استفاده کند.


منبع:
www.hg.org


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.