قوانین استخراج رمز ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یا رمز ارز شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، به معنای اینکه هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند.
يکشنبه، 5 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قوانین استخراج رمز ارز دیجیتال

آیین نامه استخراج رمزارزها

آیین نامه استخراج رمز ارزها از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده و ماینرها می توانند به این طریق و مطابق با قوانین اعلام شده، به استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای مجازی بپردازند. هیات وزیران در نشستی این آیین نامه را تنظیم کرده و طی آن فرایند فعالیت ماینرهای ارزهای مجازی، شکل و سمت و سویی ساختار یافته به خود می گیرد. همان طور که در متن آیین نامه مشاهده خواهید کرد، ایرانیان داخل کشور مجوز استفاده از رمز ارزها در معاملات داخلی را ندارند و این ارزهای مجازی برای مبادلات خارجی در نظر گرفته می شود.
 

بخشی از متن آیین نامه استخراج بیت کوین

1. استفاده از رمز ارزها صرفا با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.
 
تبصره 1-
وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور مجوز یاد شده را به سازمان های مناطق مربوط حسب مورد واگذار نماید.
 
تبصره 2-
استقرار واحدهای استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده رمز ارزها (ماینینگ) شامل محدودیت محدوده 120 کیلومتری شهرتهران، 50 کیلومتری شهر اصفهاان و 30 کیلومتری مراکز سایر استان ها نمی باشند.

3- سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارتخانه های نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکترونیکی و استانداردهای فناورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات فرآورده های پردازش رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) را تدوین و ابلاغ نماید.

تامین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفا با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می گیرد.

تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.
 
تبصره 1-
تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو، با قیمت هفتاد درصد متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تعمیر سامانه نیما است و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تعمیر سامانه نیمه است و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تعمیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.
 
تبصره 2-
مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) درساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است..

با این حساب به نظر می رسد که شرایط عادلانه و خوبی برای فعالیت ماینرها در ایران فراهم شده است و به زودی باید شاهد شکوفایی کامل این صنعت در ایران باشیم.

امید می رود که با پا گرفتن رسمی صنعت استخراج رمزهای مجازی در کشور؛ شاهد ارزآوری قابل توجهی در این دوران تحریم های سخت باشیم و این صنعت فرامرزی، بتواند در پوشش دادن مشکلات دوران تحریم نقش به سزایی ایفا کند.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.