موارد استفاده جالب از رایانه‌های قدیمی

با در دسترس بودن لپ تاپ‌های جدید و رایانه‌های رومیزی، مردم تمایل دارند کامپیوترهای خود را به محض قدیمی شدن یا از کار افتادن، دور بیندازند. آنها به جای تعمیر، به جایگزینی می‌پردازند. اما کامپیوترهای قدیمی قابل استفاده هستند. ادامه مقاله را بخوانید تا بدانید که چگونه ...
شنبه، 6 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده جالب از رایانه‌های قدیمی

 استفاده از رایانه‌های قدیمی

 فناوری در حال تغییر است و دنیای رایانه‌ها و شبکه‌ها نیز چنین است. تقریباً هر روز، پیشرفت‌های جدیدی در دنیای رایانه رخ می‌دهد، رایانه‌های شخصی روز به روز ارزان تر می‌شوند و امروزه به وفور نیز در دسترس هستند، که دارای قیمت‌های بسیار مناسبی نیز هستند.
 
با توجه به پیشرفت‌های فن آوری، کامپیوترهای دارای پیکربندی‌های بسیار خوب در حجمی فراوان و با نرخ ارزان ارائه می‌شوند. با توجه به این امر، طبیعی است که هر کسی کامپیوترهای قدیمی را کنار بگذارد. اما چرا چیزی را دور می اندازیم که می‌تواند مفید باشد؟ چرا فقط به دلیل قدیمی بودن چیزی را دور بریزید؟ آن هم وقتی که می‌دانید که می‌توانند مفید باشند!
 

کاربردهای خوب رایانه‌های قدیمی

سیستم سرگرمی شخصی
این احتمالاً رایج‌ترین دلیل انتخاب کاربرانی است که قصد خرید یک کامپیوتر جدید را دارند.
 
اگر رایانه شخصی قدیمی‌تان در شرایط کاری است و فضای هارد دیسک مناسبی دارد، می‌توانید از آن به عنوان یک کنسول سرگرمی شخصی استفاده کنید. می‌توانید نرم افزاری برای پخش فایل‌های صوتی، درایوDVD ، سیستم بلندگویی قدرتمند، و سایر دستگاه‌های لازم در یک سیستم سرگرمی معمولی را نصب کنید. حتی اگر بخواهید می‌توانید از رادیو استفاده کنید یا فیلم تماشا کنید، و حتی می‌‌توانید دسترسی به وب را از طریق آنها ترتیب دهید.
 
بانک اطلاعاتی پرونده
اگر شما کاربری با چندین دستگاه محاسباتی هستید، می‌توانید با استفاده از سیستم قدیمی کامپیوتر، یک بانک اطلاعاتی فایل ایجاد کنید.
 
شما فقط باید فضای هارد رایانه قدیمی را افزایش داده، اتصال سیمی یا بی سیم را با استفاده از دستگاه ذخیره (NAS) متصل به شبکه برقرار کنید و دسترسی به پایگاه داده را از طریق لپ تاپ شخصی خود شروع کنید. با این کار، می‌توانید داده‌ها را در هنگام نیاز بازیابی کنید، بدون این که در هارد دیسک رایانه جدید خود ذخیره کرده باشید.
 
بفروشید، بازیابی کنید، یا هدیه بدهید
اگر نمی‌خواهید از سیستم قدیمی به هر منظوری استفاده کنید، می‌توانید با فروش آنلاین آن درآمد کمی کسب کنید. سایت‌های زیادی مانند eBay یا Craigslist وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید و در آن‌ها معاملات خوبی را صورت دهید.
 
همان طور که گفتیم این مسئله در مورد رایانه‌ای که در شرایط کار باشد صدق می‌کند. برنامه‌های بازیافتی وجود دارد که به وسیله آنها می‌توانید با بازیافت رایانه قدیمی خود درآمد کسب کنید. فروش، یکی از کاربردهای یک رایانه قدیمی است به این معنا که می‌توانید از آن برای کسب درآمد استفاده کنید. بازیافت روش دیگری برای دفع رایانه قدیمی است.
 
 برنامه‌های بازیافتی وجود دارد که به وسیله آنها می‌توانید با بازیافت رایانه قدیمی خود درآمد کسب کنید. حالا، آیا این یک کاربرد برای رایانه های قدیمی نیست؟ یا این که می‌توانید اهدا کنید. بله، اهدای رایانه قدیمیِ خود به کسی که به آن نیاز داشته باشد، یک روش عالی برای استفاده مناسب از آن است.
 
