ما همچنان نفت خود را خواهیم فروخت

ما همچنان نفت خود را خواهیم فروخت
وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با مجری مشهور سی.ان.ان که در روز پنجشنبه صورت گرفت و امروز پخش شد بر ادامه فروش نفت این کشور تاکید کرد.

فرید زکریا در ابتدای این مصاحبه با محمد جواد ظریف گفت شما می دانید بسیاری تصور می کنند دولت ایران در تلاش است به شیوه های مختلف جریان نفت را از تنگه هرمز متوقف کند، نظر شما در این باره چیست؟

محمد جواد ظریف گفت شما می دانید ما در خلیج فارس هستیم. ما پانصد مایل ساحل در خلیج فارس داریم و تنگه هرمز را کنترل می کنیم. این آب ها خطوط حیاتی ما هستند. بنابراین امنیت آنها بسیار برای ایران مهم است اما در طول تاریخ، ایران امنیت این آب ها را تامین کرده است. آمریکا در حال مداخله است تا این منطقه را برای ایران ناامن کند. شما نمی توانید این آب ها را برای یک کشور ناامن اما برای کشورهای دیگر امن نگهدارید.

فرید زکریا در ادامه پرسید آیا شما معتقدید در نتیجه آن - حالا هر کسی که مقصر باشد - شما ممکن است شاهد تشدید اوضاع باشید که در نتیجه به رویداد نظامی منجر شود؟

وزیر امور خارجه کشورمان گفت در چنین آب های کوچک، اگر شما کشتی های خارجی زیادی داشته باشید، حوادث اتفاق می افتد. شما سال 1988 را به خاطر داشته باشید که یک ناو جنگی آمریکا در این آب ها یک فروند هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و 290 نفر را کشت. بنابراین، حوادث و حتی فاجعه ها در چنین شرایطی می تواند روی دهد.

فرید زکریا پرسید آیا فکر می کنید تنش آنقدر زیاد است که احتمال جنگ وجود داشته باشد؟

محمد جواد ظریف گفت خب، شما نمی توانید به سادگی به احتمال فاجعه بی توجه باشید اما همه ما باید برای اجتناب از آن کار کنیم. الان هم جنگ در حال وقوع است و آن جنگ اقتصادی است. جنگ اقتصادی علیه ایران، شهروندان ایرانی را هدف قرار می دهد و رئیس جمهور ترامپ رسما گفت به دنبال جنگ نظامی نیست اما در حال جنگ اقتصادی است. جنگ اقتصادی چیزی نیست که بشود به آن افتخار کرد زیرا در رویارویی نظامی غیرنظامیان کسانی هستند که خسارت جانبی می بینند اما در جنگ اقتصادی غیرنظامیان هدف اولیه هستند.

فرید زکریا پرسید آیا شما از توان آمریکا و دولت ترامپ برای جلوگیری از ورود شما به هر نوع فعالیت اقتصادی بین المللی و حتی فروش نفت تان در بازار جهانی متعجب نشدید؟

ظریف در پاسخ به این سئوال گفت نه فقط برای ایران بلکه برای جامعه بین المللی جای تاسف دارد که آمریکا می تواند در حقیقت به بازیگران مهم در بازار بین المللی زور بگوید تا از مقررات این کشور علیه حقوق بین الملل و علیه منافع خودشان تبعیت کنند. این واقعا جای تاسف دارد. ما به فروش نفت خود ادامه می دهیم.

فرید زکریا گفت اما تولید شما کاهش یافته است.

محمد جواد ظریف تصریح کرد کاهش یافته است اما ما راه هایی را برای اصلاح اوضاع پیدا خواهیم کرد. همانطور که دیده اید بازار پولی ما اکنون بعد از یک سال بی ثباتی ثبات یافته است و در حال بهبود است. معنایش این است که ما به رویارویی با این مشکلات با افتخار و دور اندیشی ادامه خواهیم داد.

فرید زکریا پرسید بسیاری معتقدند آمریکا شما را در وضعی قرار داده که اقتصاد تنزل یافته است. صندوق بین المللی پول اعلام کرده است پنج یا شش درصد (اقتصاد شما) کاهش یافته است. ارزش پول شما هم تقریبا پنجاه تا شصت درصد کاهش یافته است. آیا شما در تنگنا قرار گرفته اید؟

ظریف گفت خیر، من فکر می کنم آمریکا متوجه شده باشد به خاطر اشتباهات خودش برای اصرار بیش از حد بر قدرت اقتصادی و استفاده از سلاح دلار و همانطور که هر تحلیل گری به شما خواهد گفت در میان مدت و دراز مدت این محتوم به تاثیر منفی بر سلطه دلار در اقتصاد جهانی خواهد بود. شما می بینید بسیاری از کشورها از جمله متحدان آمریکا در حال دور شدن از دلار و استفاده از پول های ملی خود هستند. سال گذشته، ایران و ترکیه از پول های ملی خود برای 35 درصد از تجارت خود استفاده کردند. دیگران هم در حال انجام همین کار هستند. چین و روسیه تصمیم گرفتند در تلاش های دوجانبه خود دلار را کنار گذارند.

وی افزود شما اکنون بازاری به اسم بازار نفتی غیردلاری در شانگهای دارید. این واقعیت ها به علت استفاده بیش از حد از دلار و استفاده دلار به عنوان سلاح هست. بنابراین، در نهایت به علت این ناامیدی آمریکا و این عقده علیه ایران و تصمیم برای نابود کردن میراث دیگری و کنار زدن توافق هسته ای که درباره آن مذاکره شد، آنها در حال استفاده بیش از حد از قدرت دلار خود هستند و در نهایت این برای آنها هزینه خواهد داشت.

