گیاهان تصفیه کننده هوا را بشناسید (بخش دوم)

یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هوا که اصالت آن به جنوب شرق آسیا بازمی‌گردد، فیکوس بنجامین است. این گیاه هم می‌تواند بین ۶۰ سانتی‌متر تا ۳ متر رشد کند. مثل بسیاری از گیاهان تصفیه کننده هوا، فیکوس بنجامین هم عاشق نور غیرمستقیم و آبیاری هفتگی است. در این مطلب با گیاهان تصفیه کننده هوا آشنا خواهید شد.
پنجشنبه، 24 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گیاهان تصفیه کننده هوا را بشناسید (بخش دوم)
سرخس نیز یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هواست که برای مبتدیان نگهداری گل و گیاه گزینه بسیار راحت و مناسبی خواهد بود.
 

گیاهان تصفیه کننده هوا را بشناسید


۱. دراسینا درمنسیس 
کمی جسارت به خرج دهید! دراسینا (Dracaena Deremensis) می‌تواند تا بیش از ۴ متر رشد کند که آن را مناسب فضاهای بزرگ می‌کند. این گیاه عاشق نور غیرمستقیم است و به‌هیچ‌وجه نباید در برابر نور مستقیم خورشید قرار داده شود. در ماه‌های گرم، هفته‌ای یک‌بار به آن آب دهید و برای جلوگیری از فاسد شدن ریشه، فاصلهٔ آبیاری در زمستان را بیشتر کنید. سم‌هایی که از بین می‌برد: زایلین، تری‌کلرواتلین و فرمالدهید.

۲. فیکوس بنجامین 
یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هوا که اصالت آن به جنوب شرق آسیا بازمی‌گردد، فیکوس بنجامین (Ficus Benjamina) است. این گیاه هم می‌تواند بین ۶۰ سانتی‌متر تا ۳ متر رشد کند. مثل بسیاری از گیاهان تصفیه کننده هوا، فیکوس بنجامین هم عاشق نور غیرمستقیم و آبیاری هفتگی است. اجازه دهید خاک گیاه بین فواصل آبیاری کاملا خشک شود. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید، تری‌کلرواتلین و بنزن. 

۳. گیاه ماری یا زبان مادرشوهر 
گیاه ماری (Snake Plant) که با نام زبان مادرشوهر (Mother-in-Law’s Tongue) نیز شناخته می‌شود، یک گیاه پرآب است که تا ۲ متر جای رشد دارد. گیاه ماری نیز یکی از گیاهان تصفیه کننده هواست که بسیار مقاوم بوده و تقریبا با هر شرایطی به حیات خود ادامه می‌دهد. این گیاه را در جای پرنور و حتی چند ساعت در روز زیر نور مستقیم قرار دهید. این گیاه میانه خوبی با رطوبت زیاد ندارد؛ پس حواس‌تان باشد آن را زیاد آبیاری نکنید. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید، تری‌کلرواتلین، بنزن و زایلین.

۴. آلوئه‌ورا 
آلوئه‌ورا تنها برای خواص ضدالتهابی‌اش برای درمان زخم و درمان آفتاب سوختگی کاربرد ندارد. از قرار معلوم آلوئه‌ورا هم جزو گیاهان تصفیه کننده هوا قرار می‌گیرد. این گیاه در دمای گرم و اتاق با نور مناسب رشد می‌کند. زمانی که لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های آن ظاهر شود، به معنی بالا بودن مواد شیمیایی مضر در فضا است. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید. 

۵. پاپیتال
احتمالا پاپیتال (English ivy) یا گیاه «عشقه معمولی» را به‌صورت رونده روی دیوارها و درخت‌ها دیده‌اید. ناسا می‌گوید که پاپیتال گیاه شماره یک در میان گیاهان تصفیه کننده هوا مناسب با شرایط خانه قرار می‌گیرد. آنها در گلدان‌های کوچک هم بزرگ می‌شوند و دوست دارند در دسته‌های شلوغ رشد کنند. پاپیتال در سبدهای آویزان بسیار زیبا خواهد بود و شما با چیدن چند شاخه و قرار دادنش در آب، می‌توانید به‌راحتی آن را تکثیر کنید. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید و بنزن.

۶. درفش‌گیاه 
درفش‌گیاه (آنتوریوم آندرانوم Anthurium andraeanum یا Flamingo Lily) از خانوادهٔ شیپوری، یکی از گیاهان تصفیه کننده هواست که با گل‌هایش، رنگ و جلوه‌ای خاص به فضای خانه می‌آورد. این گیاه تقریبا ۳۰۰ روز از سال را گل دارد. درفش‌گیاه عاشق نور غیرمستقیم است و به یک یا دو بار آبیاری در هفته نیاز دارد. فضای مرطوب مثل حمام یا آشپزخانه برای این گیاه مناسب‌تر است. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید، آمونیاک، زایلین و تولوئن.

۷. نخل راپیس 
یکی از گزینه‌های مناسب میان گیاهان تصفیه کننده هوا، انتخاب نخل راپیس (Rhapis excelsa) خواهد بود که «Lady Palm» نیز نام دارد. این گیاه به‌خوبی هوا را تمیز می‌کند. برخلاف باور عمومی، نخل راپیس هوای خنک بین ۱۵ تا ۲۳ درجه را ترجیح می‌دهد. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید، آمونیاک و زایلین.
 
۸. آگلونما 
گیاه آگلونما (Aglaonema) که با نام «Chinese Evergreen» نیز شناخته می‌شود، گونه‌های بسیار متنوعی دارد و نگهداری آن بسیار راحت است. آنها با هر شرایطی سازگار هستند، اما زمانی که در خاک با آبکشی مناسب، هوای مرطوب و نور کم تا متوسط قرار بگیرند، رشد بهتری خواهند داشت. توصیه می‌شود که آگلونما را دو بار در سال با خاک و کود مناسب تقویت کنید. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید و زایلین. 

۹. سرخس 
سرخس (Nephrolepis obliterata) یا «Kimberly Queen Fern»، گیاه بومی استرالیا در فضای باز رشد مناسبی خواهد داشت، اما برای نگهداری در خانه هم گزینه مناسبی خواهد بود. سرخس نیز یکی دیگر از گیاهان تصفیه کننده هواست که برای مبتدیان نگهداری گل و گیاه گزینه بسیار راحت و مناسبی خواهد بود. این گیاه نیازی به هرس ندارد، اما از آب دادن آن به میزان مناسب غافل نشوید. بهتر است به‌ طور مرتب و در ماه‌های گرم سال، خاک آن را تقویت کنید. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید و بنزن. 

۱۰. نخل بامبو 
نخل بامبو (Bamboo Palm) یا شامادورا (Chamaedorea) رشد زیادی خواهد داشت. نخل بامبو مثل فیلتر هوا عمل می‌کند. این گیاه از معدود گیاهان تصفیه کننده هواست که رابطه خوبی با حیوانات خانگی دارد و عاشق نور خورشید است. سم‌هایی که از بین می‌برد: فرمالدهید، تری‌کلرواتلین و بنزن.

منبع : سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.