هارد دیسک خارجی
در صورتی که بیشتر قسمت‌های رایانه شما دارای عملکرد نباشد اما هارد دیسک هنوز هم ارزش استفاده داشته باشد، می‌توانید استفاده از رایانه را به عنوان یک وسیله ذخیره سازی خارجی در نظر بگیرید.
 
می توانید از رایانه قدیمی خود به عنوان دیسک سخت خارجی "سفارشی" استفاده کنید، هر چند لازم است مقداری روی یو اس بی و اداپترهای آن به این منظور خرج کنید.
 
ازمایش و خطا
گزینه دیگر برای استفاده از یک کامپیوتر قدیمی، تنظیم آن به عنوان یک دستگاه آزمایش و خطا است. اگر نمی‌خواهید نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف شخص ثالث را در لپ تاپ جدید خود امتحان کنید، مطمئنا می‌توانید از سیستم قدیمی استفاده کنید.
 
می‌توانید برنامه‌های مختلف، سیستم عامل‌های جدید و برنامه های مشابه را امتحان کنید. شما حتی می‌توانید با نصب نرم افزارهای آموزشی، تایپ کردن برنامه‌های تمرین، بازی‌های حافظه و غیره، این سیستم را برای درک اصول محاسباتی به فرزندان خود تحویل دهید.
 
ضبط کننده تلویزیون و ویدئو
اگر مانیتور CRT مشکلی در نمایش نداشته باشد، می‌توانید به صورت منحصر به فرد از آن استفاده کنید. می‌توانید یک ضبط تلویزیون یا برنامه را از آن تهیه کنید. توجه داشته باشید که به برخی از دستگاه‌ها مانند کارت تیونر خارجی تلویزیون و کابل هوایی نیاز خواهید داشت. با استفاده از نرم افزاری که همراه با تیونر تلویزیون است، می‌توانید حتی برنامه‌های تلویزیونی را ضبط کنید. این مطمئنا بهترین روش برای استفاده از مانیتور قدیمی CRT است.
 
تهیه نسخه پشتیبان و استفاده گاه به گاه
حتی در موارد اضطراری، وقتی لپ تاپ خود را ندارید، رایانه قدیمی شما می‌تواند به عنوان پشتیبان نیز خدمت کند.
 
شاید شما نیاز به ارسال یک ایمیل مهم یا ایجاد یک پرزنت داشته باشید. مهمانان شما ممکن است بخواهند از یک رایانه استفاده کنند. در این صورت است که می‌توانید از رایانه قدیمی استفاده کنید یا اجازه استفاده از آن را به دیگران بدهید. در این حالت، شما باید اطمینان حاصل کنید که رایانه در شرایط کار است و حداقل عملکردهای اصلی خود را انجام می‌دهد.
 
ایستگاه بازی ویدیویی
به جای این که با سیستم خود به صورت قراضه رفتار کنید، ایده خوبی است که آن را ارتقا دهید و از آن به عنوان یک کنسول بازی خانگی استفاده کنید. به جای بارگیری و بازی کردن در لپ تاپ، می توانید از کامپیوتر قدیمی خود برای این نوع سرگرمی‌ها استفاده کنید.
 
فقط با یک کارت گرافیک و برخی از درایورهای ویدیویی و صوتی، می توانید شروع به استفاده از سیستم بازی کنید. در صورت امکان، دسترسی به وب را برای لذت بردن از بازی های آنلاین فراهم کنید. با این کار می‌توانید بازی و سرگرمی را از داده های شخصی و نرم افزاری که روی آن‌ها کار می‌کنید جدا کنید.
 
اعتقاد بر این است که این بهترین راهکارهای استفاده از رایانه های قدیمی است. بسیاری از روش های خلاقانه دیگر مانند استفاده از کیس کامپیوتر به عنوان جعبه نامه مستقر در درب ورودی خانه، یک کتری قهوه دفتر کار، یک مکان برای استراحت حیوان خانگیتان، وجود دارد. یا به سادگی از ماوس به عنوان نگاه دارنده مسواک استفاده کنید. در استفاده از قطعات رایانه قدیمی می‌توانید به هر اندازه که می‌خواهید خلاق باشید.
 
منبع: استفان رامپور


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما