حمایت روسیه، چین، ایران، سوریه و کوبا از یک دیگر در برابر تحریم‌های آمریکا

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک نوشت: کشورهای ایران، روسیه، چین، سوریه و کوبا از یک دیگر در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت می‌کنند.
شنبه، 16 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
حمایت روسیه، چین، ایران، سوریه و کوبا از یک دیگر در برابر تحریم‌های آمریکا
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ روسیه، ایران، چین، سوریه و کوبا از جمله کشورهایی هستند که در کنار یک دیگر علیه تحریم‌های آمریکا برای اجرای سیاست خارجی این کشور در سراسر جهان، ایستاده‌اند. و این قدرت‌ها به دنبال راه‌هایی هستند تا در مبارزات مشترک خود از یکدیگر در برابر آمریکا حمایت کنند.

وزیر امور خارجه کوبا، برونو رودریگز، در توییتر خود روز پنجشنبه خطاب به رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ گفت: تحریم دریایی آمریکا عیلیه ایران یکی از دیگر اقدامات آمریکا در نقض قوانینن بین‌امللی است. این توییت در پاسخ به تحریم اخیر آمریکا علیه کشتی نفتی آدریان دریا و ناخدای آن بوده است. وی در ادامه تویتتش نوشت «این اقدامات آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران به برادران ایران و سوریه‌ای تاثیر می‌گذارد و صلح منطقه را تهدید می‌کند.»

روز بعد، همتای ایرانی او، محمدجواد ظرییف، این پیانم را ریتوییت کرد و نوشت: «تروریسم اقتصادی آمریکا علیه کوبا، چین، روسیه، سوریه، ایران و... عمداً غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و تلاش دارد با ارعاب مردم بی‌گناه، به اهداف نامشروع سیاسی خود دست یابد.» او در ادامه توییت خود می‌نوسد: «رفتار شرورانه ایالات متحده، دزدی دریایی، رشوه و اخاذی را هم در بر می‌گیرد. به کوبا ادای احترام می‌کنیم و در کنار آن می‌ایستیم.»

نیوزویک می‌نویسد، در حالی که استفاده واشنگتن از تحریم برای اهداف سیاسی بیشتر از پیش، در زمان ترامپ صورت گرفته است، اما برخی از آن‌ها عملی نشدند ( ایران بر آن تحریم‌ها فائق آمد).

چند روز اخیر نیز، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، محدودیت‌های جدیدی علیه ایران و پاداش 15 میلیون دلاری آمریکا برای کسانی که به دنبال برهم‌زدن شبکه مالی نیروی دریایی سپاه پاسداران هستند، را اعلام کرد. نیوزویک همچنین با استناد به یک منبع مطلع مدعی شده چین موافقت کرده است در سرمایه‌گذاری به میزان 280 میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز ایران انجام دهد.

هم‌اکنون آمریکا و چین درگیر جنگ تجاری چندمیلیارد دلاری هستند و دولت ترامپ شرکت برزگ هوآوی را در لیست سیاه خود قرار داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که توافق با ایران آیا صورت گرفته است یا خیر، گفت که وی از این موضوع «مطلع نیست»، اما اظهار داشت: «چین و ایران روابط دوستانه‌ای با یک دیگر دارند و دو کشور در زمینه‌های مختلف در چارچوب قوانین بین‌المللی همکاری دوتسانه و متقابل دارند.»

روسیه و چین همراه با آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس در سال 2015 و پس از توافق هسته ای (برجام) تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را لغو کردند. سال گذشته، ترامپ به طور یک‌جانبه و به بهانه توسعه فناوری موشکی ایران و حمایت ایران از گروه‌های مقاومت از توافق هسته ای خارج شد.

امضاکنندگان دیگر این توافق همچنان از آن حمایت می‌کنند، اما این در حالی است که به علت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، عملاً اروپایی‌ها نتوانستند به تعهدهای خود عمل کنند. با این حال روسیه و چین تجارت خود را با ایران ادامه داده‌اند.

همچنین معاون نخست وزیر جمهوری کریمه، مورادف، به خبرگزاری‌ها گفت: «همکاری متقابل میان ایران و کریمه رو به افزایش است. سیاست‌های ضدایرانی آمریکا، تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران و پیامدهای مرتبط با آن در نظر گرفته شده است.»

روز جمعه نیز اختتامیه 61مین نمایشگاه بین‌المللی صلح دمشق بود. آمریکا تهدید کرده بود ممکن است هر شرکت‌کننده‌ای که در این نمایشگاه شرکت کند را تحریم کند. اما با وجود این هشدار، کشورهایی مانند، بلاروس، چین، کوبا، اندونزی، ایران، عراق، کره شمالی، مقدونیه شمالی، عمان، پاکستان، فیلیپین، روسیه، امارات و ونزوئلا در این نمایشگاه شرکت کردند.

علاوه بر این‌ها، اگرچه آمریکا و بسیاری از متحدین با این کشور روابط خود را رئیس جمهور قانونی ونزوئلا، نیکولاس مادورو، قطع کردند و با خوان گوایدو، رهبر خودخوانده جبهه مخالفان ونزوئلا اعلام حمایت کردند، اما ده‌ها کشور مانند روسیه، چین، ایران، سوریه و کوبا همچنان از رئیس جمهور قانونی ونزوئلا حمایت می‌کنند.

در دو روز گذشته نیز مقامات ارشد کره شمالی برای تقویت روابط، با وزرای امور خارجه چین و هم‌چنین روسیه دیدار کردند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.