روش های نگهداری و پرورش گل آگلونما (بخش اول)

آگلونما ، که به آن همیشه سبز چینی هم گفته می‌شود، در کشور چین گیاهی خوش‌شانسی آور به حساب می‌آید. این گیاه گرمسیری برگ‌دار، که بومی چین و فیلیپین است، گیاه خانگی بسیار محبوب و کم دردسری است که در سرتاسر جهان می‌روید. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره نگهداری آگلونما نکات جالبی بخوانید.
جمعه، 26 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های نگهداری و پرورش گل آگلونما (بخش اول)
خاک آگلونمای شما باید بتواند کمی آب را نگه دارد تا به اندازه‌ی کافی نسبتا مرطوب بماند.
 

مقدمه

سازمان NASA گیاه آگلونما را در صدر فهرست ده برترین گیاه پاک‌کننده‌ی هوا قرار داده است چون به طور طبیعی این گیاه توانایی پاکسازی هوای اطرافش را دارد. نشان داده شده است که آگلونما بنزن و فرمالدئید را از هوا می‌زداید و آن را برای تنفس بی‌خطرتر می‌سازد. این گیاه گرمسیری انبوه و رنگارنگ نه تنها هوا را تصفیه می‌کند، بلکه به طرز حیرت ‌انگیزی زیبا نیز هست. به راحتی می‌شود فهمید چرا این گیاهان اینقدر محبوب هستند!
 

انواع آگلونما

بین ۲۱-۲۴ گونه آگلونما وجود دارد، هرچند تعداد دقیق آن‌ها بسته به ثبت گیاهی متفاوت است. اما، صدها رقم زراعی مختلف با رنگ‌بندی‌های گوناگون برگ‌ها وجود دارد. دسته‌بندی گیاه آگلونما بر اساس اسامی گونه زراعی آن‌ها آسان‌تر است تا بر اساس نام گیاهی‌شان، که این امر شناسایی آن‌ها را پیچیده می‌کند. در اینجا مجموعه‌ای از تنوعات مختلف آگلونما به شما ارائه می‌شود.
۱. آگلونما مودستوم
۲. آگلونما نیتیدیوم
۳. آگلونما ویدوری، «طاووس قرمز»
۴. آگلونما «کاتلاس» (قمه‌ای)
۵. آگلونما « امرالد بی »
۶. آگلونما «ارلکین»
۷. آگلونما «سیلور کویین» (ملکه‌ی نقره‌ای)
۸. آگلونما «سیلور کینگ» (شاه نقره‌ای)
۹. آگلونما «سوزی»
 

نگهداری آگلونما

نگهداری آگلونما این گیاه انبوه گرمسیری فوق‌العاده راحت است، و آن را به گیاه اداری محبوبی در سرتاسر جهان تبدیل کرده است. در اینجا فهرستی از بهترین شرایط نگهداری آگلونما و حفظ شکل پر رنگ آن به شما رائه می‌شود.
 
۱. نور و دما :
گونه‌های تیره‌تر آگلونما، که به تحمل نور کم معروف هستند، به عنوان گیاهان خانگی در ادارات فاقد پنجره بسیار محبوبند. گونه‌های کمرنگ‌تر یا چند رنگ کمی نور بیشتر آفتاب را ترجیح می‌دهند، اما آن‌ها نیز می‌توانند در فضای اداری روشن دارای نور فلوروسنت دوام بیاورند.

نیازی به گفتن نیست که، آن‌ها به عنوان یک گیاه خانگی هم کاربرد خوبی دارند. در محیط طبیعی‌، آن‌ها زیر سایه‌ی درختان گرمسیری می‌خزند، و به ندرت نور مستقیم آفتاب را دریافت می‌کنند، در نتیجه حتی در فضای خانه مادامی که کمی نور به آن‌ها برسد نیز رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند. اما این گیاهان نسبت به آب و هوای سرد حساس هستند. آن‌ها را هرگز نباید در محلی قرار داد که دمایش تا ۱۵.۵ درجه‌ی سانتیگراد پایین می‌آید نگهداری کرد، چون در آن صورت کم کم در این گیاه نشانه‌هایی از سرمازدگی دیده خواهد شد. در حالت ایده‌آل باید آن‌ها را در دمای ۱۸ تا ۲۶ درجه‌ی سانتیگراد نگهداری کرد.
 
