شرایط سخت شیخ زکزاکی

شیخ زکزاکی در هفته اخیر، با تدابیر شدید امنیتی در دادگاه عالی کادونا حاضر شد؛ دادگاهی که با موضوع رسیدگی به وضعیت سلامتی و بررسی آزادی وی برپا شد. وی توانایی جسمی مناسبی برای حضور در دادگاه نداشت و به‌سختی در دادگاه حضور یافت.
شنبه، 29 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شرایط سخت شیخ زکزاکی
به گزارش راسخون، شیخ زکزاکی در هفته اخیر، با تدابیر شدید امنیتی در دادگاه عالی کادونا حاضر شد؛ دادگاهی که با موضوع رسیدگی به وضعیت سلامتی و بررسی آزادی وی برپا شد. وی توانایی جسمی مناسبی برای حضور در دادگاه نداشت و به‌سختی در دادگاه حضور یافت؛ اما دولت همچنان با دسترسی وی به مراقبت‌های پزشکی مخالفت می‌کند.

این روزها نگرانی‌ها درباره احتمال شهادت شیخ‌زکزاکی به‌دلیل بیماری افزایش‌اش یافته است؛ موضوعی که فرزندانش بارها درباره این حادثه ابراز نگرانی کرده‌اند و با انتشار نامه‌ای برای چندمین‌بار از توطئه رژیم وابسته به نیجریه برای به‌شهادت‌رساندن پدرشان خبر داده‌اند. شواهد پزشکی هم حاکی از آن است که وضعیت جسمانی شیخ‌زکزاکی به‌دلیل وجود سرب فراوان در خون و مداوانشدن و مشکلات پزشکی دیگر ناشی از شکنجه، در وضع اورژانسی و بسیار وخیم قرار دارد. مدارک پزشکی منتشرشده نشان می‌دهد عوامل وابسته به نظام نیجریه تلاش می‌کنند با تزریق مقادیر زیادی سرب به خون شیخ‌زکزاکی، به روش‌های مختلف شرایط جسمی او را به‌صورت تدریجی وخیم کنند و درنهایت، وی را به‌شهادت برسانند. به‌دلیل این میزان آلودگی، پزشکان درباره خطر مرگ شیخ‌زکزاکی هشدار داده و خواستار مداوای سریع او شده‌اند و ازآنجاکه روند مناسب درمانی در نیجریه ارائه نمی‌شود، پیشنهاد کرده‌اند رهبر شیعیان نیجریه به خارج از کشور منتقل شود.


بررسی سفر درمانی شیخ‌زکزاکی به هند در دادگاه نیجریه

در روزهای اخیر، دادگاه عالی نیجریه به درخواست شیخ‌زکزاکی قرار بود موضوع سفر پزشکی وی به هند برای درمان را رسیدگی کند. برهمین‌اساس، دادگاه عالی ایالت کادونا در نیجریه برای رسیدگی به پرونده شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبرنهضت اسلامی این کشور تشکیل شد و وکلای پرونده به قاضی دادگاه اعلام کردند با‌توجه‌به بیماری و ناتوانی شیخ‌زکزاکی در پیمودن پله‌های دادگاه وی در بیرون دادگاه حضور دارد. به‌گفته شاهدان، وضعیت جسمی او به‌گونه‌ای است که وقتی وکلا، پلیس، کارمندان ثبت دادگاه و خبرنگاران حاضر وضعیت جسمی شیخ زکزاکی را دیدند، همگی از وخامت حالش نگران شدند. در این دادگاه، درخواست شیخ‌زکزاکی برای سفر درمانی به هند اعلام شد که به‌گفته منابع مطلع، دادگاه صدور حکم را به جلسه بعدی (7مرداد) موکول کرد و شیخ با وجود وضعیت وخیم جسمانی‌اش، باید هفت روز دیگر در حبس بماند.

براساس گزارش‌ها و به‌گفته تیم پزشکی معالج، شیخ‌زکزاکی در زندان عمدا دچار مسمومیت شده و زنده‌ماندنش تاکنون چیزی شبیه به معجزه بوده است. محمدابراهیم زکزاکی، تنها پسر باقیمانده شیخ‌ابراهیم زکزاکی، در گزارش اخیرش برای آزادی پدرش تأکید کرد: ما تمام اقدامات لازم را برای کارهای اورژانس پزشکی پدرم انجام داده‌ایم و همچنان نیز پیگیر هستیم تا همه‌چیز به نحو احسن انجام شود؛ اما ما هنوز در انتظار مقام‌ها هستیم تا به وعده‌هایشان عمل کنند. تمام اسناد خواسته‌شده برای صدور پاسپورت پدرم در چند ساعت و در همان روز دوشنبه هفته قبل تحویل داده شد؛ ولی هنوز پاسپورت برای وی صادر نشده است. همزمان با وخیم‌ترشدن وضعیت جسمی شیخ‌زکزاکی، مردم نیجریه در اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور در ابوجا تظاهرات کردند؛ اعتراضات مسالمت‌آمیزی که با خشونت و سرکوب دولت بوهاری مواجه شده است.
 

سنگ اندازی دادگاه

برهمین اساس، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که مسئولیت هرگونه اتفاق ناگوار نسبت به شیخ ابراهیم زکزاکی متوجه دولت نیجریه خواهد بود. 

