روش پرورش و تکثیر دراسنا کامپکت

دراسنا کامپکت از گیاهان آپارتمانی زیبا می باشد و در صورت برقراری شرایط محیطی به مرحله گل دهی نیز می رسد. این گیاه زحمت چندانی برای نگه داری و مراقبت نیاز ندارد. فقط کافی است حداقل شرایط استاندارد برای بقا را داشته باشد. در این مطلب روش نگه داری و تکثیر این گیاه را توضیح داده ایم.
دوشنبه، 21 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش پرورش و تکثیر دراسنا کامپکت
دمای محیط اتاق برای پرورش کامپکت مناسب است. اگر هوای داخلی اتاق گرم است، مقداری رطوبت برای آن در نظر بگیرید. این گرما برای گیاهان بسیار مضر بوده و احتمالاً با سوختگی برگ ها همراه خواهد شد.
 

مقدمه

دراسنا در انواع مختلفی دیده می شود. ضمن اینکه هر کدام از این گیاهان شرایط منحصر به فردی برای رشد و تکثیر دارند. دراسنا کامپکت یکی از گونه های معروف دراسنا است و این گیاه با برگ های طویل و کشیده شناخته می شود.
 

پرورش دراسنا کامپکت

دراسنا کامپکت با نام انگلیسی Janet Craig dracena و Striped dracena شناخته می شود. نام رسمی و علمی این گیاه Dracaena deremensis’ compacta می باشد. این نوع دراسنا برای محیط های اداری، بانک ها و فضاهای بسته گزینه ای ایده آل است. این موضوع نشان می دهد که دراسنا نور چندانی برای بقا نیاز ندارد. به همین خاطر در محیط های بسته با نور کم قابلیت رشد دارد. دراسنا کامپکت به خانواده بامبو تعلق دارد. این گیاه زحمت چندانی برای نگه داری و مراقبت نیاز ندارد. فقط کافی است حداقل شرایط استاندارد برای بقا را داشته باشد.
 

شرایط نگه داری از این گیاه

بعضی از گیاهان آپارتمانی نسبت به عناصر دریافتی محیط بیش از اندازه حساسیت نشان می دهند که این موضوع به دلیل توان پایین یا شرایط مقاومتی آن ها می باشد. دراسنا نیز برای بقا فاکتورهای قابل توجه دارد.

آبیاری :
برای اقدام به آبیاری دراسنا منتظر خشک شدن خاک باشید. تنها در این صورت می توانید اقدام به آبیاری مجدد کنید. آب لوله کشی به دلیل دارا بودن کربنات، بی کربنات و فلوراید برای آبیاری دراسنا مناسب نیست. این عناصر شور شدن خاک را به دنبال دارند. در واقع میزان شوری یا EC خاک با آب لوله کشی افزایش می یابد. با شور شدن خاک، برگ ها در قسمت رأس دچار خشکی می شوند و رنگ تیره می یابند. بهتر است آب را ابتدا بجوشانید و بعد از سردشدن مقداری آب لیمو به آن بیفزایید و سپس به مصرف گیاه برسانید. این کار سبب از بین رفتن شوره های روی بستر خاک می شود. دراسنا به املاح هادی موجود در آب(EC) واکنش نشان می دهد. بهتر است برای آبیاری این گیاه از نمونه آب مقطر یا آب جوشانده سرد شده استفاده کنید. اگر کمتر از حد لازم به این گیاه آب دهید، دچار خشکی خواهد شد. آبیاری بیش از اندازه نیز زردی برگ ها را به دنبال خواهد داشت. قبل از آبیاری دراسنا، حتماً وضعیت خاک را از نظر خشکی مورد بررسی قرار دهید.

نور :
دراسنا کامپکت به علت سازگار بودن با شرایط نور کم، جزء گیاهان آپارتمانی تلقی می شود و لقب مقاوم را می گیرد. اگر این گیاه در قسمت رأس برگ ها دچار سوختگی شده، می تواند به دلیل کمبود نور باشد. اگر این گیاه در معرض نور قرار دارد، باید حتماً نور به خوبی فیلتر شود.

دما :
دمای محیط اتاق برای پرورش دراسنا مناسب است. اگر هوای داخلی اتاق گرم است، مقداری رطوبت برای آن در نظر بگیرید. این گرما برای گیاهان بسیار مضر بوده و احتمالاً با سوختگی برگ ها همراه خواهد شد.