۲. آب و رطوبت :
آگلونمای شما تا حدودی نسبت به شرایط آب کم مقاوم است، اما هرگز نباید آن را برای مدت زمانی طولانی بی آب گذاشت. در حالت ایده‌آل، هرگز اجازه ندهید قبل از آب دهی مجدد خاک آن بیش از ۲۵-۳۰٪  آبی که قبلا گرفته است خشک شود. در محیط طبیعی‌اش، رطوبت آن‌قدر بالا هست که این گیاه کمی از رطوبت خود را از هوا جذب می‌کند. شما می‌توانید گاه گاهی آب روی این گیاه اسپری کنید تا سطح رطوبت آن را بالا ببرید، یا آن را در یک سینی پر از ریگ و آب قرار دهید تا رطوبت اضافی‌اش را تامین کنید.

از قرار دادن گیاه‌تان زیر دستگاه تهویه‌ی مطبوع یا در نواحی سرد و ناجور خودداری کنید. این گیاه طاقت تحمل شرایط آب و هوایی خشک را ندارد، و همین طور آب‌ و هوای سردتر نیز می‌تواند باعث آسیب رسیدن به برگ‌های چرب آن بشود. به همین نحو، از قرار دادن مستقیم این گیاه در مسیر شوفاژ یا دستگاه حرارتی خودداری کنید چون ممکن است به سرعت آب آن خشک شود.
 
3. خاک :
خاک آگلونمای شما باید بتواند کمی آب را نگه دارد تا به اندازه‌ی کافی نسبتا مرطوب بماند. اما، این گیاه باید به راحتی بتواند آب اضافی را سریعا تخلیه کند تا از خطر آسیب دیدن ریشه‌ها در امان بماند.

یک خاک گلدان دارای کود گیاهی با (خاک) پرلیت اضافی توصیه می‌شود، اما می‌توانید به مخلوط کردن آمیزه‌ای از ارکیده و پوست درخت نیز فکر کنید. خود خاک باید به اندازه‌ی معقولی غنی از نیتروژن باشد، اما بهتر است شل باشد و به صورت فشرده در نیامده باشد. به پرورش دهندگان آگلونما خاک نسبتا اسیدی با pH ۵.۶-۶.۵ توصیه می‌شود.
 
۴. کود :
در کمال تعجب اینکه به زیاده از حد به آگلونما کود بدهید خیلی راحت اتفاق می‌افتد. در حالی که این گیاه واقعا به کمی نیتروژن برای برگ‌زایی و رشد نیاز دارد، اما کود رسوبات نمک فراوانی در خود دارد که می‌تواند در خاک روی هم انباشته شود. من به شخصه استفاده از یک کود خانگی مایع متعادل نیمه قوی را یک بار در ماه آن هم در فصول بهار و تابستان توصیه می‌کنم. در پاییز می‌توانید این فرایند را کندتر کنید و به هر دو ماه یک بار کاهش دهید اما در زمستان باید از کوددهی اجتناب کنید.
 
5. تکثیر :
در حالی که آگلونما را می‌توان از طریق بذر، قلمه‌های نوک گیاه، تکه‌های گیاه، یا کشت بافت در آزمایشگاه تکثیر کرد، اکثر آدم‌ها قلمه‌زنی را ترجیح می‌دهند. این برای پرورش دهنده‌های خانگی از همه راحت تر است. برای قلمه زدن آگلونمای‌تان، ابتدا نگاه کنید ببینید نقاط متعددی وجود داشته باشد که گیاه از آنجا از دل خاک بیرون زده باشد. این گیاه به طور طبیعی خودش را از طریق بن‌شاخه‌هایی که زیر سطح خاک می‌رویند تکثیر می‌کند، و گلدان می‌تواند به سرعت پر از بن‌شاخه‌های نورسته‌ی این گیاه بشود. اما شما قطعا به دنبال داشتن گیاهی با شاخ و برگ‌های سالم و سر حال هستید.

پس، به آرامی گیاه و خاکش را از گلدان خارج کنید. اگر خاک به اندازه‌ی کافی شل است، به آرامی آن را با دست بتکانید تا ریشه‌ها پیدا شوند. به شرط آنکه گیاه ریشه‌هایش در هم تنیده نباشد، قادر خواهید بود آن‌ها را با انگشتان‌تان برای کاشت مجدد از هم جدا کنید. اگر گیاه‌تان دارای ریشه‌های در هم پیچیده شده است، پس باید از یک چاقوی تیز استریل شده برای بریدن توده‌ی ریشه‌ها به قطعات متعدد جهت کاشت مجدد استفاده کنید، اما حتما کاری کنید روی هر یک تعداد زوجی برگ و ساقه وجود داشته باشد.

ادامه دارد...

منبع:‌ تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.