با گذشت قریب به سه سال و نیم از کشتار خونین مسلمانان عزادارِ عاشورای حسینی (ع) در نیجریه و بازداشت غیرقانونی علامه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر مسلمانان این کشور و همسر ایشان _ که خود وی  نیز در این فاجعه به شدت مجروح و طی پنج سال گذشته شش فرزند ایشان و خواهر شیخ زکزاکی و صدها مسلمان بی گناه و مظلوم به شهادت رسیدند-  اخباری که علی رغم سانسور شدید خبری از وضعیت ایشان منتشر شده، نشان می‌دهد دستگاه قضائی و دولت نیجریه در آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی که به شدت بیمار است به بهانه‌های واهی سنگ اندازی می‌کنند.

علی رغم اینکه در دسامبر 2016 دادگاه عالی نیجریه در ابوجا حکم به تبرئه و آزادی ایشان و الزام به پرداخت خسارت به شیخ زکزاکی و همسر ایشان کرد ولی همچنان حکم دادگاه عالی اجراء نشده است.

دولت نیجریه به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد موظف است تا بر اساس معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی حق آزادی عقیده مذهبی و انجام اعمال و مناسک مذهبی را برای مسلمانان این کشور -که نزدیک به پنجاه درصد جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند- به رسمیت بشناسد.

 شیخ‌زکزاکی از سال 2015 که ارتش نیجریه با خشونت به خانه وی در شهر زاریا حمله کرد، زندانی است. وی و همسرش در این حمله زخمی شدند. درحالی‌که پنج نفر از فرزندان و صدها نفر از پیروان شیخ‌زکزاکی کشته شدند، دولت نیجریه از آزادکردنش خودداری می‌کند؛ به‌طوری‌که دادگاه در حکمی اعلام کرده زکزاکی بی‌آنکه جرمی مرتکب شود، بازداشت شده است. از آن زمان به‌بعد، مناطق مختلف نیجریه صحنه اعتراضات مردمی در حمایت از این رهبر شیعیان نیجریه و محکومیت ارتش این کشور بوده است. با انتشار گزارش‌های رسانه‌ای درزمینه وخیم‌ترشدن حال شیخ‌ابراهیم زکزاکی در هفته‌های اخیر، مردم چند شهر نیجریه در حمایت از رهبر شیعیان این کشور تظاهرات کردند و آزادی فوری وی از زندان‌های حکومت نیجریه را خواستار شدند. این تظاهرات با سرکوب شدید نیروهای امنیتی نیجریه همراه بوده است؛ به‌گونه‌ای که در اعتراضات هفته گذشته، چهار نیجریه‌ای به‌شهادت رسیدند.


استواری جنبش اسلامی درغرب آفریقا

سال‌هاست که شیعیان نیجریه را ارتش این کشور شهید یا اسیر می‌کنند. آن‌ها بارها کشتارهای وحشیانه حکومت را تجربه کرده‌اند؛ آنجا که برای حمایت از رهبر دینی‌شان به خیابان‌ها می‌آیند و با سربازان ارتش روبه‌رو می‌شوند که روی زمین زانو زده‌اند و آماده تیراندازی هستند. بااین‌حال، آن‌ها ترجیح می‌دهند شجاعانه و بی‌رحمانه کشته شوند تا آنکه در ترس و ذلت زندگی کنند. شیعیان نیجریه در شهرهای لاگوس، زاریا و کانو سکونت دارند که کانون فعالیت آن‌ها در حسینیه بقیه‌الله شهر زاریاست. آذر94، بیش از هزار نفر از مسلمانان شیعه در حمایت از رهبرشان به حسینیه آمده بودند و به‌شهادت رسیدند. در این فاجعه، هیچ شاهدی زنده نماند تا ماجرا را به‌درستی تعریف کند و حتی اجساد را باقی نگذاشتند.

آن‌ها حمله خود را تا آنجا پیش بردند که هرکس را می‌دیدند، می‌کشتند و حسینیه را تماما نابود کردند. حملات آن‌ها به‌منظور دستگیری نبود؛ بلکه قصد کشتار و پاک‌سازی داشتند، حتی حمله بی‌رحمانه و شلیک بی‌هدف گلوله‌ها در منزل شیخ‌زکزاکی نیز به امید کشتن او در زمان حمله بود. آن‌ها چهار گلوله در بدن رهبر شیعیان به‌جای گذاشتند، خانه او را به آتش کشیدند و هرکس که آنجا بود، ازجمله سه نفر دیگر از پسران شیخ‌زکزاکی را با سنگدلی به‌گلوله بستند و از نارنجک و بولدوزر برای تخریب خانه‌های شیعیان استفاده کردند. این خون‌ها نه‌تنها موجب سکوت و عقب‌نشینی نشد؛ بلکه جنبش اسلامی را در رسیدن به هدف و حمایت از رهبرشان استوارتر کرد. حال چند سالی است که از حبس خانگی شیخ‌زکزاکی و همسرش می‌گذرد و هرروز وضعیت سلامت جسمانی او وخیم‌تر می‌شود.


منبع: صبح نو


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.