تفاوت شبکه ، اینترنت ، اینترانت و وب چیست ؟

امروزه واژه های زیادی در دنیای دیجیتال به گوش می رسد. شاید شما هم واژه هایی مثل شبکه، اینترنت، اینترانت و وب را به دفعات شنیده باشید اما واقعاً تفاوت این کلمه ها در چیست؟ در چه محل هایی باید از کلمه اینترنت استفاده کرد و در چه زمانی باید از کلمه وب استفاده کرد؟
سه‌شنبه، 23 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تفاوت شبکه ، اینترنت ، اینترانت و وب چیست ؟
امروزه واژه های زیادی در دنیای دیجیتال به گوش می رسد. شاید شما هم واژه هایی مثل شبکه، اینترنت، اینترانت و وب را به دفعات شنیده باشید اما واقعاً تفاوت این کلمه ها در چیست؟ در چه محل هایی باید از کلمه اینترنت استفاده کرد و در چه زمانی باید از کلمه وب استفاده کرد؟

تفاوت در این کلمه ها بسیار زیاد است هر کدام از این کلمه ها مفهوم و ماهیت جداگانه ای دارد که باعث می شود آن‌ها را از هم تمایز دهیم. در نگاه کلی این کلمه ها به یکدیگر مربوط می شوند شاید بتوان گفت که می توانند تکمیل کننده یکدیگر باشند اما در ماهیت کار تفاوت های زیادی بین شبکه، اینترنت، اینترانت و وب وجود دارد.
 

بررسی کلمه شبکه:

به اتصال دو یا چند کامپیوتر که قابلیت انتقال اطلاعات بین همدیگر را داشته باشند شبکه گفته می شود. این اتصال می تواند از طریق سیم ها، فیبر نوری، اتصالات بلوتوثی و یا اتصالات بی سیم وایرلسی باشد. اینکه سیستم های رایانه ای چطور به یکدیگر متصل شده باشند در مفهوم کلی تأثیر دارد. در واقع شبکه باعث تسهیل ارتباطات بین رایانه ها شده و اجازه می‌دهد که کاربران فایل ها و اطلاعات را بین کامپیوتر ها به اشتراک بگذارند.

شبکه های رایانه ای بر اساس هدف خاصی ساخته می شود. این اهداف عبارت‌اند از:
 

تسهیل ارتباطات:

با استفاده از شبکه افراد در نقاط مختلف در یک اداره، محله، شهر و یا کشور و یا سراسر دنیا می توانند با یکدیگر به راحتی ارتباط متنی، صوتی و یا تصویری برقرار کنند.
 

اشتراک گذاری سخت افزار سیستم ها:

در شبکه می توان به راحتی سخت افزار های مختلف را به اشتراک گذاشت به همه افراد بتوانند به این سخت افزار ها دسترسی داشته و به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. اشتراک گذاری پرینتر ها، سی دی را از اسکنر ها نمونه های ساده از این اشتراک گذاری است.

تفاوت شبکه ، اینترنت ، اینترانت و وب چیست ؟


اشتراک گذاری فایل ها و اسناد و داده ها

در ایم محیط می توان به راحتی اسناد و فایل ها و داده ها را به اشتراک گذاشت تا افرادی که نیازمند به استفاده از این مناسب هستند به راحتی به این موارد دسترسی داشته باشند.
 

اشتراک گذاری نرم افزار ها:

در این محیط شما می توانید از راه دور به یک سیستم متصل شده و نرم افزار های آن را اجرا کنید.
 
امروزه شبکه های می‌توانند بسیار کوچک در حد اتصال دو سیستم به یکدیگر باشند و یا اینکه بسیار بزرگ مانند شبکه های ملی داخلی باشند.
کلمه اینترنت به چه معنی است؟

اینترنت در واقع نوعی شبکه جهانی بسیار بزرگ است. اینترنت را می توان بزرگترین سازه دیجیتالی و سامانه ای دانست که تا به حال توسط بشر ساخته شده است. ریشه اصلی این پروژه شبکه ملی اطلاعات بود که در سال 1960 در آمریکا راه اندازی شده بود. این شبکه به مرور رشد کرده و تبدیل به محیط امروزی شد.

امروزه اینترنت یک شبکه جامع است که در تمام دنیا می توان از آن استفاده کرد. گوشی های موبایل تبلت ها خودرو سیستم های رایانه ای و تلویزیون ها و ده ها ابزار دیگر در دنیا وجود داند که می توانند به راحتی به آن متصل شوند.

