فرهنگ سازی تعطیل کارها هنگام نماز

جهت اقامه نماز اول وقت یا نماز جماعت باید: فرهنگ سازی تعطیل کارها هنگام نماز، عمومی گردد. با این مطلب راسخون همراه ما باشید.
چهارشنبه، 1 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرهنگ سازی تعطیل کارها هنگام نماز

مقدمه:

در رابطه با موضوع فرهنگ سازی تعطیل کارها هنگام نماز به سراغ پیام  مقام معظم رهبری در اولین اجلاس نماز می رویم که فرمودند  : فلسفة نماز و تحلیل رازها و رمزهای آن با زبان هنر، در معرض دید همگان قرار گیرد تا هرکس به‌‌‌‌‌‌قدر ظرفیت خود از آن متمتع گردد.

کتاب‌‌‌‌‌‌ها و جزوه‌‌‌ها در سطوح مختلف و از دیدگاه‌‌‌های گوناگون به‌وسیلة محققان و عالمان به سلک تحریر درآید و مایة کارهای هنری و ادبی گردد.فصلی نیز باید برای آسان کردن انجام نماز گشوده شود:

در همة مراکز عمومی، مدارس، دانشگاه‌‌‌‌‌‌ها، کارخانه‌‌‌ها، سربازخانه‌‌‌ها، فرودگاه‌‌‌‌‌‌ها، ایستگاه‌‌‌‌‌‌های قطار، ادارات دولتی و امثال آن، جایگاه‌‌‌‌‌‌های مناسبی برای نماز پیش‌‌‌بینی شود. مساجد و نمازخانه‌‌‌ها پاکیزه و مرتب و رغبت‌‌‌‌‌‌انگیز باشد.

نماز در وقت فضیلت و به جماعت گزارده شود. در هر محیطی، برجستگان و بزرگان آن بر دیگران پیش‌‌‌‌‌‌قدم شوند و عملاً اعتنا به نماز را به دیگران بیاموزند؛ و خلاصه در همه‌جا حرکت به سمت نماز و شتافتن به نماز محسوس باشد.

تعطیلی موقت مغازه ها هنگام نماز

اقامه و برپایی نماز از دیدگاه آموزه های دینی بسیار دارای اهمیت است، در آیات زیادی به اقامه نماز تاکید شده است، از جمله: "رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّـهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ"، "

مردانى که هیچ تجارت و داد و ستدی، آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات، غافل نمى‌کند. [آنان] از روزى که در آن، دل‌ها و چشم‌ها دگرگون مى‌شود، بیمناکند".[1]

چه بسیار مغازه هایی که هنگام اذان و نماز باز است و مغازه داران نیز هیچ توجهی به اذان و نماز ندارند و مانند پیش از نماز منتظر مشتریان می نشینند.

اگر مغازه داران هنگام نماز، مغازه های خود را موقتاً تعطیل کنند و برای رضای خدا به نماز بروند، چنین جامعه ای به سوی توسعه و پیشرفت گام بلند و اساسی را برداشته است، زیرا آنان می دانند که "إِنَّ اللَّـهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ"، "خداوند است آن روزى رسانِ نیرومندِ استوار".[2]

بعضی از افراد متدین و نمازگزار پشت شیشه مغازه شان می نویسند: هنگام نماز به مدت ۲۰ دقیقه تعطیل است، این جمله زیبا دلیل بر ایمان و پایبندی به دین است.

این عبارت حاکی از آن است که شخص برای نماز که دستور خالق متعال است، جایگاه و ارزش ویژه ای قائل است. زیرا نماز ستون دین است. دین او بر نماز استوار است.

اگر او در نماز کوتاهی کند لطمه به دین او وارد می شود. حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: "اللهَ اللهَ فِی الصَّلاَةِ، فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ"، "خدا را خدا را، که نماز را برپا دارید، چرا که آن ستون دین شماست".[3]

شخص مغازه داری که هنگام نماز کار خود را تعطیل می کند و نماز می خواند، این کار او حکایت از این دارد که این شخص نمازگزار در رزق و روزی خود توکل بر خدا کرده است نه بر کالای موجود در مغازه خود یا بر درآمد حاصل از فروش یا بر مشتریان.

