شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اندی ماری

اندی ماری
سر اندرو ماری یا اندی مورای که به نام اندی ماری شناخته می شود، یک بازیکن تنیس اسکاتلندی است. او ۹۰/۱ متر قد و ۸۴ کیلوگرم وزن دارد و یک بازیکن راست دست است. ماری تاکنون در مسابقات زیادی حضور داشته است که می توان به عنوان مهم ترین آن ها به مسابقات تنیس آزاد آمریکا ۲۰۱۲، مسابقات تنیس آزاد ویمبلدون ۲۰۱۳ اشاره نمود.

اندی ماری تا به حال جوایز زیادی را نیز دریافت کرده است که از جمله آن ها می توان به مدال طلای تنیس انفرادی بازی های المپیک ۲۰۱۶ و مدال نقره ی تنیس دو نفره بازی های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ اشاره کرد.
 

دوران کودکی و نوجوانی اندی ماری

اندی ماری در ۱۵ مه سال ۱۹۸۷ در گلاسکو اسکاتلند متولد شد. اندی وقتی پنج ساله بود کنار مادرش جودی و برادرش جیمی تنیس تمرین می کرد و طوری حرفه ای بازی می کرد که نظر بزرگترین مربی تنیس یعنی لئون اسمیت را به خودش جلب کرد. اندی و خانواده اش تنها بازمانده های قتل عام شهر دابلین بودند.

وقتی ۱۲ ساله بود همراه خانواده اش به آمریکا رفتند و در آنجا ماندگار شدند. در سال ۲۰۰۴ یعنی در سن ۱۷ سالگی موفق به دریافت یو اس اوپن نوجوانان شد. پس از گذشت دو هفته در یک تیم بریتانیایی حضور پیدا کرد. جالب است بدانید اندی مدتی را مشغول یادگیری فوتبال هم بوده است، ولی به خاطر علاقه به تنیس و بالا گرفتن تمرینات فوتبال را رها کرد.
 

آغاز فعالیت های حرفه ای

سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ موفق ترین سال های اندی ماری بود. وی بیشترین جوایز خود را از سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی دریافت نمود. وقتی ۱۱ ساله بود، در اولین مسابقه ی خود در برابر برادرش بازی کرد. او با درخشش خود توانست حتی برادر خود را نیز شکست دهد. وقتی ۱۲ سال داشت، در بازی مقابل اورنج بول میامی به قهرمانی رسید.

وقتی هم که به سن ۱۵ سالگی رسید، به بارسلونای اسپانیا رفت و به تمرین مشغول شد. در همین سال ها در رقابت های ال تی ای نشنال با آدری کیناف به مقام قهرمانی رسیدند. اولین قهرمانی خود را در سال ۲۰۰۳ در رقابت های سنیور به دست آورد. در سال ۲۰۰۴ بود که در مقابله با رقیب خود یعنی سرئگی استاخوفسکی موفق به دریافت جام قهرمانی شد. این موفقیت برای اندی ماری وقتی که ۱۷ ساله بود، توانست جرقه ای برای پیشرفت بیشتر او باشد.

آوریل سال ۲۰۰۵ بود که از تیم جوانان به تیم حرفه ای صعود کرد. اولین رقابت او در این سال مقابل ای تی پی در هارد کورت بارسلونا شکل گرفت. او این بازی را هم با پیروزی پشت سر گذاشت. پس از آن اندی ماری به مرحله ی نیمه نهایی رقابت های آزاد فرانسه راه پیدا کرد و در آن جا نیز مارین چیلیچ کروات را شکست داد.

بعد از رقابت های فرانسه آماده ی بازی در رقابت های کویینز لندن شد. علی رغم بازی خوبی که ارائه داد از دور اول بازی خارج شد. پس از آن ماری خود را برای بازی های ویمبلدون آماده نمود. وی با موفقیت یکی یکی رقبای خود را شکست داد. ما متاسفانه در دور سوم با نتیجه ۳ ست واگذاری مقابل داوید نعلبندیان شکست را پذیرفت.