تفاوت شبکه ، اینترنت ، اینترانت و وب چیست ؟

اینترنت تحت مالکیت هیچ کشوری نیست و به همین دلیل به عنوان یک شبکه جامع بزرگ در تمام کشور ها فعال است. این محیط در دنیای امروزی کاربردی بسیار وسیع دارد. کاربرد های اینترنت، در دنیای امروزی به شدت بالاست، اشتراک گذاری، شبکه های مجازی، دریافت فایل و دانلود، خدمات آنلاین، دانلود محتوا و هزاران کار دیگر که می‌توان از آن‌ها در اینترنت استفاده کرد.
 

کلمه اینترانت به چه معنی است؟

اینترانت در واقع شبکه داخلی و درون سازمانی است که از برخی پروتکل های اینترنت مثل تکنولوژی وب برای سازماندهی کار های خود استفاده می کند. در حقیقت اینترانت نمونه کوچک شده و خصوصی اینترنت است و می توان در درون یک سازمان و یا یک کمپانی و یا یک شهر و یا یک کشور فعال باشد.

در اینترانت سیستم های رایانه ای از پروتکل هایی مشابه پروتکل های اینترنت استفاده می کنند و تمام امکانات مثل ایمیل، انتقال فایل و کنفرانس های ویدئوی و موارد این‌چنینی را می تواند پشتیبانی کند. در اینترنت سیستم‌های رایانه ای به این شبکه متصل هستند و می توانند حتی به اینترنت هم متصل نباشند.

اینترانت می تواند سازمان ها را نیز به هم متصل کند. ورود به شبکه اینترانت از طریق اینترنت ممکن نیست ولی سیستم های داخلی اینترانت می توانند به اینترنت نیز مجهز باشند. امروزه سازمان های بزرگ برای اینکه اطلاعات خود را در امنیت کامل نگه دارند از شبکه اینترانت استفاده می کنند. شبکه داخلی بانک ها نیز عموماً اینترانت است.

تفاوت شبکه ، اینترنت ، اینترانت و وب چیست ؟


کلمه وب به چه معناست؟

وب نوعی برنامه و یک سامانه اطلاعاتی است که از طریق شبکه جهانی و اینترنت کار می کند. برای اینکه از خدمات وب استفاده کنید باید از یک مرورگر استفاده نمایید. در گذشته وب شامل متن و عکس فیلم و صدا می شد اما امروزه وب شامل برنامه ها و محتواهای چند رسانه ای و بازی‌ها ویدئویی نیاز است.

وب در لغت به معنی تار است اما این کلمه با ترکیب شدن با کلمه اینترنت توانست معنی جدید به دست بیاورد. امروزه عموماً حتی در بعضی مواقع از وب به جای اینترنت نیز استفاده می شود. البته این استفاده اشتباه است چرا که وب خود بخشی از اینترنت و اینترنت بعضی از شبکه جهانی اطلاعات است.

برای اینکه تفاوت وب با دیگر امکانات اینترنت شناخته شود در کنار سایت ها از سه حرف WWW استفاده می شود که کوتاه شده World Wide Web است.

 وب اجزای مختلفی دارد این اجزا عبارت‌اند از:

Hypertext
در واقع فرمتی از اطلاعات است که به فرد یا اشخاص استفاده کننده این امکان را می دهد که با کلید بر روی نوشته به مسیر مشخص دیگری هدایت شود. این هدایت می تواند به یک سند و نوشته باشد یا به یک محتوا ی تصویری و صوتی

URL
آدرس های منحصر به فرد برای هر وب سایت است. سایت ها قرار گرفته شده بر روی وب دارای اسم و شناسه مشخص و منحصر به فردی باشد که شما با وارد کردن این شناسه ها و آدرس‌ها در مرورگر خود می توانید مستقیم به این سایت ها هدایت شوید. به این آدرس ها نام سایت یا URL گفته می شود.

مدل Client-Server
در این بخش کاربر به عنوان مشتری با استفاده از نرم افزار درخواستی را برای سرور به عنوان ارائه دهنده خدمت ارسال می کند و در واقع کاربر بر روی سرور نرم افزار مورد نظر خود را اجرا می کند.


استفاده از زبان علامت گذاری

زبان علامت گذاری در واقع کد ها و کاراکتر هایی هستند که در متن قرار داده می شود و ساختار وب را مشخص می کنند.

امروزه از این کلمه های شبکه، اینترنت، اینترانت و وب به صورت گسترده استفاده می‌شود. روزانه صد ها بار این کلمه ها شنیده می شوند و گاهی نیز به اشتباه به جای هم به کار برده می‌شوند.


منبع: ویکی پدیا


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.