9 فایدۀ کج خلقی بچه ها

کج خلقی و نق زدن بچه ها برای بسیاری از والدین از سخت ترین لحظات فرزند پروری و با بچه ها بودن است. اما خوب است بدانید گریه کردن و نق زدن بچه ها فواید و مزایای بسیاری برای خودشان و شما دارد. در این مقاله به برخی از فواید کج خلقی بچه ها می پردازیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 24 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
9 فایدۀ کج خلقی بچه ها
اگر کودک در خانه کج خلقی کند، احتمال این اتفاق در بیرون خانه کمتر خواهد شد.
 

مقدمه

کج خلقی و نق زدن بچه ها یکی از چالش برانگیزترین جنبه های فرزندپروری محسوب می شود. وقتی بچه ها لبخند می زنند و آرامند، ما نیز خودمان را والدین خوبی می بینیم اما اگر آن ها آن روی دیگر خود را نشان دهند و به داد و فریاد و ایراد گرفتن مشغول شوند، ما نیز احتمالاً صبرمان لبریز شده و آن روی دیگرمان را نشان دهیم. در هر حال چه باور کنید و چه نکنید، کج خلقی و نق زدن بخشی مهم از سلامت هیجانی و بهزیستی کودک محسوب شده و اگر به این موضوع اعتقاد داشته باشیم، می توانیم در مواجهه با کج خلقی بچه ها با آرامش بیشتری برخورد کنیم. در ادامه به 9 دلیل منطقی کج خلقی بچه ها اشاره می کنیم.
 

1. بیرون ریختن بهتر از خودخوری است

جالب است بدانید اشک، حاوی کورتیزول، یعنی همان هورمون استرس است. وقتی ما گریه می کنیم، در واقع استرس را از بدنمان خارج می کنیم. همچنین تحقیقات نشان داده اشک ریختن فشار خون را پایین آورده و وضعیت هیجانی را بهبود می بخشد. احتمالاً توجه کرده اید وقتی کودک در آستانۀ کج خلقی است اصلاً اوضاع روانی اش خوب نیست، اما پس از اینکه داد و فریادها و گریه هایش را کرد، از همه لحاظ خلقش بهتر می شود. اگر سعی نکنیم روند کج خلقی بچه ها را متوقف کنیم، پس از آن حال بدشان کاملاً برطرف خواهد شد. 
 

2. گریه می تواند به یادگیری کودک کمک کند

چند سال پیش به عنوان یک پرستار بچه برای کودکی 5 ساله کار می کردم. او برخی اوقات مشغول بازی با خانه سازی هایش می شد و وقتی نمی توانست آن ها را روی هم بچیند و به مشکل بر می خورد، شروع می کرد به گریه کردن و بدخلقی. با این حال وقتی گریه هایش را می کرد، می نشست و خیلی راحت آنچه را می خواست، می ساخت. این موضوع تنها یک بار اتفاق نیافتاد و بارها شاهد اتفاقاتی مشابه بودم. متوجه شدم همین کج خلقی و ابراز خشمش موجب می شود ذهنش آرام شده و بتواند راه حلی برای مشکلش بیابد. بنابراین می توان گفت کج خلقی در نهایت به آموختن بهتر منجر خواهد شد.
 

3. بچه بهتر می خوابد

یکی از علل اصلی بروز مشکلات خواب این است که ما والدین فکر می کنیم باید جلوی کج خلقی و گریۀ بچه ها را بگیریم. وقتی کودک می خوابد احساسات و هیجاناتش شروع به غلیان می کنند. کودکان دقیقاً مثل بزرگسالان به خاطر استرس های روزمره ممکن است از خواب بیدار شوند. اگر اجازه دهید کودک بدخلقی اش را تا به انتها ادامه دهد هم دچار مشکلات عاطفی و هیجانی نمی شود و هم خیلی راحت تر می خوابد.
 

4. نه گفتن را می شنود و خوب و بد را تشخیص می دهد

گاهی اوقات نق زدن و بدخلقی بچه به این خاطر است که از شما نه شنیده است و البته نه شنیدن برخی اوقات برای بچه خوب است. نه گفتن این فرصت را به بچه می دهد تا مرزها را بشناسد و رفتارهای قابل قبول و غیر قابل قبول را از هم تشخیص دهد. گاهی اوقات به خاطر اینکه نمی خواهیم فرزندمان دچار مشکلات هیجانی شود، ممکن است از نه گفتن اجتناب کنیم، اما لازم است در این مواقع با جدیت بر مرزها و حد و حدود تأکید کنیم و در کنار این جدیت، عشق و همدلی و در آغوش کشیدن را نیز فراموش نکنیم.
 

