اسپم چیست و چگونه باعث آسیب زدن به سیستم های رایانه ای می شود ؟

درست زمانی که اولین نامه الکترونیک در دنیای اینترنت منتشر شد اولین اسپم هم تولید و ارسال شد. در دنیای دیجیتال در ابتدا ارسال ایمیل بین دو رایانه کاری عادی بود. بعدها ارسال نامه های الکترونیکی در یک شبکه داخلی ساختمان ها امکان پذیر شد. سپس این کار در دنیای اینترنت و در شبکه جهانی قابل انجام شد. امروزه ارسال ایمیل امری عادی در دنیای اینترنت است.
يکشنبه، 21 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
اسپم چیست و چگونه باعث آسیب زدن به سیستم های رایانه ای می شود ؟
درست زمانی که اولین نامه الکترونیک در دنیای اینترنت منتشر شد اولین اسپم هم تولید و ارسال شد. در دنیای دیجیتال در ابتدا ارسال ایمیل بین دو رایانه کاری عادی بود. بعدها ارسال نامه های الکترونیکی در یک شبکه داخلی ساختمان ها امکان پذیر شد. سپس این کار در دنیای اینترنت و در شبکه جهانی قابل انجام شد. امروزه ارسال ایمیل امری عادی در دنیای اینترنت است.
 

تاریخچه ارسال اسپم

 در سال 1978 اولین اسپم در سیستم شبکه های کامپیوتری آن زمان یعنی آرپانت ارسال شد. این اولین ارسال این پیام بود. سازنده این پیام شخصی بود به نام گری تورک که این پیام را در سیستم شبکه ای آرپانت ارسال کرد. یک سال بعد نیز دوباره یک اسپم دیگر در این شبکه منتشر شد.
 

اسپم چیست و چگونه باعث آسیب زدن به سیستم های رایانه ای می شود؟

با انتشار این پیام سیستم شبکه های رایانه ای آن زمان در ارتش آمریکا این پیام ها را مخرب تشخیص داده نسبت به انتشار آنها اقدام نموده و جلوی انتشار آنها را گرفت. بعدها که سیستم های رایانه ای در شبکه های سازمان ها رشد و باعث بهبود کسب و کار شد، یک گروه وکالت به بهانه انتشار یک پیام تبلیغاتی یک نامه را در بین تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه USENET منتشر کردند. این نامه الکترونیکی به سرعت به صد ها رایانه ارسال شده و باعث به وجود آمدن اختلال در شبکه رایانه ای در آن زمان شد.

با انتشار این نامه و به کار افتادن شبکه خیلی ها دریافتند که بستر ارسال ایمیل در سیستم های رایانه ای آنچنان امن نیست و می توان به راحتی یک پیام را به صد ها رایانه ارسال کرد. این کار باعث شد که عده ای بیایند به بهانه ارسال پیام، صد ها پیام تبلیغاتی را تولید کرده و در شبکه های رایانه ای منتشر کنند.
در سال های 1990 قوانین جدیدی برای ساخت ایمیل ها تصویب شد و افراد برای ساخت ایمیل ها باید مشخصات واقعی خود و ادریس ایمیل خود را در سیستم ها ی ثبت می کردند. به همین دلیلی زمانی که ارسال کننده های اسپم نامه های خود را ارسال می کردند ایمیل ها شناسایی و از طرف شبکه مسدود می شدند.

 بعدها افراد ارسال کننده این پیام ها دریافتند که با تغییر نام ایمیل های خود می توانند مجدداً پیام های ارسال کنند به همین دلیل در این مرحله برای جلوگیری از انتشار اسپم IP سیستم های ارسال کننده ایمیل مسدود شد. با این کار افراد ارسال کننده این پیام ها در دنیای دیجیتال و فناوری آن زمان بیش از قبل شناخته شدند و به آنها لقب اسپمر Spammer به معنی ارسال کننده اسپم داده شد.

اسپمر ها با مسدود شدن IP رایانه ها دنبال راه حلی برای انتشار نامه های الکترونیکی خود بودند و توانند نامه ها را از طریق میل سرورهای جانبی ارسال کنند. با این کار آنها باعث به وجود آمدن شبکه ای قوی و متشکل از کامپیوترها و میل سرورها برای ارسال اسپم شدند.

اسپم چیست و چگونه باعث آسیب زدن به سیستم های رایانه ای می شود ؟


 راه اندازی سرورها و میل سرورهای ارسال اسپم

 این شبکه به قدری قوی شده بود که بعضی نام ها و دامنه کاملاً نشان می داد که سرور این مجموعه فقط برای ارسال اسپم استفاده می‌شود و کارایی دیگری دارد. به همین دلیلی برای جلوگیری از انتشار این پیام ها از طریق میل سرورها این بار تمامی این سرورهای مسدود شدن و سایت ها و دامنه های آنها نیز به صورت کامل مسدود و غیر قابل دسترس شد.

