رژیم غذایی مناسب در بیماران آرتریت روماتوئید

به طور قطع رژیم غذایی مناسب انسان را ازابتلا به این بیماری مصون میدارد و یا به درمان آن می انجامد که در این مقاله به برخی از آنها میپردازیم.
شنبه، 30 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی مناسب در بیماران آرتریت روماتوئید

بخور نخور های آرتریت روماتوئید کدامند ؟

مطالعات نشان می دهد که روغن زیتون، انواع روغن های ماهی، میوه ها و سبزیجات عوامل محافظت در برابر این بیماری هستند، در حالی که گوشت ، نیتریت ها و دریافت خیلی زیاد آهن عوامل تشدید کننده محسوب می شوند.

بررسی های بالینی نیز ثابت می کند مصرف روزانه ۳ گرم امگا۳ موجود در روغن ماهی و ۱۰ گرم روغن زیتون نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت.

نتایج مطالعه دیگری نیز حاکی از آن است افرادی که رژیم مدیترانه ای مبتنی بر مصرف بالای میوه ها و سبزیجات، ماهی و روغن زیتون دارند کمتر دچار التهابات می شوند و احساس سرزندگی و قابلیت های فیزیکی آنها افزایش می یابد.

رعایت این رژیم غذایی به بهبود وضعیت خانم های بیمار نیز کمک می کند.

در این زمینه بعضی متخصصان رژیم گیاهخواری را نیز در بهبود وضعیت مبتلایان به آرتریت روماتوئید موثر می دانند، حال آنکه رژیم مدیترانه ای علاوه بر تاثیرات ذکر شده در تنظیم سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد و امکان رعایت آن در مدت طولانی تر نسبت به رژیم گیاهخواری بیشتر است.
 

امگا۳ با منشاء خوراکی های دریایی

اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی های چرب و روغن ماهی می تواند به کاهش درد، شیوع درد در مفاصل مختلف، مدت خشکی صبحگاهی مفاصل و استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی کمک کند.

بر اساس تحقیقات، نیاز روزانه بدن به امگا۳ برای کاهش التهابات حدود ۳ گرم است.

این مقدار با رژیم غذایی معمول کاملا تامین نمی شود و حتما باید ۳ وعده ۱۵۰ گرمی ماهی چرب مانند کنسرو ساردین در روغن، آزاد و … در هفته به علاوه روزانه یک گرم مکمل امگا۳ در تغذیه افراد گنجانده شود.
 

روغن زیتون 

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هاست و خواص ضدالتهابی بالایی دارد.

مصرف روزانه یک قاشق سوپ خوری (۱۵ میلی لیتر) روغن زیتون برای بدن کافی است.

البته باید انواع کاملا خالص یا اولین روغن تهیه شده از زیتون تحت سرما استفاده شود زیرا روغن های تصفیه شده بخش زیادی از آنتی اکسیدان ها را از دست داده اند.

بهتر است روغن زیتون بدون گرما دیدن و همراه سالاد یا به جای کره با نان میل شود.

البته می توان از آن برای طبخ سبزیجات و تهیه مافین ها و بیسکویت ها استفاده کرد. روغن زیتون را در بطری های قهوه ای یا سبز تیره خریداری کنید.
 

گردو و آووکادو

توصیه می شود مصرف روزانه دانه هایی مانند گردو، بادام، پسته و فندق البته به شکل خام و بدون نمک و همچنین آووکادو در برنامه غذایی گنجانده شود.

مقدار زیاد آنتی اکسیدان های موجود در این مغزها و همچنین چربی ها مشابه روغن زیتون در آووکادو در مقابله با آرتریت روماتوئید مفید خواهد بود.
 

میوه ها و سبزیها

میوه ها و سبزی ها سرشار از ویتامینC  ، ویتامین A ، اسیدفولیک و آنتی اکسیدان ها هستند که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، مقابله با تاثیر منفی رادیکال های آزاد و کاهش آسیب به مفاصل نقش دارند.

روش شستن میوه و سبزی نیز بسیار مهم است .مصرف روزانه یک سهم از میوه ها و سبزی های مختلف ضامن دریافت کافی آنتی اکسیدان ها خواهد بود.

در واقع، رنگهای متفاوت این خوراکی ها به دلیل آنتی اکسیدان های مختلف است که این تنوع در مصرف نیز اهمیت دارد.
 

دریافت کافی ویتامین D 

ویتامین D علاوه بر تاثیر مثبت بر توده استخوانی، نقش موثری در سیستم ایمنی بدن نیز دارد.

در واقع، مطالعات ارتباط میان دریافت کافی ویتامین D و کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را تایید می کنند.

در نواحی مدیترانه، تابش فراوان نور خورشید نیاز به این ویتامین را به خوبی تامین می کند، اما ساکنان نواحی سرد یا افرادی که به دلایل مختلف بیشتر ساعات روز را در محیطهای بسته سپری می کنند حتما باید تحت نظر پزشک مکمل های ویتامین D مصرف کنند.

منابع غذایی حاوی این ویتامین محدود هستند و از میان آنها می توان به تن ماهی ساردین در روغن، ماهی آزاد پخته، شیر و روغن های غیر هیدروژنه غنی شده با ویتامین D و زرده تخم مرغ اشاره کرد.
 

کاهش مصرف گوشت قرمز

انواع گوشت قرمز چه به شکل معمول یا فراوری شده حاوی ترکیباتی هستند که می توانند التهابات را افزایش دهند.

همچنین آهن موجود در آنها در اکسیداسیون و آسیب های آن به مفاصل نقش دارند. علاوه بر این، گوشت های فراوری شده حاوی نیتریت نیز هستند که در بروز این بیماری مفصلی تاثیرگذار خواهد بود.

حبوبات بهترین جایگزین گوشت قرمز هستند و یک فنجان حبوبات پخته معادل ۸۵ گرم گوشت، پروتئین دارد.

ده غذایی که هرگز نباید بخورید به این مهم اشاره دارد ، اما از مجموع ۱۴ وعده غذای اصلی در هفته توصیه می شود ۳ وعده ماهی، ۵ وعده حبوبات، ۳ وعده مرغ و تخم مرغ و دیگر خوراکی های دریایی و ۳ وعده گوشت قرمز باشد.
 

کاهش مصرف امگا۶

مقدار بسیار زیاد اسیدهای چرب امگا۶( اسید لینولئیک) می تواند در افزایش التهابات نقش داشته باشد.

روغن های هسته انگور، سویا، آفتابگردان، ذرت و جوانه گندم سرشار از اسیدهای چرب امگا۶ است که توصیه می شود به جای آنها روغن زیتون خالص یا روغن کانولای مرغوب مصرف شود.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما