چگونه قدرت ذهن خود را افزایش دهیم؟

آیا شما هم می‌خواهید ذهنی آماده داشته باشید تا بتوانید همیشه بهتر فکر کنید، به فکر خود عمل کنید و در کارهایتان موفق باشید؟ در این مقاله چند راه موثر را برای افزایش قدرت ذهن در نظر گرفته‌ایم که در زیر می‌توانید مشاهده کنید.
چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه قدرت ذهن خود را افزایش دهیم؟

ذهن انسان چگونه عمل می کند؟

ذهن انسان، بخشی از وجود انسان است که خارج از محدوده فیزیکی است و قابل مشاهده نیست.

از این رو فعالیت این بخش مهم از انسان، همیشه کمرنگ و نادیده گرفته می شود.

در حالیکه این ذهن ماست که انسجام و سازماندهی کل بدن را به عهده دارد و ابزاری مفید برای رسیدن به آرامش، برنامه ریزی، موفقیت و پیشرفت است.

ذهن ابزار قدرتمندی است و ما برای پیشبرد کارهای مان می توانیم از آن بهره ببریم و در واقع به خدمت بگیریم. این موضوع؛ اهمیت بالای تسلط بر ذهن و کنترل ذهن است. در هر جایی که نیاز است، موضوعی که نیاز داریم را به ذهن آورده و بعد از اتمام کار تصویر ذهنی بعدی که مورد نیاز است به کمک ما بیاید.

هر گاه به حدی برسیم که ذهن ما در هر لحظه از زندگی از این روند تبعیت کند، به آن تسلط بر ذهن می گویند. یعنی ذهن در اختیار کامل ما قرار می گیرد.

برای رسیدن به این توانایی باید راههای افزایش قدرت ذهن را به خوبی بدانیم.
 

چگونه می توان قدرت ذهن را افزایش بخشید؟

افزایش قدرت ذهن ، یک مهارت است. مهارتی که شامل چندین تکنیک است. ب

سیاری از افراد چنین مهارتی ندارند و در نتیجه در طول زندگی خود همواره مسیر و فرآیندهای مشخص و تکراری را طی می کنند.

درست همانند یک ماشین برنامه ریزی شده یا یک ربات. اما اینکه بتوانیم بر ذهن خود تسلط پیدا کنیم، بستگی به خود ما دارد.

دقیقا مثل اینکه بخواهیم به یادگیری یک مهارت جدید بپردازیم، نیازمند طی کردن مراحل و کمی حوصله است. بدون شک آموختن این مهارت شما را موفق تر از پیش می سازد.
 

فواید افزایش قدرت ذهن

اگر بتوانیم به راههایی برای افزایش قدرت ذهن خود برسیم ؛ یا کنترل ذهن مان را بدست گیریم بر بسیاری از مشکلات زندگی موفق می شویم.

نتایج فعالیت های مان نسبت به گذشته ارتقا می یابد؛

حضور در لحظه را بیشتر احساس می کنیم؛

قدرت تمرکزمان افزایش می یابد؛

ذهن خود را صرف مسائل بیهوده نمی کنیم؛

آرامش بیشتری در زندگی نصیبمان می شود؛

و بسیاری از موارد دیگر که نتایج تسلط بر ذهن است.

به طور مثال، فردی دلش می خواهد که ورزش کند و می داند که به این کار نیاز دارد، اما نمی تواند و همیشه چیزی از درون مانعش می شود.

حال بین حس درونی و نیاز بیرونی درگیر است و دچار حس ناخوشایندی شده است. ذهن ناخودآگاه ورزش را نیاز نمی بیند و چون این فرد تسلطی بر ذهنش ندارد، به طور ناخودآگاه به سمت ورزش نمی رود.

با مدیریت و تسلط بر ذهن می توان این دستور را لغو کرد و به ذهن فرمان داد که بدن به ورزش نیاز دارد.
 

راههای افزایش قدرت ذهن

 
برای ذهن خود وقت بگذارید.
در روز، زمانی را برای خود و ذهنتان در نظر بگیرید. لبخند بزنید، کارهای مورد علاقه تان را انجام بدهید، به تماشای فیلم بنشینید، پیاده روی کنید، به دل طبیعت بروید و به دور از هر چه دست و پای شما را بسته است، شاد باشید.

چیزی که حال و هوایتان را تغییر مثبت بدهد. کاری که حال دلتان را خوب کند.

