مزایای انرژی تجدید پذیر نسبت به انرژی غیر قابل تجدید

انرژی تجدید پذیر نیاز فوری ماست، زیرا منابع طبیعی فانی با سرعت نگران کننده‌ای در حال تمام شدن هستند. این مقاله در مورد مزایایی که منابع پایدار نسبت به منابع تمام شدنی دارند، صحبت می‌کند.
جمعه، 26 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
مزایای انرژی تجدید پذیر نسبت به انرژی غیر قابل تجدید
انرژی تجدید پذیر به نوع انرژی حاصل از منابع نابود نشدنی طبیعت اشاره دارد. همان طور که از نام آن پیداست، پایان ناپذیر است، در حالی که منابع تجدید ناپذیر مثل سوخت‌های فسیلی تمام شدنی هستند. نمونه‌هایی از منابع بالقوه انرژی تجدید پذیر شامل زیست توده، خورشید، باد، زمین گرما و آب هستند. علیرغم مزایای مختلف انرژی‌های تمام نشدنی، استفاده از آن‌ها تا حدی محدود است. دلیل اصلی آن نیاز به ماشین آلات پر هزینه و نیاز به افراد متخصص در زمینه مربوطه است.
 

مزایا

تا سال 2008، هفت درصد از کل انرژی مصرفی ایالات متحده توسط منابع  تمام نشدنی تأمین می‌شد. بدون شک استفاده از انرژی پایدار در چند دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. با این وجود، هنوز هم به بهینه سازی کارآیی فرآیندهای طبیعی برای به دست آوردن توان کارآمد، نیاز وجود دارد. پیش بینی می‌شود در 30 سال آینده استفاده کلی از منابع تمام نشدنی انرژی سرعت یابد.
 
عرضه فراوان
یکی از مهمترین مزایای منابع انرژی تجدید پذیر این است که جای خالی آنها به طور طبیعی دوباره پر شده یا جایگزین می‌شوند. به بیان دقیق‌تر، این منبع انرژی جایگزین، فراوان است و حتی پس از استفاده مداوم از آن همچنان ادامه خواهد داشت. هرگز در آینده تمام نمی‌شود. یک جایگزین بهتر این است که به هر روشی که بتوانیم آن را تکمیل کنیم. با این کار، می‌توان از سوخت‌های فسیلی و سایر منابع محدود به جای کم کردن آنها، به صورت پایدار استفاده کرد.
 
مزایای زیست محیطی
انرژی تجدید پذیر نوعی انرژی سبز و تمیز محسوب می‌شود. از منابع انرژی تمام نشدنیِ نور خورشید، باد، آب، و زیست توده استفاده کنید. آنها تولید صفری برای تابش‌های مضر و آلاینده‌های زیست محیطی دارند. آنها را با سوخت های فسیلی مقایسه کنید که درصد بالایی از آلاینده‌های هوا و آب را تولید می‌کنند (به عنوان مثال مونوکسید کربن و دی اکسید کربن). بنابراین، انرژی‌های پایدار از نظر کاهش گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرم شدن کره زمین نیز دارای مزیت هستند.
 
هزینه پایدار
پیکربندی اولیه و راه اندازی دستگاه برای به دست آوردن انرژی تجدید پذیر هزینه بر است. اگر آن را برای استفاده طولانی مدت در نظر بگیرید آنها را ارزانتر از سوخت‌های فسیلی خواهید یافت. آنها با استفاده از فرآیندهای طبیعی (جریان آب، باد‌، نور خورشید و...) کار می‌کنند که نیازی به تغذیه خارجی سوخت ندارند. در نتیجه‌، کمترین تعمیر و نگهداری برای کارآمدی کار نیروگاه‌ها کافی است.
 
در صحبت از معایب انرژی تجدید پذیر، باید گفت فقط تعداد کمی از آنها وجود دارد. نگرانی اصلی عدم دسترسی به شرایط خاص است. مثلاً یک روز آرام انرژی باد را به حداقل می‌رساند، روز ابری باعث کاهش تولید انرژی خورشیدی می‌شود و حمله‌های خشک طولانی مدت باعث قطع انرژی آبی می‌شوند. این‌ها برخی از شرایطی است که به شدت بر تولید انرژی پایدار تأثیر می‌گذارند. در بیشتر موارد نیروگاه‌ها و منابع در مناطق دور افتاده ساخته می‌شوند.
 
در یک کلام، مسلماً جوانب مثبت انرژی پایدار، از معایب آن پیشی می‌گیرند. نکته این است که این نوع انرژی، آلودگی محیطی ناچیزی در مقایسه با سوخت‌های پایان پذیر دارد، در حالی که منبع تغذیه مداومی را با هزینه کم تضمین می‌کند. از نظر عملی، آنها تنها راه حل برای حل بحران انرژی هستند که موضوع اصلی امروز ماست. از این رو، زمان آن فرا رسیده است که الزاماً هر چه سریعتر به منابع طبیعی پایدار شیفت پیدا کنیم.
 

جوانب مثبت و منفی منابع انرژی تجدید پذیر

هر گونه بحث در مورد منابع انرژی تجدید پذیر به طور خودکار ما را به بحث در مورد جوانب مثبت و منفی آن سوق می دهد. در زیر نکات مهم در رابطه با همین موارد ارائه شده است.
 
با افزایش دائمی قیمت سوخت و ذخایر جهانی نفت که در آستانه کاهشند، منابع انرژی تجدید پذیر گزینه‌های بسیار خوبی برای آینده هستند. این مفهوم به گونه‌ای فزاینده در سراسر جهان ترویج و تبلیغ می‌شود.
 
انواع انرژی‌های تجدید پذیر
اشکال مختلف شناخته شده این نوع انرژی که به برخی از آنها قبلاً اشاره کردیم در زیر ذکر شده است:
 
انرژی خورشیدی
انرژی آبی
انرژی جزر و مد
انرژی باد
انرژی زمین گرمایی
زیست توده
سلول‌های سوختی
انرژی هسته‌ای
 
انرژی خورشیدی از پرتوهای خورشید به دست می‌آید، که می‌تواند برای بسیاری از کاربردهای خانگی و همچنین صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. نیروگاه آبی برای استفاده از انرژی پتانسیل آب ذخیره شده برای تولید برق ساخته می‌شود. انرژی جزر و مد فرایندی است که در آن از انرژی جنبشی امواج دریا برای تولید نیرو استفاده می‌شود. در شکل انرژی بادی، از باد یا هوای روان برای چرخش پره‌های آسیاب بادی برای تولید نیرو استفاده می‌شود. پیش بینی می‌شود در 30 سال آینده استفاده کلی از منابع تمام نشدنی انرژی سرعت یابد. انرژی زمین گرمایی از گرمای طبیعی زمین (به صورت بخار زیرزمینی و چشمه های آب گرم) استفاده می‌کند تا توربین‌ها را بچرخاند و برق تولید کند.
 
زیست توده مفهومی است که در آن زباله‌های گیاهی و جانوری، پسماندهای کشاورزی، مواد تجزیه شده و غیره، برای تولید نیرو از نظر شیمیایی ترکیب می‌شوند. سلول‌های سوخت به طور عمده برای تولید برق (و آب به عنوان محصول فرعی) به واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن تکیه می‌کنند. انرژی هسته‌ای به واسطه شکافت هسته‌ای مصنوعی یون‌های رادیواکتیو به دست می‌آید.
 
لیست زیر بخشی از جوانب مثبت و منفی منابع انرژی تجدیدپذیر است.
 
طرفداران
 
سوخت‌های فسیلی منابع انرژی پایان پذیر هستند، در حالی که منابع انرژی تجدید پذیر، پایان ناپذیر هستند و به راحتی جای خالی آنها پر می‌شود.
 
بیشتر مواردِ منابع پایان ناپذیر مستلزم احتراق یا سوزاندن سوخت‌های فسیلی یا سایر مواد که منجر به آزاد شدن مواد شیمیایی سمی یا سایر فرآورده‌های مضر به اتمسفر می‌شود نیستند. بنابراین، آنها منابع پاک انرژی هستند و فواید بسیاری برای محیط زیست دارند.
 
آنها فراوان هستند و در سراسر جهان در دسترس هستند. همچنین، فناناپذیر هستند، و نیازی به نگرانی در مورد کاهش ذخایر آنها در آینده نیست.
 
بیشتر این منابع هزینه تعمیر و نگهداری کم در ارتباط با خود دارند.
 
مخالفان
 
قابلیت اطمینان و قوام یک نقطه ضعف مهم در رابطه با انرژی تجدید پذیر است. شرایط جوی و موقعیت‌های جغرافیایی تأثیر بسیار زیادی در اثربخشی این منابع می گذارد.
 
سرمایه گذاری اولیه یا هزینه راه اندازی آنها به میزان قابل توجهی زیاد است. این امر به عنوان عامل بازدارنده در استفاده از این گزینه‌ها عمل می‌کند.
 
هر شکل از انرژی‌های تجدید پذیر با توجه به محیط زیست و محیط خود، مجموعه‌ای از مشکلات، و محدودیت‌های خاص خود را دارد.
 
مردم هنوز در مورد پایداری و جنبه ارزش پولی این منابع کاملاً قانع نشده‌اند. بنابراین پذیرش جهانی این گزینه‌های انرژی در مقیاس جمعی سال‌ها طول خواهد کشید.
 
منبع: نینگتوجام ساندیارانی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.