فرید زکریا مجری شبکه تلویزیونی سی ان ان در ادامه مصاحبه پرسید: دونالد ترامپ می گوید به دنبال جنگ با ایران نیست. وی همچنین اخیرا گفته است که به دنبال تغییر نظام نیست. آیا شما این حرف ها را باور دارید؟

محمد جواد ظریف گفت: من فکر می کنم وی خواهان جنگ با ایران نیست. من فکر می کنم او توجهی نمی کند که چه کسی در ایران حاکم است و او به دنبال تغییر نظام نیست اما این چیزی نیست که افراد اطراف او می خواهند. من فکر می کنم مهم است رئیس جمهور ترامپ به افراد اطراف خود نگاه کند. ما حرف او را قبول می کنیم. او خواهان جنگ نیست. او خواهان تغییر نظام نیست اما من می توانم به او اطمینان دهم که افرادی در اطراف او هستند که رسما می گویند خواهان جنگ و تغییر نظام هستند.

فرید زکریا پرسید: به من گفته شد رئیس جمهور ترامپ نامه ای به رهبر معظم ایران فرستاد و در آن اساسا پیشنهاد شروع مجدد مذاکرات را داد.

محمد جواد ظریف گفت: رئیس جمهور ترامپ نامه ای نفرستاد اما نخست وزیر آبه پیام او، پیام کلامی او را آورد و رهبر معظم به دقت گوش داد. مشکل این است که ما نمی توانیم با روی کار آمدن هر دولت جدید در آمریکا شروع به مذاکره کنیم. هر کشوری با کشور دیگر بر اساس این حقیقت که دولت ها نماینده کشورشان هستند، توافق می کند. در آمریکا فقط انتخابات اتفاق افتاد. در آمریکا انقلاب که رخ نداد. رئیس جمهور ترامپ جانشین رئیس جمهور اوباما شد. دولت ها توافقنامه های اجرایی و معاهداتی دارند اما آنها همه نوع توافقنامه هایی دارند که برای کشور الزام آور است. شما به سادگی نمی توانید بگویید من دولت قبلی را دوست ندارم و می خواهم درباره هر کاری که آنها انجام دادند، دوباره مذاکره کنم.

وی افزود این شاید یک مسئله داخلی برای شما باشد اما برای ما، ما سالها، ساعت ها، روزها، هفته ها، ماهها و شب ها سپری کردیم، یکی از نشست های مذاکره که ما با وزیر خارجه کری داشتیم در ساعت 9 شب شروع شد و بدون وقفه تا 6 صبح فردا ادامه یافت. این چیزی نیست که بتوانیم مذاکره مجدد انجام دهیم. اگر رئیس جمهور ترامپ می گوید که این یک معاهده نبود و فقط یک توافقنامه اجرایی بود، این مسائل داخلی (آمریکا) است اما وی به اندازه کافی معاهدات را نقض کرده است. شما پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF)، نفتا، یونسکو و بسیاری دیگر را به خاطر بیاورید.

فرید زکریا پرسید: اجازه دهید شرایط برد-برد را پیشنهاد کنیم. شما گفتید مذاکرات باید برد-برد باشد. بنابراین، او هم می خواهد برد داشته باشد و برد این است که شما با بازگشتن به میز مذاکره موافقت کنید، تحریم های جدید تعلیق خواهند شد و آمریکا در هنگام گفتگو، این تحریم ها را تعلیق می کند اما شما با گفتگو درباره توافق هسته ای، موشک های بالستیک و فعالیت های منطقه ای ایران موافقت کنید.

محمد جواد ظریف گفت: اول از همه باید بگویم ما میز مذاکره را ترک نکردیم. ما در میز مذاکره هستیم. آمریکا میز مذاکره را ترک کرد. اگر آنها تحریم ها را کنار گذارند، می توانند به میز مذاکره بازگردند و می توانند گفتگو با ما را در میز مذاکره شروع کنند. ما همواره درباره مسئله هسته ای و نحوه اجرای توافقی که داریم، گفتگو کرده ایم. بنابراین، ما از انجام این کار استقبال می کنیم. درباره موشک ها و مسائل منطقه ای، (اول باید بگویم) ما جدیت آمریکا را در اجرای آنچه توافق کرده اند، ندیدیم. ما باید جدیت آمریکا را ببینیم.

وی افزود: ما قصد نداریم درباره دفاع خود مذاکره کنیم. این تعلق تاریخی و عاطفی مردم ما است. مردم ما هشت سال جنگ را دیدند، زمانی که هدف قرار گرفته می شدند. زمانی که زیر انبوهی از موشک ها و بمب ها و حتی تسلیحات شیمیایی قرار می گرفتند و هیچ کس به ما حداقل ابزار دفاع را نمی داد. همه از اتحاد جماهیر شوروی آن زمان که به عراقی ها هواپیمای میگ می داد تا آمریکایی ها که به آنها سیستم شناسایی آواکس می دادند تا فرانسوی ها که به آنها موشک اگزوسه می دادند تا بریتانیایی ها که به آنها تانک های چیفتن می دادند تا آلمانی ها که به آنها تسلیحات شیمیایی می دادند، همه به آنها (عراقی ها) کمک می کردند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.