تا سال 1996 اسپمر ها به راحتی می‌توانستند اسپم های خود را ارسال کنند تا اینکه در این سال کمپانی های مایکروسافت و AOL و Earthlink یکی از بزرگترین اسپمر های آن زمان یعنی Sanford Wallace را به دلیل ارسال اسم و اختلال در شبکه آن زمان پای میز محاکمه کشاندن و او را دادگاهی و محکوم کردند.

سرورهای ارسال اسپم تا سال 2000 فعال بودند اما در این سال به دلیل گسترش اینترنت در دنیا این سرورها به صورت قانونی جمع آوری و شرکت های ارائه کننده آنها نیز تعطیل شدند. با این کار اسپمر ها با کمک هکرها راهی را برای ارسال نامه های الکترونیکی خود به صورت پیام های پشت سره هم ابداع کردند. آنها با نفوذ به رایانه ها و نصب برنامه های مخرب کاری کردند که از این رایانه ها به صورت خودکار در شبکه جهانی آن زمان یعنی اینترنت اسپم ارسال شود. این روش تا به امروز ادامه دارد و رایانه های زیادی در دنیا هستند که آلوده به نرم افزار های مخرب و ویروسی شده اند که به محض اتصال به اینترنت شروع به ارسال این پیام ها می کنند.
 

 اسپم در دنیای اینترنت امروزی

امروزه استفاده از اسپم در اینترنت امری عادی است و اگر شما اقدام به ساخت یک ایمیل نمایید ممکن است در مدت کوتاهی ایمیل های زیادی از افراد و یا سایت های مختلف برای شما ارسال شود. اکثر این ایمیل های ارسال در گروه اسپم ها قرار می گیرند و سایت های ارائه دهنده خدمات ایمیل این پیام ها را شناسایی کرده و در پوشه ای به نام اسپم آنها را ذخیره می کنند تا برای شما قابل رویت نباشد.
 
 امروزه این پیام ها برای انواع مقاصد و اهداف استفاده می‌شوند. در داخل نامه های اسپم ممکن است محتوای تصویری و عکس مبتذل قرار داده شده باشد. همچنین انواع ویروس ها نیز از طریق اسپم ها منتشر می شود. این ویروس ها توسط بسته های فشرده شده نرم افزاری منتشر می شوند تا از سیستم های امنیتی ارائه دهنده خدمات ایمیل میتوانند عبور کنند. به همین دلیل است که کارشناسان امنیت اینترنت همواره اعلام می کنند که بسته های ارسال شده از طریق نامه های الکترونیک را هیچ وقت باز و نصب نکنید.

 همچنین اسپم ها می توانند حاوی لینک هایی باشد تا شما بر روی آنها کلیک کرده و به سایت های مختلف ارجاع داده شوید. اکثر این سایت ها تبلیغاتی بوده و یا حاوی محتوای نامناسب است. در این بین سایت هایی هستند که به محض ورود شما به آنها اقدام به نصب برنامه های تبلیغاتی بر روی سیستم شما می کنند. این کار امروزه به فیشینگ معروف است و یکی از راه‌های انجام امور فیشینگ استفاده از اسپم است.

اسپم چیست و چگونه باعث آسیب زدن به سیستم های رایانه ای می شود ؟

همچنین ممکن است در داخل ایمیل ها و یا لینک سایت ها برنامه های مخربی وجود داشته باشند که اطلاعات رمز بانکی ، مشخصات و نام های کاربری و کلمه عبور و هر اطلاعات دیگری از سیستم شما را سرقت کرده و برای تولیدکنندگانشان ارسال کنند. این کار باعث می‌شود که اطلاعات میلیون ها کاربر به راحتی سرقت شود.

 در چند سال اخیر اسپم ها حاوی برنامه هایی شده اند که باعث می‌شد اطلاعات سیستم شما تغییر کرده و به فرمت های عجیب و غریب تبدیل شود. این نوعی حمله ویروسی است که باعث می‌شود سیستم ها از طریق اسپم ها آسیب ببینند. سازندگان این ویروس ها برای بازگردانی اطلاعات شما هزینه های بسیار بالایی را طلب می کنند.
 

انواع اسپم ها در شبکه های مجازی و اینترنت و شبکه های رسانه ای

امروزه اسپم ها فقط در دسته های ایمیل ها و نامه ها قرار نمی گیرند بلکه بخش های رسانه ای و پیام های شبکه های مجازی را نیز هدف گرفته اند. ارسال فایل های تبلیغاتی به صورت مکرر و همچنینی ارسال پیام های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی باعث شده است که کاربران این شبکه ها نیز از گزند اسپم ها در امان نباشند.

امروزه اکثر سیستم های و سرورهای ارسال ایمیل ، شبکه های مجازی مثل توییتر و اینستاگرام و همچنین بخش های رسانه ای و محتوایی مثل یوتیوب مجهز به سیستم ها و بخش هایی شده اند که افراد ارسال کننده اسپم را سریع شناسایی کرده دسترسی آنها را قطع کنند. همچنین قوانین سخت‌گیرانه نیاز برای ارسال پیام ها و درخواست در شبکه های اجتماعی وضع شده است تا جلوی اسپمر ها گرفته شود.


منبع: ویکی پدیا


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما