نکات همسرداری

در این مطلب با چهل نکته همسرداری آشنا خواهید شد.
يکشنبه، 7 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات همسرداری
1- با همدلی، هم فکری، همکاری و مشورت با یکدیگر میان خود، روابط سالم و صمیمی پدید آورید.

2- هر یک از زوجین، دیگری را نزدیک ترین و محرم ترین فرد نسبت به خود بداند و او را نیمه تن، حامی و پشتیبان خود تلقی کند.

3- با یادگیری مهارت های ارتباطی نظیر گوش کردن به حرف های یکدیگر، احترام به نظرها و عقاید همدیگر روابط خود را بهبود بخشید.

4- بکوشید، مسئولیت رسیدن به تفاهم را پذیرا شود.

5- هنگام اختلاف نظر یا سوء تفاهم، به جای سرزنش یکدیگر یا تفسیر نادرست، به شناسایی مسئله و یافتن راه حل آن بپردازید و در صورت لزوم، کمک و مشاوره افراد با تجربه و متخصص را جلب کنید.

6- برای رسیدن به امنیت روانی وعاطفی در روابط زناشویی، داشتن صداقت، سعه صدر، انصاف و اعتماد متقابل را اصل اول قرار دهید.

7- در صورت به وجود آمدن هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت، در نخستین فرصت ممکن به حل و فصل آن بپردازید تا به فرآیندی ویرانگر و پیش رونده تبدیل نشود.

8- به هر طریق ممکن، رفتارهای مطلوب همسرتان را مورد توجه و تأیید قرار دهید؛ به گونه ای که همسرتان بفهمد برای او ارزش قائل هستید.

9- تشویق و تأیید و بیان نکات مثبت، به طور آشکار یا در جمع باشد؛ اما انتقاد و تذکر نکات منفی، به طور محرمانه و در تنهایی صورت گیرد.

10- برای خصوصیات و نیازمندی های یکدیگر، ارزش قائل شوید و در روابط کلامی، عاطفی، اقدام ها و تصمیم گیری ها، به افکار و خواسته های همسرتان توجه کنید.

11- اگر رفتار خاصی برای شما مبهم است، ساده ترین راه این است که از همسرتان هدف و علت آن رفتار را بپرسید و با روش مسالمت آمیز، صمیمانه و خوش بینانه موضوع را روشن کنید.

12- درشتی همسرتان را با خشونت پاسخ ندهید. خشونت را با سکوت پاسخ گویید و در موقعیتی مناسب، درباره مسئله مورد نظر، بحث و گفت وگو کنید.

13- بکوشید در سراسر زندگی به جای هرگونه پیش داوری یا مشاهده اشکالات و ضعف ها، نقاط مثبت و قوت را ببینید. به عبارت دیگر، به جای توجه به نیمه خالی لیوان، به نیمه پر آن توجه کنید.

14- در برنامه ریزی برای فعالیت های اجتماعی، اوقات فراغت، دید و بازدیدهای خانوادگی و نظایر آن، با یکدیگر مشورت کنید و از یک جانبه نگری بپرهیزید.

15- در هر فرصت ممکن، با همسر و اعضای خانواده تان، ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنید. زنان از صحبت کردن با همسرشان بیشتر لذت می برند؛ بنابراین مردان باید فعّالانه به سخنان آنان گوش کنند و واکنش مناسب نشان دهند.

16- اگر هر یک از زوجین در شرایط خاصی، نمی تواند به سخنان همسرش گوش کند، باید صادقانه و صمیمانه این موضوع را به وی انتقال دهد و تقاضا کند صحبت کردن درباره آن موضوع را به فرصتی دیگر واگذارد.

17- گاهی در فضایی محرمانه، محبت آمیز و صمیمانه به ارزیابی رفتار و روابط یکدیگر بپردازید و از یکدیگر بپرسید، چه باید کرد تا روابط تان بهتر و با نشاطتر شود.

18- همیشه، در رویارویی با مسائل و مشکلات خانوادگی، خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دهید و با قبول مسئولیت خود و شناخت انتظارات متقابل، به حل و فصل اختلافات روی آورید.

19- در روز یا در هفته، زمان مشخصی را برای گفت و گو درباره مسائل و مشکلات و به اصطلاح درد دل کردن با همسرتان، اختصاص دهید.