رطوبت :
رطوبت از عوامل غیر قابل فاکتور برای دراسنا کامپکت می باشد. این رطوبت باید در حد ۴۰ درصد باشد. در فصل گرم یک ظرف آب در زیر گیاه بگذارید. البته گیاه در این ظرف بر روی سنگ قرار می گیرد و با سطح خیس تماس ندارد. بلکه از رطوبت ظرف به شکل غیر مستقیم بهره مند می شود. به طور کلی تیره شدن رأس برگ دراسنا می تواند به علت کمبود رطوبت باشد. یکی دیگر از راه های تامین رطوبت برای دراسنا، بهره مندی از غبار پاشی است. خزه نیز گزینه ای مناسب برای بهره مندی از رطوبت است. خره باید خیس شود و آن گاه پای گلدان جای بگیرد.

خاک :
برای خاک این گیاه مانند تکثیر بنفشه آفریقایی عمل کنید. این فرمول املاح کمتری دارد. این گیاه باید در خاک خود کمترین حد پیت ماس را داشته باشد. چون در غیر این صورت سوختگی رأس برگ گیاه را به دنبال دارد. برای دراسنا کامپکت خاک برگ به کار نبرید. خاک برگ به دلیل داشتن برگ در طی زمان با از بین رفتن برگ هایش، سبب بالا رفتن دما و گرما می شود. در ادامه برگ ها زرد رنگ شده و گیاه دچار افت می گردد.

کود دهی :
برای این گیاه کودهای کریستالون به کار نبرید. این کود باعث سوختگی گیاه خواهد شد. ضمن اینکه برای گیاه رشدی را رقم نخواهد زد. کودهای مایع بهترین گزینه برای دراسنا هستند. اسید هیومیک را برای تغذیه این گیاه در نظر بگیرید. بهتر است کود گرین هر ماه یک بار به شکل رقیق شده به مصرف گیاه برسد.
 

تکثیر دراسنا کامپکت

اگر گیاه دراسنا شما به اندازه لازم رشد کرده باشد، می توانید از روش چیپس کردن برای تکثیر دراسنا کامپکت استفاده کنید. ابتدا ساقه این گیاه را به قطعاتی برش داده و آن گاه بر روی خاک بگذارید. این قطعات کم کم ریشه دار می شوند و می توانند یک گیاه عالی را به وجود آورند. البته بستر کاشتی در نظر گرفته برای این گیاه باید مرطوب باشد. این گیاهان تمایل به ریشه های کروی دارند. بنابراین بهتر است گلدان های مناسب را برای آن ها انتخاب کنید. برای تعویض گلدان هر دو سال یک بار اقدام کنید.

اگر برگ های دراسنا دچار سیاهی و تیرگی شده، بهتر است این نواحی را با قیچی حذف کنید. تیرگی گیاه باید به اندازه یک میلی متر باقی بماند. برای از بین بردن املاح از آب لیمو یا اسید هیومیک در آبیاری گیاه استفاده نمایید. با از بین رفتن املاح این سیاهی پیشرفت نخواهد کرد. برگ های پژمرده و زرد را حذف کنید.

گل دهی دراسنا سبب ضعف رشد این گیاه خواهد شد. گل این گیاه را از قسمت تحتانی جدا نمایید و فرصت گلدهی را از آن بگیرید. شپشک آرد آلود مهم ترین آفت دراسنا کامپکت بوده و در تابستان شرایط برای رشد این آفت فراهم تر است. بهتر است با استفاده از اسید هیومیک از بروز این آفت جلوگیری کنید. هورمون مبارزه گیاهی یا استفاده از اسید سالسیلیک سبب مقاوم سازی این گیاه به آفت شپشک آرد آلود می شود. برای بهره مندی از اسید سالسیلیک قرص آسپرین را به شکل محلول بر روی بوته گیاه اسپری نمایید.

اگر این گیاه در مراحل اولیه آفت زدگی قرار دارد، پنبه ای آغشته به الکل را بر روی نواحی درگیر گیاه بکشید. این کار باعث از بین رفتن سپر آفت ها خواهد شد. پس از این کار به سراغ استفاده از سم کلروپیرفوس یا کونفیدور بروید. برای از بین بردن کنه از سم فن پروپاترین کمک بگیرید.

منبع : sabzaneh.com


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.