او می داند که خدایی که دستور به کسب و کار و سعی و تلاش برای به دست آوردن رزق حلال کرده است، او در این وقت با فراخواندن من به نماز، به نحوی مرا از کسب و کار بازداشته است،

پس باید نماز را اول وقت بخوانم، زیرا حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: "صَلِّ الصَّلاَةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا، وَلاَ تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغ، وَلاَ تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لاِشْتِغَال. وَاعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْء مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلاَتِکَ"،

"نماز را در وقت خودش بجاى آر، نه آنکه به خاطر بیکارى از وقت آن تعجیل کنى و نه آنکه به خاطر اشتغال آن را از وقتش به تأخیر اندازى. و بدان تمام اعمالت تابع نماز توست".[4]

اگر نماز را آن گونه که باید و شاید و به طور کامل انجام دهى اعمال دیگرت سامان خواهد یافت و در قیامت نیز نخست به نمازت مى‌نگرند سپس به سایر اعمالت.[5]

چنین کاسبی به این درک رسیده است که خدا تا پیش از آن دوست داشت مرا در حال کار و تلاش ببیند و حالا دوست دارد مرا در حال نماز و عبادت ببیند. پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به جناب ابوذر فرمودند:

"یا أَبا ذَرٍّ: یَقولُ اللّهُ جَلَّ ثَناؤُهُ: «وَعِزَّتی وَجَلالی، لا یُؤثِرُ عَبدی هَوای عَلى هَواهُ إِلَا جَعَلتُ غِناهُ فی نَفسِهِ، وَهُمومَهُ فی آخِرَتِهِ، وَضَمَّنتُ السَّماواتِ وَالأَرضِ رِزقَهُ، وَکَفَفتُ عَلَیهِ ضیقَهُ، وَکُنتُ لَهُ مِن وَراءِ تِجارَةِ کُلِّ تاجِرٍ"،

"اى ابوذر! خداوند ـ که ذکرش بِشکوه باد ـ مى فرماید: به عزّت و جلالم سوگند، بنده من، خواسته مرا بر خواسته خود ترجیح نداد.

مگر این که بى نیازی او را در جانش قرار دادم و همّ او را در آخرتش قرار دادم و آسمان ها و زمین را ضامن روزى او کردم و در برابر تنگ دستى اش، او را کفایت کردم و من برایش در پسِ داد و ستد هر تاجری هستم".[6]
 

نگاه عمیق تر به امور معنوی ورای امور مادی

وقتی کاسب هنگام نماز مغازه خود را تعطیل کرده به نماز می رود، با نگاهی جامع تر و دقیق تر می نگرد که تلاش برای کسب رزق حلال عبادت خداست .

اما اکنون که وقت نماز شده است این نماز عبادت خداست. قبلاً که در حال عبادت بودم اینک وظیفه ام تغییر کرده است و باید نماز بخوانم.

پس اینطور نیست که اگر در وقت نماز به کسب و کار مشغول باشم، به نفع من باشد، چون نفع فقط نفع مادی و مالی نیست، بلکه باید جهات معنوی را نیز در نظر گرفت یعنی مال را باید به علاوه معنویت نگاه کرد.

مالی مفید و سودمند است که دارای برکت نیز باشد و الّا صرف زیاد شدن سود نیست، بلکه ممکن است در همان زیاد بودن مال ضرر نیز باشد چون در ضرر نیز باید مال را به علاوه امور معنوی در نظر گرفت. امور معنوی هنگامی که کنار اشیای مادی قرار می گیرند، ممکن است نتیجه برعکس شود.

مثلاً شخص ثروت زیادی دارد اما بخیل است، بخل که امر معنوی است وقتی کنار ثروت قرار می گیرد، ارزش آن ثروت را کاهش می دهد، هرچقدر هم آن ثروت روز به روز افزایش یابد به ارزش آن افزوده نمی شود چون شخص دست بخشنده ندارد تا نفع آن مال به کسی برسد.

حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) می فرمایند: "إیّاکَ ومُصاحَبَةَ البَخیلِ، فَإِنَّهُ یَخذُلُکَ فی مالِهِ أحوَجَ ما تَکونُ إلَیهِ"، "از همنشینى با بخیل بپرهیز؛ زیرا او تو را محروم می کند از مالش در وقتی که تو نهایت احتیاج را به او داری".[7]

اما شخصی مال کمی دارد، ولی با همان مال کم خود از فقراء و نیازمندان دست گیری می کند، در این صورت او چه بسیار گره هایی را با همان مال کم خود می گشاید، چه مشکلاتی را برطرف می کند، چه دلهای اندوهگین را شاد می کند.

این آثار و آثار دیگر آن مانند زیاد شدن رزق، محبوبیت مردمی و جایگاه اجتماعی و احساس شادمانی در قلب خود به خاطر مقدار مال به علاوه آن امر معنوی است که شخص از آن برخوردار است یعنی ویژگی سخاوت و بخشندگی.

حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: "عَلَیکُم بِالسَّخاءِ وحُسنِ الخُلُقِ؛ فَإِنَّهُما یَزیدانِ الرِّزقَ ویوجِبانِ المَحَبَّةَ"، "بخشنده و خوش اخلاق باشید، زیرا این دو، روزى را مى افزایند و باعث محبّت مى شوند".[8]

این مال کم او از ثروت فراوان آن شخص ثروتمند بسیار بسیار ارزشمندتر است. این شخص به خاطر این امر معنوی و سخاومندی در واقع ثروتمندتر از آن شخص پولدار بخیل است، مضاف بر اینکه شخص بخیل از بخل خود رنج می برد و در عین حال بخشندگی نمی کند، نه محبوب قلب هاست و نه دارای جایگاه اجتماعی.

بنابراین توسعه و پیشرفت فقط افزایش ابزار و تکنولوژی نیست، بلکه پیشرفت واقعی افزایش معنویت در جامعه به وسیله ایمان و اعمال صالح است و اقامه و برپایی نماز است.


چهار راهکار عملیاتی برای ارتقاء ستادهای اقامه نماز
1- توجه داشتن به منویات مقام معظم رهبری جهت تعطیلات
 در حوزه نماز مقام رهبری در حوزه نماز برای همه اقشار اعم از دانش آموزان، کارمندان، مدیران، هنرمندان، خانواده ها و ادارات مختلف سخن و راهکار عملیاتی ارائه کرده اند.

و چنانچه این نکات دقیق عملیاتی گردند، نه تنها در ایران بلکه در دنیا می توان نماز را همگانی کرد و آثار و برکات آن را در بین اجتماعات به عینه مشاهده کرد.

در سحنان رهبری در جهت تعطیلات برای نماز تاکید های زیادی در بیانات مختلف گردیده است.
2. پیوند ستاد اقامه نماز با حوزه علمیه جهت تعطیلات
فعالیت های اجرایی در حوزه نماز آن است که بتوانیم پیوند عمیق تر بین ستاد اقامه نماز و حوزه علمیه ایجاد کنیم و از آن جایی که ستاد اقامه نماز استان قم به عنوان نزدیک ترین مرکز به حوزه علمیه قم است.
باید تلاش بیشتری در این ستاد در خصوص ارتباط گیری منسجم با حوزه انجام پذیرد تا به نوعی شروعی بر پیوند همه ستادهای نماز استانها و ادارات با حوزه علمیه گردد.

باید از قابلیت های حوزه علمیه استفاده شود و چنانچه شیوه های تبلیغ نماز را به طلاب آموزش دهیم می توان اشاعه فرهنگ نماز را در سراسر کشور با سرعت توسعه داد.

در مرکز تخصصی نماز فعالیت هایی در راستای برگزاری دوره‌های تربیت مدرس نماز انجام گرفته که می تواند تجربه خوبی برای تقویت این پیوند در ستاد اقامه نماز قم و سایر ستادها و حتی سایر ارگان ها باشد.

ستاداقامه نماز جهت تعطیلات باید با حوزهدر ارتباط باشد لذا اگر ارگان های دولتی با ایندو همکاری کنند. تامین منابع و هزینه ها آسان خواهد شد.

3- اهمیت به مسجد نماد عینی نماز جهت تعطیلات
مسجد بهترین نماد نمازاست در هر شهر و روستا نمایان گر و سمبل نماز باشد. رهبری می فرمایند: «عمران مساجد و پرداختن به آرایه‌های معنوی و ظاهری آن، وظیفه‌ی همگان است و هر کسی به اندازه‌ی توان و همت باید  در آن سهیم گردد.

مردم، شهرداریها و دستگاههای دولتی هر یک در آن باید سهمی ایفاء کنند و روحانی دانا و مسئولیت‌پذیر و پرهیزگار میتواند و میباید محور این منظومه‌ی تلاش مقدس باشد.»

 در بحث نماد عینی نماز  باید تلاش شود در ورودی هر شهر نماد نماز جلوه گر باشد تا برای عابران و مسافران تداعی گر عینی نماز تلقی گردد.

و از این روی سعی خواهیم کرد مسجد اهل بیت (ع) که در ورودی شهر قم قرار دارد را به عنوان قرارگاه نماز برای مسافران تدارک ببینیم و در آن فعالیت های ویژه ای در خصوص ترویج فرهنگ نماز داشته باشیم.

وقتی در مساجد نماز بی رونق است چگونه می خواهیم فرهنگ تعطیلات در ادارات را جایگزین کنیم.محوریت مسجد مقدمه است برای ادارات کشور.
4- احتیاج جامعه به الگو سازی جهت تعطیلات
 بنا بر نظر مقام معظم رهبری، برای نهادینه کردن فرهنگ نماز در جامعه نیازمند الگو سازی هستیم. الگوسازی یکی از شیوه های مؤثر انتقال و نهادینه کردن پیام است.

و بالطبع  بعضی ادارات می باید به عنوان الگوی ادارات کل کشور قرار گیرند. الگودهی به ادارات از توصیه های مقام معظم رهبری است.

الگو سازی علما و پیش قراوالان نماز  جهت الگو بودن در اقامه نماز در اول وقت در هنگام کار بدون اینکه کار مردم معطل باشد باید رسانه ای شود.
دیدگاه فقها و مجتهدین
آیت‌الله نوری‌همدانی:مرجع تقلید شیعه در هنگام نماز باید همه کارها تعطیل‌ شده و استقبال و اقبال عمومی به نماز در سطح بالایی باشد.  اقامه نمازهای یومیه به نماز جماعت از ثواب بسیاری برخوردار بوده و دارای پاداش فراوانی است. 

بامطالعه نامه ۲۷ نهج‌البلاغه متوجه اهمیت نماز در جامعه می‌شویم .زیرا در بخشی از این نامه این مسئله ذکرشده است که اگر به‌وقت نماز اهمیت دهیم همه کارهای ما سروقت انجام می‌شود اما اگر این مسئله حاصل نشود همه کارهای ما نیز با مشکل مواجه می‌شود.

پاسخ رهبری معظم به سوالات نماز در ادارات
س - آیا برپایی نماز جماعت توسط کارمندان در ساعات رسمی کار جایز است؟ و بر فرض عدم جواز، اگر ملتزم شوند که بعداز پایان ساعات رسمی، آن مقدار وقتی را که به نماز خواندن اختصاص داده اند جبران کنند، آیا در این صورت، اقامه نماز درساعات رسمی کار برای آنان جایز است؟

ج. با توجه به اهمیت خاص نمازهای یومیه و تأکید زیادی که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت نمازجماعت، مناسب است کارمندان روشی را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار اداری نماز واجب را به طور جماعت در اولوقت و در کمترین زمان بخوانند.

ولی باید به گونه ای مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه ووسیله ای برای به تأخیرانداختن کارهای مراجعه کنندگان نشود .