20- از داشتن نگرش های آرمان گرایانه و شاعرانه، انتظارات غیر واقع بینانه در ازدواج و روابط زناشویی اجتناب کنید.

21- باید از هرگونه سوء ظن و حدس نادرست به دور باشید. اگر موضوع و مسئله ای ذهن یکی از زوجین را به خود مشغول کرده است، باید آن را به صراحت و صادقانه مطرح کند و درستی و نادرستی اش را با همسرش، مورد بررسی قرار دهد.

22- هر یک باید زمینه های بروز سوء تفاهم ها و سوء ظن ها را از بین ببرد و از رفتارهایی که موجب بروز سوء تفاهم و سوء ظن می شود، خودداری کند.

23- هر یک باید بکوشد با روان شناسی همسرش آشنا شود، تا بداند او به چه اموری بها می دهد و نظام ارزشی اش چگونه است. برای مثال معمولًا زن به وابسته بودن، کسب امنیت عاطفی و مورد حمایت واقع شدن اهمیت می دهد و مرد می خواهد مستقل و خود مختار باشد و آزادی عمل را دارای ارزش می داند.

24- زن و شوهر از مسخره کردن یکدیگر و گفتن سخنان طعنه آمیز و دو پهلو جداً پرهیز کنند.

25- از رفتارهایی نظیر متلک، تحقیر، سرزنش و به رخ کشیدن یکدیگر- که موجب افزایش مقاومت های روانی در طرف مقابل است- باید بپرهیزند.

26- در سراسر زندگی بکوشید به نعمت هایی که در اختیار دارید، بیندیشید، و به اموری که در اختیار ندارید حسرت نخورید.

27- از خطاهای یکدیگر به سرعت بگذرید و خطاهای همدیگر را تحمل کنید.

28- با یادآوری برخی ایام- مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و نظایر آن- و دادن هدیه هایی هر چند کوچک (مثل یک شاخه گل)، به طور نمادین عشق و علاقه خود را به همسرتان ابراز دارید.

29- خود را در برابر همسرتان آراسته و پاکیزه و جالب توجّه نگه دارید و از پریشانی و وضع نامرتب بپرهیزید.

۱. در انتخاب دوست و برقراری روابط دوستانه با دیگران دقت کنید و این امور را با توافق یکدیگر انجام دهید.

31- از هر گونه رفتاری که به مردسالاری یا زن سالاری می انجامد، بپرهیزید.

32- خطای یکدیگر را در حضور دیگران، فرزاندن، آشنایان، والدین و. . . بازگو نکنید.

33- هرگز همسرتان را با زن یا مرد دیگری مقایسه نکنید.

34- از رفتارهای مطلوب همسرتان تشکر کرده، او را تشویق کنید و انگیزه تکرار آن رفتار را بیشتر سازید.

35- از تصمیم های نادرست و غیرمنطقی و کلی گویی های منفی و شکل گیری افکار نادرست، درباره همسرتان بپرهیزید.

36- به قول هایی که به همسرتان داده اید، عمل کنید تا به سلب اعتماد و احساس فریب خوردگی نینجامد.

37- از نسبت دادن القاب و زدن برچسب های ناگوار و نامطلوب- مانند بدقول، شلخته، کله شق، یک دنده، لجباز و خودخواه- به یکدیگر بپرهیزید.

38- در مواردی که غمگینی و افسردگی و یا عصبانیت زن یا شوهر، شدت می یابد و احتمال اختلال در کار سیستم عصبی یا غدد درون ریز- به ویژه غده تیروئید- وجود دارد، در نخستین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از عادی بودن ترشح غدد مطمئن شوید.

39- برای داشتن یک زندگی با نشاط و موفق خوب بیندیشید، وقت بگذارید، احساس مسئولیت کنید، موانع ارتباط سالم را از میان بردارید و به عوامل ایجادکننده روابط سالم توجه نمایید.

40- با مطالعه کتاب های مربوط به انتخاب همسر، آیین همسرداری و چگونگی ایجاد ارتباط با دیگران و نیز شرکت در جلسه های آموزش خانواده، دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.[1]


پی نوشت:
[1] نشریه پرسمان، شماره 9، سال 1382.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.