هر کدام این موارد باعث می شوند که ذهن با شادی درونی به آرامش برسد و خود را از دغدغه هایی که با افکار و اعمال روزانه به او اجبار می کنیم برهاند.

این کارها هم سلامتی جسم را تضمین می کند و هم به سلامت روح کمک می کند.
 
با کودک درون تان آشتی کنید.
بسیاری از ما به جای پذیرفتن چالش ها و نقص هایمان آنها را انکار می کنیم زیرا نمی خواهیم از ما انتقاد شود.

این موضوع باعث می شود که همیشه در ذهن خود-کودک درونی – داشته باشیم که او را مقصر تمام اشتباهاتمان بدانیم.

اکنون نوبت به آن رسیده است که برای افزایش قدرت ذهن خود، با کودک درون مان آشتی کنیم و دست از جنگ درونی برداریم.
 
در لحظه زندگی کنید.
برای داشتن یک ذهن پویا، باید در لحظه زندگی کنید. در زندگی خیلی از مواقع پیش می آید که دچار ناملایمات می شویم، زندگی بر وفق مراد نیست و ممکن است دچار مشکل شویم.

این موضوع برای همه پیش می آید. شما باید بیاموزید تا در لحظه زندگی کنید و هیچگاه ناامید نشوید.

فکر و روح و روانتان را آزاد کنید و باور داشته باشید که خداوند بهترین راه حل را برای کنترل شرایط و تسلط بر ذهن پیش پای شما می گذارد و شما را هدایت می کند. این باعث می شود تا ذهنتان مدام در آشوب نباشد و شما را سردرگم نکرده و بی دلیل به این سو و آن سو نبرد.
 
برنامه ریزی و تجسم خلاق داشته باشید.
باور کنید تا زمانی که برای زندگی تان برنامه ریزی نداشته باشید، نمی توانید مدیریت ذهن و افکار خود را به عهده بگیرید.

شما باید بدانید دقیقا چه می خواهید و چگونه باید رفتار کنید. در مورد تجسم خلاق هم به طور مشخص یکی از راههای رسیدن به تسلط به ذهن است.

داشتن اهداف و تجسم رویاها، به صورت تاکیدی می تواند به شما در کنترل ذهن و افکارتان کمک کند.
 
تمرین های آرامش ذهن را جدی بگیرید.
ذهن نیز نیاز به آرامش و استراحت دارد. انبوه اطلاعات درهم و برهم که گاهی شاید بیشتر آن ها قابل استفاده نباشد ذهن را دچار پریشانی و استرس می کند؛ تا جایی که به بیخوابی و کم خوابی های شبانه تبدیل می شود.

فکر کنید چنین فردی چگونه می تواند فردایی پرنشاط و پر انرژی داشته باشد و در کارهایش موفق باشد.

پس بهتر است گاهی خود را از دسترس چنین امکاناتی دور نگه داشته و برای تسلط بر ذهن تمرکز ذهن را بالا ببرید.
 
بازی را برنده برنده تمام کنید.
ذهن ما طوری عمل می کند که مدام در حال پردازش گذشته، پیش بینی آینده و سرکوب حال است. ذهن دلش می خواهد خودسرانه عمل کند و شما را در زمان های مختلف بچرخاند و از این بازی؛ لذت هم می برد.

ذهن از در زمان حال بودن و در «اکنون بودن» فراری است و سعی می کند کنترل شما را بدست گیرد و بر شما تلسط داشته باشد، مدام در تلاش است تا شما را به هر جایی غیر از حالا ببرد. رنج کشیدن هم بخشی از اجبارات ذهن بر شماست.

اتفاقی که در گذشته رخ داده و مدت زمان زیادی از آن می گذرد، با تلنگری شما را وادار به قضاوت و سرزنش خودتان کرده و به شما امر می کنید که با ماندن در آن وضعیت به حال خرابتان دامن بزنید.

منشأ بسیاری از استرس ها و اضطراب های این زمانه اتفاق های گذشته است که ذهن با دامن زدن به هر کدام از آن ها باعث تخریب شما و روح و روانتان می شود.
 
شناخت درونی و تسلط بر ذهن
شادی درونی زمانی ایجاد می شود که به شناخت دقیقی در مورد خود رسیده باشیم، در این دنیا سردرگم رها نشده باشیم، بدانیم رسالتمان چیست؟ اصلاً دلیل حضور ما در این دنیا چیست؟

این کار نیز فقط با سفری درونی امکان پذیر است، سفری به ژرفای درون. در این سفر آنقدر پیش می رویم تا لایه لایه وابستگی های بیرونی را کنار بزنیم و بدون وابستگی خود را ببینیم، می توان از مدیتیشن پراتی هارا استفاده کرد.

دست کشیدن از تمام تعلقات دنیایی به ما کمک می کند که بدانیم که هستیم و چرا هستیم! و این جواب ما را به آرامش و شادی درونی می رساند، زیرا به منبع انرژی کیهانی متصل شده و خود را در آغوش خداوند می بینیم.

این حس و حال باعث می شود که با دیدی آگاهانه به زندگی و لحظاتمان تمرکز کنیم و تسلط بر ذهن خود داشته باشیم و کنترل ذهن را در دست بگیریم.
 
سکوت ذهن را تجربه کنید.
یکی از موثرترین راههای افزایش قدرت ذهن ، رسیدن به آرامش و سکوت است. در سکوت مغز ما عملکرد بهبودیافته ای را تجربه می کند.

راههای رسیدن به سکوت ذهن را نسبت به توانایی ها و علاقمندی های خود شناسایی کنید.

به طور مثال مدیتیشین و مراقبه! در مدیتیشن فقط ناظرهستیم و به تماشای افکار درهم و برهم می نشینیم. آنقدر می آیند و می روند که تا دیگر فکری وجود نخواهد داشت و ذهن آرام می گیرد. به سکوت می رسد و آرام در خود فرو می رود.

مانند رودی آرام که می گذرد، بدون هیچ جنجال و هیاهویی. در این حال است که ذهن آرام می گیرد و فقط فرمانبردار است و با کمی تمرین و افزایش قدرت ذهن می توانیم هر فکری را که می خواهیم به ذهن بیاوریم و هر زمان که نخواستیم به سراغ فکر بعدی برویم.

این همان تسلط بر ذهن است و این وضعیت فقط در صورت آرامش ذهن اتفاق می افتد.

دوستان عزیز، باید یک روز ترس را رها کنید و تسلط بر ذهن خود را تجربه کنید. این تجربه آنقدر شگفت زده تان می کند که بدون شک همیشه به آن برمی گردید.

تصور کنید شما یک فرد گمشده در دریا هستید. باید نقشه راه را بدانید تا بتوانید به مقصد برسید. بدون نقشه برای همیشه سرگردان می مانید.

داشتن قدرت تسلط بر ذهن همان نقشه است در کل زندگی! دست به کار شوید. می توانید از همین امروز شروع کنید و در گام اول آرامش ذهنی خود را به دست آورید.

بخشی از ذهن ما همیشه درگیر گذشته است و برای رسیدن به تسلط ذهنی یا همان افزایش قدرت ذهن نیاز است که گذشته را دور بیندازیم.
 

راههای به دست آوردن آرامش ذهنی

 
حرف مثبتی به خودتان بزنید.
تحقیقات نشان می‌ دهند که طرز فکرتان راجع به خودتان تاثیر زیادی بر احساس و حال‌تان دارد.

وقتی ما درک منفی‌ای از خودمان و زندگی‌مان داشته باشیم، تجربیاتی خواهیم کرد که این موضوع را تایید می‌کنند.

برای این کار از کلمات و جملات مثبت استفاده کنید که ارزش و قدرت شما را به شما نشان دهند. مثلا به جای « من یه بازندم، کار پیدا نمی‌کنم چون توی مصاحبه خراب کاری کردم» این جمله را بگویید« من اونطوری که باید و شاید توی مصاحبه عمل نکردم اما این به این معنی نیست که کار پیدا نمی‌کنم».
 
چیزهایی که قدردان آنها هستید را یادداشت کنید
قدردانی به طور واضح با بهبود سلامت روان و شادی در ارتباط است. بهترین روش برای ایجاد این حس در خودتان این است که یک لیست از چیزهایی که سپاس گذار داشتن آنها هستید تهیه کنید.
 
در لحظه فقط روی یک چیز تمرکز کنید
اینکه در لحظه‌ حال حضور ذهن داشته باشم به ما اجازه می‌دهد که از احساسات منفی و آزاردهنده‌ی مربوط به گذشته رهایی پیدا کنیم. این کار را با تمرکز کردن روی فعالیت‌های روتین روزانه مثل دوش گرفتن، ناهار خوردن یا قدم زدن تا خانه شروع کنید.

