سواد دیجیتالی چیست؟

امروزه زندگی ما به ابزارهای دیجیتال گره خورده است. برای استفاده از این ابزارهای دیجیتالی باید دانش و سواد کافی را داشته باشیم. به دانش استفاده از ابزارهای دیجیتال سواد دیجیتالی گفته می شود. امروزه زندگی ها به ابزارهای دیجیتالی وابسته شده اند و تحت هیچ شرایطی نمی توان تکنولوژی ها و دانش دیجیتال را از زندگی حذف کرد.
يکشنبه، 21 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
سواد دیجیتالی چیست؟
امروزه زندگی ما به ابزارهای دیجیتال گره خورده است. برای استفاده از این ابزارهای دیجیتالی باید دانش و سواد کافی را داشته باشیم. به دانش استفاده از ابزارهای دیجیتال سواد دیجیتالی گفته می شود. امروزه زندگی ها به ابزارهای دیجیتالی وابسته شده اند و تحت هیچ شرایطی نمی توان تکنولوژی ها و دانش دیجیتال را از زندگی حذف کرد.

به توجه به رشد تکنولوژی و افزایش دستگاه های دیجیتال لزوم بهبود سواد دیجیتالی در جامعه به شدت احساس می شود. امروزه بسیاری از کشور های در حال توسعه و توسعه یافته در دنیا از لزوم تقویت آموزش سواد دیجیتالی و رسانه ای و از اهمیت آن در برنامه ریزی آموزشی یاد می کنند.

لزوم ایجاد نقشه راه سواد دیجیتالی در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه می تواند راهنمای مناسبی برای توسعه دانش دیجیتالی در کشور ها باشد. با داشتن این نقشه راه میتواند مسیر های یادگیری و بهبود دانش افراد را به خوبی مشخص کرد.
 

لزوم ایجاد سواد دیجیتالی

 امروزه رشد دانش و تکنولوژی در کشور های در حال توسعه به شدت بالا است. به همین دلیل افراد نمی توانند پا به پای رشد تکنولوژی سواد استفاده از آن را نیز یاد بگیرند. به همین دلیلی یک شکاف بین افراد در جامعه ایجاد می شود. این شکاف باعث می شود که جامعه به دو دسته تقسیم شوند افرادی که دانش استفاده از ابزارهای نوین را دارند و افرادی که این دانش را ندارند به این شکاف دیجیتالی گفته می شود.
 

سواد دیجیتالی چیست؟

 برای اینکه این شکاف دیجیتالی کمتر شود باید دانش دیجیتالی و سواد دیجیتالی افراد با بهبود ببخشیم. در واقع شکاف دیجیتالی در بین افراد جامعه رخ می دهد و دولت ها برای از بین بردن این شکاف اقدام به تدوین نقشه راه و برنامه ارتقاء دانش افراد می کنند. این کار باعث می‌شود که سواد دیجیتالی افراد رشد پیدا کند.
 

سواد دیجیتالی و نیاز به آن

سواد دیجیتالی باعث می‌شود که در هنگام مواجه به تکنولوژی های نوین و ابزارهای نوین سواد و دانش استفاده از آن را داشته باشیم. با استفاده از سواد دیجیتالی افراد می توانند حوزه های مختلف دیجیتال را بهتر بشناسند. البته باید این نکته را در همین ابتدا اعلام کرد که برای بهبود سواد دیجیتال افراد جامعه هیچ الزامی وجود ندارد و تا افراد نخواهند نمی توان این ارتقاء دانش را انجام داد.

 به همین دلیل دولت برای بهبود سواد دیجیتالی افراد از مسیر های مختلفی وارد می‌شود. الزام افراد برای انجام کارها به صورت آنلاین و دیجیتال، الزام کارمندان برای گذراندن دوره های آموزشی دیجیتال و کارورزی و انجام امور خاص توسط دستگاه های دیجیتالی خاص باعث می شود که افراد جامع به صورت ناخودآگاه و یا حتی اجباری در بخش های مختلف تکنولوژی سواد و دانش خود را افزایش دهند. حتی اگر این افزایش سواد دیجیتالی در حد استفاده از یک عابر بانک برای یک فرد سالخورده باشد و یا اینکه افراد بتوانند از طریق عابر بانک قبض‌های خود را پرداخت کنند.

