مصرف زعفران در بارداری از چه زمانی مجاز است؟

مصرف زعفران در بارداری مجاز است؟ زنان باردار چه میزان زعفران می توانند مصرف کنند؟ چه مقدار زعفران باعث سقط جنین می شود؟ مصرف زعفران در بارداری چه فوایدی دارد؟
سه‌شنبه، 23 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصرف زعفران در بارداری از چه زمانی مجاز است؟

چرا مصرف زعفران در بارداری مجاز است؟

با اینکه حرف های زیادی پشت سر این ادویه محبوب ایرانی زده می شود، اما زعفران را می‌توانید در دوران بارداری استفاده کنید و از فواید آن بهره ببرید. البته این نکته را فراموش نکنید، قبل از مصرف زعفران حتما باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. پزشک با توجه به شرایط و البته زمان بارداری مجوز مصرف زعفران را صادر می کند. به گفته کارشناسان مصرف مقدار کم زعفران که در غذا و شربت و بستنی استفاده می شود نمی تواند خطر ساز باشد.


چه مقدار زعفران باعث سقط جنین می‌شود؟

اگر میزان مصرف زعفران بیشتر از ۲ گرم در روز باشد می تواند برای زنان باردار خطرناک باشد. پس اگر باردار هستید و البته در روزهای اولیه بارداری هم هستید بهتر است در مصرف زعفران احتیاط کنید. مصرف زعفران در اندازه خیلی کم و مثل ادویه های دیگر که در غذا استفاده می شود برای زنان باردار خطرناک نیست.


مصرف زعفران از چه ماهی باید شروع شود؟

پزشکان متخصص توصیه می کنند بهتر است در سه ماهه اول بارداری که احتمال سقط جنین وجود دارد، یا از زعفران استفاده نکنید یا خیلی کم استفاده کنید.

اما از سه ماهه دوم بارداری و از حدود هفته پانزدهم می توانید زعفران بخورید. در سه ماهه دوم بارداری با مشورت پزشک و با خیال راحت می توانید از زعفران استفاده کنید و از فواید آن بهره ببرید.


زعفران چه فوایدی دارد؟

شاید باورتان نشود اما زعفران سرشار از فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین A، ویتامین ث، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز و پتاسیم است.

بهبود وضعیت گوارش
وقتی جنین شروع به بزرگ شدن می کند فضای شکم کم می شود و روی حرکات روده تاثیر می گذارد و معده هم اسیدی می‌شود. زعفران یکی از ادویه‌هایی است که می‌تواند اسیدیته گوارشی را کاهش داده و گوارش را بهبود بخشد.

بهبود خلق و خو
بعضی از زنان باردار در این دوران دچار نوسانات خلق و خو می شوند. زعفران با شیر می تواند به آرامش زنان باردار کمک کند.

کنترل فشار خون
فشار خون در دوران بارداری خیلی خطرناک است. مصرف زعفران در دوران بارداری می‌تواند در تنظیم فشار خون مادر موثر باشد.

کاهش دردهای بارداری
زعفران آرام بخش و ضد التهاب است.خاصیت ضد التهاب و آرام‌بخش زعفران می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

زعفران و رشد سیستم عصبی جنین
فولات برای بارداری و رشد مغز کودک و سیستم عصبی او نقش مهمی دارد. فولات می‌تواند از نقص کودک در هنگام تولد جلوگیری کرده و به رشد او کمک کند.

فولات برای مغز مانند یک ابر غذاست و خوشبختانه زعفران، فولات بالایی دارد.

کمک به رشد سلولهای قرمز
اگر ذخیره سلول‌های قرمز خون به اندازه کافی نباشد، احتمال تولد نوزاد با نقص، بیشتر می‌شود و ممکن است مادر دچار کم خونی شود. زعفران سرشار از آهن است و می تواند منبع خوبی برای تولید سلول‌های قرمز خون باشد.

کمک به خواب بهتر
زنان باردار در این دوران ممکن است کم خواب و بد خواب شوند. زعفران ادویه آرام بخش است و می تواند به خواب خوب زنان باردار کمک کند.
 
مصرف زعفران در بارداری از چه زمانی مجاز است؟

برطرف کردن بی اشتهایی
بعضی از زنان باردار در این دوران بی اشتها می شوند.اگر جنین مواد غذایی مناسب دریافت نکند ممکن است دچار نقص شود به همین دلیل مصرف زعفران می تواند به بهوبد اشتها زنان باردار کمک کند. زعفران می‌تواند اشتهای مادران را افزایش داده و در نتیجه باعث دریافت مواد مغذی شود.

کمک به سیستم ایمنی بدن
ضعیف شدن سیستم ایمنی و آسیب پذیر شدن مادران در دوران بارداری طبیعی است. زعفران سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و می تواند سیستم ایمنی بدن زنان باردار را تقویت کند.

احساس هیجان در زمان حرکت جنین
زعفران کمک می‌کند که زنان باردارحرکت جنین را بهتر احساس کنند. زیرا باعث افزایش دمای بدن می شود و درنتیجه جنین بیشتر حرکت می کند.

کمک به سلامت استخوانها
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای غنی از پتاسیم تراکم استخوانی را افزایش می‌دهد. زنان باردار در معرض از دست دادن کلسیم هستند که این عامل باعث کاهش چگالی استخوانها شده و آنها را شکننده و ضعیف می کنند.


عوارض زعفران در دوران بارداری

همانطور که گفته شد اگر زعفران در دوران بارداری بیش از حد مجاز مصرف شود ممکن است با عوارض خطرناکی همراه باشد. این عوارض با این نشانه ها قابل شناسایی است:
سرگیجه و از دست دادن تعادل
وجود خون در ادرار و یا مدفوع
خونریزی از لب ها، بینی و پلک
بی حس شدن اعضای بدن
سیاهی رفتن چشم
زردی

منبع: نی نی سایت


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.