5. اگر کودک بتواند احساسش را برای شما بروز دهد احساس امنیت می کند

در بیشتر مواقع هدف بچه ها از بدخلقی تحمیل خواسته هایشان به ما نیست. حتی وقتی بچه ها نه گفتن ما را بپذیرند، ممکن است حالشان بد شود و بخواهند این حال بدشان را با کج خلقی به ما ابراز کنند. راه چاره این است که بر نه گفتن خود محکم بمانید و در عین حال با ناراحتی اش همدلی کنید. خیلی وقت ها بدخلقی بچه ها به خاطر نه شنیدن نیست، بلکه نیاز آن ها به عشق و محبت شماست که وادارشان می کند بد عنق شوند.
 

6. کج خلقی ها، کودک را به شما نزدیک می کند

احتمالاً از شنیدن این عنوان تعجب کنید ولی واقعیت دارد. ممکن است وقتی کودک شما بدخلقی می کند احساس کنید از حضور شما در کنار خودش خوشنود نیست، اما واقعیت این است که در آن زمان بیش از هر چیز به حضور شما نیاز دارد. وقتی بچه داد و فریاد می زند و گریه می کند، بهتر است کمتر صحبت کرده و سعی نکنید طوفان احساساتش را متوقف سازید. البته لازم است مقداری مهربانی و محبت نثارش سازید و از کلمات اطمینان بخش برای آرامشش استفاده نمایید. بهترین  توصیه در آغوش کشیدن کودک است. در این لحظه هم شما و هم او یکدیگر را به هم نزدیک تر خواهید یافت.
 

7. اگر کودک در خانه کج خلقی کند، احتمال این اتفاق در بیرون خانه کمتر خواهد شد

اگر معمولاً بچه ها در خانه کج خلقی کنند و ما نیز در قبال آن ها به وظیفۀ خود عمل کنیم، ترجیح می دهند عواطف و هیجانات خود را در خانه تخلیه کنند، زیرا شما را در خانه بیشتر در دسترس خواهند یافت. هر چه بیشتر بتوانید در خانه کج خلقی های کودکان خود را تحمل نموده و به حرف هایشان گوش دهید، احتمال نق زدن و کج خلقی در خارج از خانه به شدت کاهش خواهد یافت.
 

8. کودک شما کاری را انجام می دهد که بیشتر افراد انجام آن را فراموش کرده اند

هر چه بچه بزرگ تر شود، میزان گریۀ او نیز کمتر خواهد شد. این بلوغ و یادگیری به خاطر تنظیم هیجانات اتفاق می افتد. وقتی بچه بزرگتر می شود کم کم می آموزد برخی رفتارها برای ابراز هیجانات از لحاظ اجتماعی مورد قبول نیست. ما به عنوان بزرگترها وقتی از دست کارها و گریه های بچه هایمان ذله می شویم، گاهی اوقات مثل خود آن ها به گریه نیاز داریم! برای بزرگسالان و بویژه مردان دشوار است بتوانند به راحتی احساسات و هیجانات خود را بروز دهند. بنابراین بهتر است وقتی کودک شما قصد دارد احساساتش را به راحتی بروز دهد و خود را خالی کند، مانعش نشوید. 
 

9. کج خلقی ها برای شما نیز شفابخش است

 وقتی ما در برابر کج خلقی های بچه ها قرار می گیریم، احساسات فراوانی در خود ما غلیان می کند. وقتی ما بچه بوده ایم، احتمالاً والدینمان در هنگام کج خلقی به حرف هایمان گوش نداده و با ما همدلی نکرده اند. کج خلقی بچه ها ممکن است آن خاطرات را برای شما زنده سازد، هر چند که این اتفاق ممکن است به صورت ناخودآگاه بیافتد. فرزند پروری و تعامل با فرزند یکی از روش های خوب برای شفابخشی مشکلات هیجانیِ کودکی محسوب می شود.
 
پس از اینکه کودکتان آرام شد، لازم است حواستان به خودتان باشد، می توانید با یک دوست صحبت کنید، بهانه ای برای خندیدن بیابید و حتی اگر لازم دیدید، گریه کنید. آرام بودن خوب است اما بروز هیجانات باعث می شود شما از لحاظ روحی و روانی سالم تر مانده و در نتیجه پدر و مادر بهتری باشید.
 
منبع: سایت پرنتس


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.