سواد دیجیتالی چیست؟


لزوم استفاده از سواد دیجیتال در خانواده و جامعه

 امروزه تقریباً همه افراد به اینترنت و دنیای مجازی دسترسی دارند. فرقی نمی کند که شما سالخورده باشید و یا یک کودک باشید. ابزارهایی که امروزه به اینترنت متصل می شوند به راحتی می توانند در اخیراً این افراد قرار گیرند. به همین دلیلی است که لزوم سواد دیجیتال در خانواده‌ها و جامعه به شدت احساس می شود.

فضای اینترنت در کنار همه خوبی ها و منافعی که دارد دارای بدی ها و زشتی هایی نیز است برای اینکه کودکان ما و یا خود ما وارد این بخش از دنیای اینترنت نشویم باید از سواد دیجیتالی برخوردار باشیم. در واقع ما نمی توانیم کودکان خودمان را در برابر خطرات و آسیب های موجود در دنیا اینترنت حفظ کنیم.

در این حالت باید به کودکان خود آموزش استفاده صحیح از اینترنت را بدهیم؛ اما می توان به نظارت به نوع رفتار و کارهای کودکان بر عملکرد آن‌ها نظارت دقیق داشته باشیم. کودکان ممکن است به صورت مداوم در شبکه های اجتماعی و سایت های مربوط به بازی های رایانه ای حضور داشته باشند. ما با استفاده از دانش و سواد دیجیتالی می توانیم کودکان خود را در برابر خطرات ناشی از محیط های اینترنت محافظت کنیم.

سواد دیجیتالی امروزه یکی از راهکار های کاهش آسیب های جامعه در خصوص دنیای دیجیتال است. البته این نکته را باید ذکر کرد که تمام خطرات موجود در اینترنت آسیب رسان نیستند. ما می توانیم با استفاده از سواد دیجیتال به عنوان یکی از ابزارهای پیشگیری در دنیای اینترنت استفاده کنیم.
سواد دیجیتال تنها به محتوای موجود در دنیای اینترنت مربوط نمی شود. سواد شما از نحوه و بکارگیری نرم افزار و سخت افرا ها نیز جزء سواد دیجیتال به حساب می آید. سواد دیجیتال می تواند در دنیای امروزی شامل بخش های زیر باشد:
 

سواد فنی:

این نوع سواد دیجیتالی در واقع به نحوه کار با ابزارهای دیجیتالی اشاره می کند. اینکه شما بتوانید با تلفن های هوشمند به خوبی کار کنید. با نرم افزار های رایانه ای به خوبی کار کنید. بتوانید در اینترنت به خوبی خرید دیجیتال انجام دهید. البته این به این معنی نیست که شما باید بتوانید با تمام نرم افزار های موجود در دنیای رایانه استفاده کنید!
 

سواد رسانه ای:

در سواد رسانه ای شما باید بتوانید تفاوت ها در اطلاعات و محتوا های مختلف را شناسایی کرده و از دانش کافی برای تجزیه و تحلیل آن‌ها بهره مند باشید. شما باید بتوانید با رسانه های مختلف مثل خبرگزاری‌ها شبکه های اجتماعی، سرویس های اشتراک ویدئو و سایت های اجتماعی آشنا کار کنید. این کار کردن به معنی این است که شما بتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را از این منابع به دست آورید و با استفاده از سواد دیجیتالی اقدام به تجزیه تحلیل آن‌ها کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج کنید. توانایی تشخیص محتوای نامناسب و غلط یکی از مهمترین بخش ها در این زمینه می باشد.
 

سواد اجتماعی:

در دنیای دیجیتال مشکلاتی وجود دارد که در محیط های اجتماعی نیز همان مشکلات وجود دارند. اشتراک گذاری تصاویر در دنیای مجازی به همان اندازه که در دنیای واقعی مهم است مهم می باشد. نوشتن محتوای متنی در دنیای مجازی به اندازه دنیای وقایع مهم می باشد. همان مشکلاتی که ممکن است در خصوص انتشار یک محتوا ، متن و یا پیام نامناسب از جانب شما در دنیای واقعی رخ بدهد، همان مشکلات نیز می تواند در دنیای اینترنت رخ بدهد. به همین دلیلی است که افراد با استفاده از سواد دیجیتالی از بایدها و نبایدهای فعالیت های خود در دنیای اینترنت نیز آگاه می شوند.

سواد دیجیتالی باعث می شود که فعالیت های ما در دنیای اینترنت و کار با ابزارهای دیجیتالی بهتر و موثرتر باشد و با استفاده از این ابزارها بتوانیم از مشکلات زندگی خود مقداری کم کنید.


منبع: ویکی پدیا


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.