س - آیا جایز است کارمندان در اداره ها و مؤسسات دولتی اقامه نماز جماعت داشته و یا مجالس عزاداری برپا کنند؟

ج. اقامه نماز و بیان احکام و معارف و امثال آن در هنگام اجتماع برای نماز درخصوص ماه مبارک رمضان و سایر ایام اﷲمانع ندارد، مشروط بر این که حقوق مراجعین تضییع نشود .

س - در نزدیکی اداره ما مسجدی وجود دارد، آیا جایز است در اثناء ساعات رسمی کار برای شرکت در نماز جماعت به آن جابرویم؟

ج. خارج شدن از اداره برای رفتن به مسجد جهت شرکت در نماز جماعت در اول وقت، در صورتی که نماز جماعت در خود اداره بر پا نشود، اشکال ندارد، ولی باید مقدمات نماز به گونه ای فراهم شود که مدت غیبت از اداره در ساعات رسمی کار برای ادایفریضه نماز جماعت، کاملاً کاهش پیدا کند .

نتیجه
با توجه به عنوان فرهنگ سازی تعطیل کارها هنگام نماز در این مطلب، پیام رهبری  در مورد نماز را حسن ختام قرا رمی دهیم.

حقیقت آن است که در کار معرفی نماز، کوتاهی‌‌‌های زیادی شده است و نتیجه آنکه نماز هنوز جایگاه شایستة خود را، حتی در نظام اسلامی ما، به دست نیاورده است.

این مسئولیت سنگین، بر دوش دانشوران و آشنایان به معارف اسلامی است که نماز را به همه، به‌‌‌‌‌‌خصوص به نسل جوان بهتر بشناسانند. از کودک دبستانی تا پژوهشگر دوره‌‌‌های عالی، هریک فراخور ذهن و معرفت خود، می‌‌‌توانند در راه شناختن نماز و رازهای آن قدم‌‌‌‌‌‌هایی بردارند و با ناشناخته‌‌‌هایی آشنا شوند.

حتی عرفای بزرگ نیز برای سالکان وادی معرفت، اسرارالصلوة نوشته و آموخته‌‌‌‌‌‌اند؛ یعنی اعماق این اقیانوس همچنان ناشناخته و پیمودنی است.

در جامعة ما فصل مهمی باید در معرفی نماز در همة سطوح گشوده شود. رسانه‌‌‌ها و به‌‌‌‌‌‌خصوص صداوسیما با شیوه‌‌‌های گوناگون، نماز را معرفی و یادآوری کنند.

همه‌‌‌جا و همیشه در رادیو و تلویزیون، نماز در اولویت گذاشته شود و شوق ایمان و عطش یاد خدا در دل‌‌‌‌‌‌ها پدید آید. در کلاس‌‌‌های دروس دینی مدارس و دانشگاه‌‌‌‌‌‌ها، درس نماز جایگاه خود را بازیابد، و سخنان سنجیده و افکار بلند در بازشناسی نماز فراهم و در معرض ذهن و دل دانشجویان و دانش‌‌‌آموزان گذاشته شود.

پی نوشت ها:
[1] نور، آیه۳۷.
[2] ذاریات، آیه۵۸.
[3] نهج البلاغه، نامه ۴۷.
[4] نهج البلاغه، نامه ۲۷.
[5] پیام امام امیرالمومنین (ع)، مکارم شیرازی، ناصر، ج۹، ص۳۶۸.
[6] بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۷۴، ص۸۷.
[7] الکافی، شیخ کلینی، ج۲، ص۳۷۷.
[8] غرر الحکم، آمدی، ص۴۴۹، ح۱۲.

منابع:
http://www.shabestan.ir/detail/News/433272
https://www.hawzahnews.com/news/469317
https://qunoot.net/App/reads.item.php?showid=962
http://mobyan.ir/Paik/AhkamRahbar.aspx?MenuId=187
* این مقاله در تاریخ 1401/11/4 بروز رسانی شده است.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.