کاربرد اینترنت اشیاء کجاست؟

اینترنت اشیاء کلمه ای که در آینده ای نزدیک به دفعات آن را خواهد شنید. این سیستم انواع دستگاه ها و اشیاء را در منزل ، محل کار و حتی خودروی ها به یکدیگر متصل کند. استفاده از اینترنت اشیاء در خانه ها شروع شده است. خودرو های هوشمند در حال ساخت هستند. کارخانه ها وشرکت ها به سیستم های هوشمند مجهز شده اند.
شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
کاربرد اینترنت اشیاء کجاست؟

اینترنت اشیاء کلمه ای که در آینده ای نزدیک به دفعات آن را خواهد شنید. این سیستم انواع دستگاه ها و اشیاء را در منزل ، محل کار و حتی خودروی ها به یکدیگر متصل کند. استفاده از اینترنت اشیاء در خانه ها شروع شده است. خودرو های هوشمند در حال ساخت هستند. کارخانه ها وشرکت ها به سیستم های هوشمند مجهز شده اند.

امروزه استفاده از اینترنت اشیاء در بخش های بزرگ شروع شده است و با سرعت در حال رشد است. خانه ها هوشمند شده اند. خودرو ها به سیستم های هوشمند مجهز شده اند. شرکت ها و کمپانی ها از سیستم های هوشمند استفاده می کنند. ایده استفاده از اینترنت اشیاء در دستگاه های هوشمند از سال ها قبل و در زمان شروع استفاده از اینترنت آغاز شده و به مرور تکمیل شده است. امروزه کار برهای زیادی از اینترنت اشیاء وجود دارد.
 

کاربرد اینترنت اشیاء کجاست

 ما در ادامه چند مورد از مهمترین کاربرد اینترنت اشیاء را به شما معرفی می کنیم :
 


کاربرد اینترنت اشیاء کجاست؟

خانه های هوشمند

کاربرد اینترنت اشیاء در خانه های هوشمند امروزه بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است. کافی است که کلمه خانه هوشمند را در اینترنت جستجو کنید ! بیشترین مقالات در خصوص این سیستم در خصوص خانه هوشمند است. ابزار های هوشمند در سیستم خانه هوشمند امروزه دارای پیشرفت های بزرگی شده است.

شما می توانید قبل از اینکه به منزل خود بازگردید چراغ های خانه را روشن کنید. می توانید به راحتی سیستم تهویه هوای خانه را روشن کنید. سیستم امنیتی خانه را روشن و خاموش کنید. به سیستم صوتی و تصویری خانه متصل شود از راه دور برنامه مورد نظر خود را ضبط کنید. استفاده از اینترنت اشیاء امروزه در خانه ها مصارف بسیار گسترده ای پیدا کرده است و در آینده ای نزدیک حتی یخچال شما می تواند موجودی یخچال را بررسی کنید و در صورتی که مثلاً شیر یا مربای شما تمام شده است به سوپرمارکت محل اطلاع دهد و هزینه آن را از طریق کارت بانکی شما پرداخت کند.

استفاده از این سیستم هوشمند در خانه های امروزی ممکن است در نگاه اول کاری هزینه پر باشد اما وقتی به فواید آن دقت کنیم متوجه می‌شویم که در مدت کوتاهی تمام هزینه های صرف شده برای اینترنت اشیاء باز خواهد گشت. صرفه جویی در مصرف انرژی ، برق ، پول و زمان می تواند به خوبی تمام هزینه های مصرف شده را بازگرداند.
 

لباس های هوشمند

امروزه در کمپانی ها ی بزرگ مانند سامسونگ و گوگل از نوعی لباس های هوشمند استفاده می شود که به راحتی می توانند به اینترنت و شبکه داخل ساختمان ها وصل شوند و اطلاعات و موارد مورد نیاز را برای سرور ها ارسال کنند.

لباس های هوشمند مجهز به اینترنت اشیاء امروزه در باشگاه های بدنسازی پیشرفته و باشگاه های ورزشی حرفه ای مثل فوتبال ، والیبال ، بسکتبال شمشیربازی ، سوار کاری و غیره استفاده می شوند. در این لباس های هوشمند سنسور هایی نصب شده است که می تواند اطلاعات ورزشکار و شخصی که لباس پوشیده را دریافت و به سرور های مخصوص خود ارسال کند.

امروزه از این لباس ها در بیمارستان های فوق پیشرفته و لباس های فضانوردی و حتی خلبانی نیز استفاده می‌شود. به دلیل ارسال اطلاعات لحظه ای و حیاتی بودن این اطلاعات برای افراد لباس ها و در واقع ابزار های هوشمند ( گجت های هوشمند ) به خوبی توانسته اند در زمینه اینترنت اشیاء پیشرفت کنند.
 

خودروهای هوشمند

تا چند سال قبل تمام توجه شرکت های خودروسازی به کارایی خودرو ها و ظاهر بیرونی و توان موتور آنها معطوف شده بود اما چند سالی است که خودرو ساز ها توجه خود را از خود ماشین برداشته. به تجربه رانندگی ما ماشین خود ران معطوف کرده اند. خودروهای هوشمند امروزی که بدون راننده بتوانند رانندگی کنند و در سلامت کامل مسافران خود را به مقصد برسانند. در این خودرو ها از تکنولوژی اینترنت اشیاء استفاده شده است.