در همین سال ها بود که نام اندی ماری در لیست ۱۰۰ نفری بهترین تنیس بازان جهان قرار گرفت. سال ۲۰۰۵ سال حرفه ای اندی ماری بود و در پایان سال از سوی شبکه بی بی سی به عنوان مرد برتر ورزش اسکاتلند معرفی شد.
 
اندی ماری

سال ۲۰۰۶ پر جایزه ترین سال اندی ماری بود. در اوایل فصل توانست با پیروزی در برابر لیتون هیوئیت جام ای تی پی را از آن خود کند. در سال ۲۰۰۷ به عنوان مربی تیم خود یعنی مایلز مک لاگلان انتخاب شد. در اوایل سال بازی های درخشانی داشت ولی در دو ست متوالی از ایوان لیوبپیچیچ شکست خورد. در اوپن استرالیا تا دور چهارم بازی صعود کرد، ولی در مرحله ی بعد، از رافائل نادال اسپانیایی شکست خورد.

در سال ۲۰۰۸ نام اندی ماری در کنار ۱۰ تنیس باز برتر دنیا قرار گرفت. متاسفانه در این سال در بازی مقابل جو ویلفرد سونگا شکست خورد. اندی در سال ۲۰۰۸ عنوان open13 را از آن خود کرد. سال ۲۰۰۹ از جمله سال های پر بار اندی ماری بود. وی در تورنمنت های نمایشی ابوظبی در برابر جیمز بلیک، راجر فدرر و رافائل نادال به پیروزی رسید. اندی همچنین در تورنمنت ایندین ولز عنوان برترین مرد سال را از آن خود کرد.

اندی ماری در سال ۲۰۱۰ موفق به دریافت گرند اسلم خود نشد. مهارت او در بازی ها به گونه ای بود که همه پیش بینی می کردند گوی قهرمانی را از نادال بگیرد و سرانجام این اتفاق افتاد. در بازی رافائل نادال، دچار مصدومیت شد ولی این مصدومیت نتوانست او را از ادامه بازی منع کند. سرانجام اندی تا مرحله ی فینال بالا آمد و فقط چند قدم تا دریافت گرند اسلم فاصله داشت، اما در برابر رقیب قدر خود راجر فدرر شکست خورد.

در سال ۲۰۱۲ اندی ماری توانست در رقابت های بریزبن استرالیا قهرمان شود. سرانجام موفق شد تا اولین گرند اسلم خود را در مرحله ی نیمه نهایی استرالیا دریافت کند و پس از آن نایب قهرمان تنیس۱۰۰۰ امتیازی بشود. متاسفانه اندی در فصل بعد مصدوم شد و توانست در دومین گرند اسلم یعنی رولند گاروس به مرحله یک چهارم نهایی برسد.

اما در مهم ترین رقابت تنیس موفق به شکست فدرر در ویمبلدون شد و مقام قهرمانی را از آن خود کرد. او در ۵ اوت همین سال توانست  با غلبه بر راجر فدرر در مسابقات المپیک مدال طلای انفرادی مردان را به نام خود ثبت نماید. در بخش میکس دوبل نیز به همراه لورا رابسون مدال نقره دریافت کرد. ماه بعد اندی در آخرین گرند اسلم آمریکا حضور پیدا کرد و با شکست حریف خود یعنی نواک جوکوویچ اولین قهرمانی خود را در رقابت های گرند اسلم رقم زد.
درخشش اندی ماری باعث شد تا به مرحله ی نیمه نهایی راه پیدا کند. ولی با شکست در مقابل رادیک نتوانست به فینال برسد. به خاطر موفقیت هایش در این سال تا مدت ها به عنوان مرد دوم دنیا معرفی می شد.
 

زندگی خصوصی اندی ماری

اندی ماری متاهل است و در یک روز زیبای بهاری با همسرش «کیم سیرز» ازدواج کرده است. جالب است بدانید که ماری بنا به رسم و رسومات اسکاتلندی ها با کت مشکی و دامن مردانه تارتان در مراسم ازدواج خود حضور پیدا کرده بود. مراسم ازدواج آن ها در هتل لوکسی که گفته می شود متعلق به خود اوست در اسکاتلند برگزار شد.

منبع: پرورش افکار


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.