به چیزهایی که با حواس 5 گانه‌تان در ارتباط هستند بیشتر اهمیت بدهید؛ مثل بوها، صداها و مزه‌ها. وقتی ذهن‌تان از تمرکز روی کاری که می‌کنید خارج شد و برای خودش گشت می‌زد سعی کنید آن را دوباره متمرکز کنید.
 
ورزش کنید
قبل و بعد از ورزش کردن، ذهن‌تان اندروفین که هورمون از بین برنده‌ی استرس و بهبود خلق خو است ترشح می‌کند و به همین دلیل است که ورزش یک پادزهر قوی برای استرس، اضطراب و افسردگی است.

به دنبال راه‌هایی بگردید که بتوانید اندکی فعالیت فیزیکی به روزتان اضافه کنید؛ مثلا بجای آسانسور از پله‌ها بالا بروید یا کمی پیاده روی کنید.

برای اینکه بیشترین نتیجه را بگیرید سعی کنید روزانه 30 دقیقه ورزش کنید و سعی کنید این 30 دقیقه ورزش را خارج از منزل انجام دهید.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن‌تان کمک می‌کند که ویتامین D تولید کند و سطح سروتونین بدن‌تان را بالا ببرد. به علاوه، سپری کردن زمان در طبعیت باعث کاهش استرس می‌شود.
 
غذای خوب بخورید
داشتن تغذیه مناسب را فراموش نکنید. وقتی غذایی می‌خورید این غذا توسط کل بدن‌ تان از جمله مغزتان مصرف می‌شود.

کربوهیدارت‌ها ( در مقادیر متوسط) باعث افزایش سروتونین می‌شوند. سروتونین ماده‌ی شیمیایی‌ای است که تاثیر آرام بخشی بر روی ذهن‌تان دارد.

غذاهای غنی از پروتئین نوراپی‌نفرین، دوپامین و تیروزین را افزایش می‌دهند که این‌ها هم به نوبه‌ی خود باعث هشیار بودن شما می‌شوند.

سبزیجات و میوه‌ها هم حاوی مواد مغذی‌ای هستند که بر تک تک سلول‌های شما، از جمله آنهایی که مسول تنظیم مواد شیمیایی ترشخ شده از مغز برای تعیین خلق و خو هستند، تاثیر می‌ گذارند.
 
کاری برای دیگران انجام دهید
تحقیقات نشان می‌دهند که کمک کردن به دیگران تاثیر مثبتی بر احساس شما در مورد خودتان دارد. مهربان و یاری رسان بودن راهی عالی برای ایجاد عزت نفس در خودتان است.
 
استراحت کنید و خواب کافی داشته باشید.
لحظاتی که همه چیز خیلی سخت و درهم برهم به نظر می‌آید، قدمی به عقب بردارید و هیچ کاری که استرس شما را زیاد کند انجام ندهید تا زمانیکه احساس بهتری پیدا کنید.

گاهی اوقت بهترین کار انجام تمرینات تنفسی ساده است. چشم‌ هایتان را ببنیدید و 10 نفس عمیق بکشید.

در هر نفسی که می‌ کشید تا 4 بشمارید و عمل دم را انجام دهید، سپس در حالیکه تا 4 می‌ شمارید نفس‌تان را نگه دارید و بعد از آن دوباره با 4 شماره نفس‌ تان را بیرون دهید. این کار خیلی سریع معجزه می‌ کند. فراموش نکنید که بدن شما نیار به خواب کافی برای تجدید قوا دارد.

داشتن نگاه مثبت به وقایع، پذیرش و انعطاف پذیری به شما آرامش درونی می دهد و این موضوع باعث می شود تا ذهن شما قدرت بیشتری برای زندگی در لحظه را داشته باشد.
 

جمع بندی:

جهان درونی ما بنیادی ترین و اساسی ترین جهان ارتباطی ماست. از جهان درونی ما کیفیت دنیای ما رقم می خورد. وقتی به این باور رسیدید که شما قادرید به جهان درونی خود مسلط باشید، در آغاز راه برای ایجاد دگرگونیهای فوق العاده اید.

مهمترین ابزار شما اندیشه شماست که خود شما آنها را انتخاب می کنید.

اگر این اندیشه مرتبط با نفرت، ترس، سرزنش، انتقاد و احساس گناه باشد شما به سمت بیماری، حقارت و ضعف پیش می روید و اگر مرتبط با عشق، شجاعت، پذیرش، تدبیر و احساس قدرت باشد سلامتی، اعتماد به نفس و شادمانی بازتاب آن خواهد بود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.