امروزه استفاده از اینترنت در خودروهای هوشمند باعث شده است که ما شاهد جهش بزرگی در صنعت خودروسازی باشیم. خودروهای هوشمند می توانند بدون راننده مسیریابی کرده و به مقصد خود برسند. در ترافیک با دیگر خودرو های هوشمند تعامل داشته باشند.

در خودروهای هوشمند با استفاده از اینترنت سنسور های نصب شده در خودرو ها می توانند علامت را برای یکدیگر ارسال کنند تا خودرو ها در فاصله های مناسب از هم و با سرعت مطمئنه حرکت کنند. امروزه کمپانی های بزرگی مثل تسلا ، گوگل ، بی ام و ، اپل بر روی خودروهای بدون راننده کار می کنند.


کاربرد اینترنت اشیاء کجاست؟


شهر های هوشمند

شهر های هوشمند نمونه ای دیگری است که می تواند از اینترنت اشیاء استفاده کند. در واقع شهر هوشمند یکی از بزرگترین پروژه ها و جاه‌طلبانه ترین طرح ها در خصوص راه اندازی این سیستم است که در صورت محقق شدن آن گام بسیار بزرگی در خصوص اینترنت اشیاء برداشته می‌شود.

با استفاده از اینترنت اشیاء و هوشمندسازی شهر مشکلات بسیاری از جامعه حل خواهد شد. معضلاتی مثل ترافیک ، آلودگی هوا ،مصرف انرژی ، تأمین سوخت و مواد غذایی ، جرایم رانندگی ، آلودگی های زیست محیطی و خیلی دیگر از مشکلاتی که امروزه شهر های بزرگ با آن دست و پنجه نرم می کنند.

با هوشمند سازی شهرها و استفاده از این سیستم هوشمند دیگر شما شاهد ترافیک های سنگین نخواهید بود ، آلودگی هوا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و مشکلات مردم در خصوص شلوغ بودن شهر ها به شدت کاهش پیدا می کند.
 

هوشمند سازی مواد غذایی

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است در آینده برای بشر رخ بدهد افزایش جمعیت آن و کمبود مواد غذایی است. با هوشمند سازی کشت و زراعت و استفاده از اینترنت اشیاء می توان فرایند کشت و زراعت را هوشمند کرد و با این کار بازده بسیار زیادی از مزارع داشته باشیم.

فرآیند آب‌رسانی به مزارع هوشمند شده با استفاده از سنسور های خاص می توان کیفیت محصولات را لحظه به لحظه بررسی کرد. می توان از ابزار ها و ماشین آلات هوشمند استفاده کرد. حتی می توان از بذر های اصلاح شده و هوشمند شده استفاده کرد. با این کار می توان بخش عمده از مشکلات کمبود مواد غذایی در آینده را به راحتی با استفاده از اینترنت اشیاء در مزارع حل کرد.

 
بهبود کسب و کار خرده فروشی ها

با استفاده از اینترنت اشیاء می توان کسب و کار خرده فروشی را رونق بخشید. امروزه دیگر تلفن های هوشمند در تمام شهر ها و خانه ها یافت می شود. با استفاده از اینترنت اشیاء می توان به تلفن های هوشمند در تعامل بود و شما به راحتی خرید های روزانه خود را از طریق تلفن هوشمند خود انجام دهید. با تلفن هوشمند خود هزینه آن را پرداخت کنید.

استفاده از اینترنت هوشمند برای فروش بهتر کالاها و تلفن همراه باعث مشتری و خریدار به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و فرآیند خرید و فروش بهتر شود و زمان خرید و فروش کاهش پیدا کند.
 

بهبود وضعیت انرژی

با استفاده از اینترنت اشیاء شما می توانید پالایشگاه ها و کارخانه های مربوط به انرژی را هوشمند سازی کنید. با این کار ضریب خطای انسانی به شدت کاهش پیدا می کند و شما می توانید به راحتی در هر ساعت از شبانه روز از وضعیت موجود مطلع شوید.

می توان با استفاده از سنسور ها و برنامه ها و سخت افزار های هوشمند کارخانه ها را به اینترنت اشیاء متصل کرد که فرایند تولید انرژی مکانیزه تر انجام شده و در نتیجه هزینه های تولید کاهش پیدا کند. همچنینی می توان با استفاده از اینترنت اشیاء و هوشمند سازی کارخانه ها و منازل نسبت به صرفه جویی انرژی در این مکان ها اقدام کرد.
 

اینترنت اشیاء در سلامت

تا چند سال قبل بیماران به مراکز درمانی مراجعه می کردند و نسبت به وضعیت بیماری خود توضیحات لازم را به پزشک می داد اما این وضعیت در سال های اخیر تغییر کرده است. بیمارستان ها هوشمند سازی شده است. با استفاده از اینترنت اشیاء در بیمارستان ها افراد بیمار به صورت شبانه روزی تحت مراقب هستند حتی اگر در بیمارستان نباشند. تمام علائم حیاتی آنها برای پزشکان ارسال می شود. همچنینی مراقبت های درمانی نیز به موقع و در اسرع وقت انجام می‌شود.

با توجه به هزینه های بالای بیمارستان برای راه اندازی اینترنت اشیاء در مراکز درمانی تنها چند بیمارستان توانسته اند که از پس این هزینه ها بر بیاید اما با توجه به رشد استفاده از اینترنت اشیاء در آینده ای نزدیک می توان شاهد بیمارستان های هوشمندی بود که با استفاده از اینترنت اشیاء در تمام مدت از حال بیماران خود باخبر هستند.


منبع: ویکی پدیا


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما