چگونه ارتباط خوبی با همسر داشته باشیم؟ (بخش اول)

برای اینکه بتوانید یک رابطه عاطفی سالم و شاد را در کنار همسرتان تجربه کنید باید به کوچک‌ترین کارهایی که همسرتان برایتان انجام می‌دهد توجه کنید و از او سپاسگزار باشید. قدردانی شما یک احساس مثبت خوشایند و انگیزه‌ای قوی در همسرتان ایجاد می‌کند. در این مطلب به بیان راهکارهایی برای ایجاد رابطه خوب و سالم با همسر خواهیم پرداخت.
يکشنبه، 21 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه ارتباط خوبی با همسر داشته باشیم؟ (بخش اول)
زوج‌هایی که ارتباط عاطفی سالم و محکمی دارند عشق و علاقه‌شان را به یکدیگر ابراز می‌کنند.
 

مقدمه 

احتمالاً فکر می‌کنید زوج‌هایی که رابطه‌ای خوبی با هم دارند دعوا نمی‌کنند یا به ندرت از دست هم عصبانی‌ می‌شوند. تمام وقت خود را با هم صرف می‌کنند و بسیار رمانتیک هستند. این طرز فکر موجب می‌شود بسیاری از زوج‌ها در روابط خود احساس شکست کنند، به‌ویژه زمانی که با هم در اختلاف هستند. اگر گاهی بین شما و همسرتان اختلاف نظر و مشکل پیش می‌آید و همیشه زندگی‌تان گل و بلبل نیست نمی‌توانید بگویید که رابطه شما با همدیگر خوب نیست و نمی‌شود یک رابطه عالی با همدیگر داشته باشید. حتی زوجینی که رابطه بسیار خوبی با همدیگر دارند و احساس خوشبختی می‌کنند هم، سوء تفاهم، درگیری‌‌ و اختلافات‌نظر را تجربه می کند. 

رابطه شما یکی از مهم‌ترین اجزای زندگی‌تان است. بسیاری از افراد در دوران نامزدی برای ساختن یک رابطه عاطفی عالی و عاشقانه تلاش بسیاری می‌کنند اما پس از آنکه به یکدیگر رسیدند گمان می‌کنند به هدف شان رسیده‌اند و اهمیت چندانی به رابطه‌شان نمی‌دهند. برای داشتن یک زندگی مشترک موفق باید همیشه و همه وقت برای رابطه‌تان وقت بگذارید و برای شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر کردن آن انرژی صرف کنید. 

میزان کیفیت رابطه‌ی عاطفی بر سطوح استرس ، سلامتی و شادی شما تأثیر می‌گذارد. درست است که گفتیم هیچ رابطه‌ی عاطفی‌ای همیشه عالی و کامل نیست. با این حال، ارتباط عاطفی شما با شریک زندگی‌تان ارزش تلاش کردن برای بهبود پیدا کردن و به عالی‌تر سطح ممکن رسیدن را دارد. در ادامه نکاتی که به شما کمک می‌کند رابطه‌ای سالم و شاد با همسرتان داشته باشید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.
 

1. با صبر و شکیبایی صحبت کنید

داشتن توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از لازمه‌های داشتن ارتباطات خوب و سالم است. کارشناسان معتقدند بسیاری از زوج‌ها در برقراری ارتباط موثر مهارت کافی ندارند و نمی‌توانند به‌طور موثر و به درستی با همسرشان ارتباط برقرار کنند. 

زوج‌هایی که ارتباط عاطفی سالم و محکمی دارند عشق و علاقه‌شان را به یکدیگر ابراز می‌کنند. این زوج‌ها احساسات‌شان را ابراز می‌کنند و شریک زندگی و همسرشان را در حالت بلاتکلیفی قرار نمی‌دهند. زوجین زمانی که درمورد احساسات همسرشان بلاتکلیف هستند و براساس حدس و گمان پیش می‌روند در ابراز احساسات و نشان دادن رفتار مناسب دچار سردرگمی می‌شوند. یک‌سری انتظارات مبهم و غیرمنطقی در آنها ایجاد می‌شود و چون طرف مقابل به آنها آگاه نیست این انتظارات برآورده نمی‌شود و در طولانی‌مدت رابطه‌ی آنها صدمه و لطمه می‌بیند. 

افراد در یک رابطه سالم حتی در مورد چالش برانگیز ترین موضوعات با هم بحث می‌کنند و به این توافق می‌رسند که نظرات متفاوتی دارند.  آن‌ها می دانند که همیشه درباره همه چیز‌ هم‌عقیده نیستند و این را به‌عنوان یک تفاوت می‌پذیرند و به نظرات و ایده های یکدیگر احترام می‌گذارند. اگر می‌خواهید رابطه‌ی خوبی با همسرتان داشته باشید و طعم شیرین خوشبختی را بچشید با همسرتان صحبت کنید، احساسات‌تان را ابراز کنید و مهارت ارتباط موثر را در خود بهبود دهید. برای افزایش مهارت‌های ارتباطی می‌توانید از یک مشاور باتجربه هم کمک بگیرید.
 

2. سازش داشته باشید

در هر رابطه‌ای درگیری ایجاد می‌شود و اختلاف نظر به وجود می‌آید اما این درگیری‌ها و اختلاف‌نظرها بر رابطه شما و همسرتان تأثیر نمی‌گذارند بلکه چگونگی واکنش شما به آنها و نحوه‌ی برخوردتان با  آنهاست که بر رابطه شما و همسرتان تأثیر می‌‌گذارد. مهم‌ترین عنصر در حل اختلاف در رابطه سازش است. اگر می‌خواهید یک رابطه سالم و خوب با همسرتان داشته باشید باید بتوانید تفاوت‌ها را بپذیرید و در مواقعی که اوضاع بر وفق مرادتان نیست سازگاری کنید. در مواقعی که اختلاف نظر و درگیری ایجاد می‌شود سعی نکنید نظر خودتان را تحمیل کنید و حرف خود را به کرسی بنشانید. اگر سعی کنید با همسرتان مصالحه کنید و به توافق برسید نتیجه‌ی خوشایندتری عایدتان خواهد شد.
 

3. قدر یکدیگر را بدانید

بسیاری از زوج‌ها کارهایی که همسران شان برای آن‌ها انجام می‌دهد را امری عادی و معمولی تصور می‌کنند و گمان می‌کنند او وظایفش را انجام می‌دهد. برای اینکه بتوانید یک رابطه عاطفی سالم و شاد را در کنار همسرتان تجربه کنید باید به کوچک‌ترین کارهایی که همسرتان برایتان انجام می‌دهد توجه کنید و از او سپاسگزار باشید.  قدردانی شما یک احساس مثبت خوشایند و انگیزه‌ای قوی در همسرتان ایجاد می‌کند. همچنین هنگامی که به طور آگاهانه قدردان و سپاسگذار هستید، بیشتر بر جنبه‌های مثبت تمرکز می‌کنید و در  رابطه خوشحال‌تر خواهید بود.
 

4. همیشه به یکدیگر احترام بگذارید

اگر شما و همسرتان همواره به یکدیگر احترام بگذارید مطمئنا رابطه‌‌تان با همسرتان بهبود پیدا می‌کند و در اوج باقی می‌ماند. شما در قالب‌های مختلفی باید به همسرتان احترام بگذارید. اینکه به او اعتماد داشته باشید، به احساسات و عقایدش توجه کنید و نظراتش را محترم بشمارید. هرگز یکدیگر را با اسامی بد و سخیف صدا نزنید. نزد دیگران با همسرتان با پرخاش صحبت نکنید. هیچ‌گاه همسرتان را به ترک رابطه تهدید نکنید.
 

5.  به شریک زندگی‌تان فضای شخصی بدهید

زمانی می‌توان گفت رابطه‌ی یک زوج سالم و خوب است که آنها به یکدیگر اجازه دهند در فضای شخصی‌شان به‌طور فردی پرورش یابند. بنابراین انتظار نداشته باشید که همسرتان همیشه با شما وقت بگذراند و تمام زمان و انرژی‌اش را صرف شما کند. باید به همسرتان این امکان را بدهید زمانی را به دوستان، خانواده، سرگرمی و علایق شخصی‌اش اختصاص بدهد. این به شما و شریک زندگی‌تان کمک می کند نه‌تنها هویت جداگانه خود را حفظ کنید، بلکه احساساتی سالم را در ارتباط عاطفی‌تان منعکس کنید.

زوجینی که انتظار دارند همسرشان منحصرا به آنها تعلق داشته باشد و تمام وقت، زمان و هزینه‌اش را صرف او و رابطه‌ کند سبب می‌شوند شریک زندگی‌شان احساس خفگی و اسارت کند و یک وابستگی متقابل ناخوشایند در رابطه ایجاد شود.
 

6. تکیه‌ گاه یکدیگر باشید

هر کس دوران سختی را در زندگی‌اش سپری خواهد کرد و هنگامی که شریک زندگی شما یک چالش شخصی را تجربه می کند، حمایت شما می تواند تفاوت زیادی داشته باشد. همچنین، صرف نظر از اینکه چقدر شخص مستقلی هستید، به خود را آموزش دهید تا برای پشتیبانی به همسرتان تکیه کنید. گذشتن از زمان‌های سخت و دشوار به شما کمک می‌کند به هم نزدیک تر شوید و ارتباط تان را قوی تر می‌سازد.

ادامه دارد...

منبع: Lifehack


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.