چهار تکنیک مهم که در روانشناسی ورزش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد

در کنار تمرینات مناسب، آمادگی ذهنی نیز برای ارائه بهترین‌ها در هر ورزشی ضروری است. در این مقاله می‌خواهیم برخی از فنون روانشناسی ورزشی را درک کنیم که برای تشویق پیروزی عاملی مهم است.
پنجشنبه، 9 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
چهار تکنیک مهم که در روانشناسی ورزش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد
روانشناسی ورزشی مطالعه چگونگی تأثیر روانشناسی در ورزش، عملکرد ورزشی، و فعالیت بدنی است. برخی روانشناسان ورزشی برای بهبود عملکرد و افزایش انگیزه با ورزشکاران و مربیان حرفه‌ای همکاری می‌کنند. روانشناسان حرفه‌ای ورزشی غالباً به ورزشکاران کمک می‌کنند تا با فشار شدید ناشی از رقابت کنار بیایند و بر مشکلات با تمرکز و انگیزه غلبه کنند. آنها همچنین برای بهبود عملکرد و بهبودی از آسیب دیدگی با ورزشکاران همکاری می‌کنند. اما روانشناسان ورزشی فقط با ورزشکاران نخبه و حرفه‌ای کار نمی‌کنند. آنها همچنین به افراد عادی کمک می‌کنند که یاد بگیرند چگونه از ورزش لذت ببرند و یاد بگیرند که به یک برنامه ورزشی بچسبند.
 
از خود گذشتگی برای برنده شدن در هر ورزش فقط در استقامت جسمی یک قهرمان یا ورزشکار نیست، بلکه این توانایی روحی و روانی است که انرژی را در رسیدن به هدف تحریک می‌کند. ذهن، سریع‌تر، واضح‌تر و قوی‌تر از بدن است. و همه ما با این امر موافقیم. این امر بیشتر در ورزش کاربرد دارد، زیرا قدرت و جسارت جسمی به شدت توسط وترهای عاطفی و ذهنی یک ورزشکار کنترل می‌شود. در هنگام آموزش برای ورزش، بیشتر مربیان و مربیان خبره اکنون تکنیک‌های روانشناسی ورزشی را به عنوان یکی از جنبه‌های کامل یاد گیری و توسعه، همراه با آموزش‌های بدنی، در آموزش خود می‌گنجانند.
 
همان طور که می‌دانیم هر حوزه ورزشی به مهارت لازم برای تسلط بر ورزش نیاز دارد، و این کار با آمادگی جسمی قهرمان یا ورزشکار آغاز می‌شود. اما آنچه که همچنین مهم است، آموزش ذهن به گونه‌ای است که بهترین مهارت‌های یک ورزشکار را ارائه دهد و از ظرفیت‌های جسمی وی تا حد امکان استفاده کند.
 

چرا روانشناسی ورزشی اهمیت دارد

تمرین در مقابل مربی و تیم کاملاً متفاوت از چیزی است که مشابه بازی در زمین در مقابل رقبا و بین هزاران تماشاگر است. با نزدیک شدن لحظه بازی، تنش در ورزشکار تقویت می‌شود. استرس و فشار با افزایش ترس در عرق سرد خود نمایی می‌کند. در این مدت آنچه مهم است تمرکز و اعتماد به نفس است. به تیره شدن هدف اجازه ورود ندهید، و استخراج بهترین مهارت‌ها و ظرفیت‌ها حتی در لحظات وخیم لازم است. روانشناسی ورزشی در حقیقت مطالعه‌ی همه‌ی این جنبه‌های یک ورزشکار و کاربرد آن است که به از بین بردن نگرش و رفتار منفی کمک می‌کند. این مطالعه به ورزشکار کمک می‌کند تا در جمع تمرکز کند، باعث ایجاد مثبت نگری و قدرت شود، و استراتژی‌هایی را برای پیروزی حتی در سخت‌ترین سطح در یک بازی تدوین کند.
 

تکنیک‌های روانشناسی ورزشی و مزایا

ما تکنیک‌های اصلی مورد استفاده در روانشناسی ورزشی را ثبت کرده‌ایم. این‌ها ستون‌ها و پایه بسیاری از تکنیک‌ها و جنبه‌های دیگر است که توسعه یافته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بگذارید هر یک را در زیر بشناسیم:
 
آرامش و فعال سازی
آرامش فضایی است که ورزشکار، برای سهولت و بهبودی تمام عضلات سفت شده به دلیل استرس، به بدن و ذهن می‌دهد. این همچنین به ایجاد حالت حداکثر قدرت تمرکز و اجرای مجسم سازی  و تصویر سازی ذهنی کمک می‌کند. در صورتی که ورزشکار پر هیجان و عصبی باشد، آرامش و تمدد اعصاب، فقط میزان کافی هیجان و عصبی بودنِ لازم برای بازی را ایجاد می‌کند. درک شرایط ورزشکار قبل از این تکنیک مهم است.
 
تمرکز و حواس جمعی
آرامش شرایطی را در بدن و ذهن ایجاد می‌کند که می‌تواند حداکثر تمرکز و حواس جمعی را درک کند. تمرکز بسیار مهم است. درست همان طور که برعکس در حالی که در میدان هستید، حواس پرتی‌های داخلی و خارجی بی شماری نظیر تفسیر، مربی، تماشاگر، فشار برای پیروزی، شرایط آب و هوایی، نقص‌های احتمالی، انرژی کم، اضطراب عملکرد و منفی گرایی می‌تواند ظرفیت یک ورزشکار را برای ارائه 100٪ خود مسدود کند. بسیاری از مربیان و آموزش دهندگان، برای کمک، بر افزایش تمرکز اصرار دارند، یعنی ایجاد جهانی در ذهن از اهداف نزدیک که در نهایت به اهداف طولانی‌تر منتهی می‌شود. به گفته کارشناسان، تمرکز باید بر ایجاد اهداف واقع بینانه، دشوار اما ممکن باشد.
 
تصویر سازی و تجسم فکری
تجسم فکری یا تصویر سازی ورزشکاریِ مثبت روشی است که به شما اعتماد به نفس می‌بخشد. تصویر سازی، ایجاد صحنه زنده در ذهن و ضمیر، در مورد استراتژی‌های انحصاری، بازی منصفانه، و حداکثر انرژی مثبت است. تمرکز باید بر ایجاد اهداف واقع بینانه، دشوار اما ممکن باشد. هنگامی که این امر در ذهن ایجاد شد، در حالی که در بازی واقعی هستید، ذهن می‌تواند آنها را به راحتی شبیه به هم کند و عملکرد ذهنی شما را بهبود بخشد. این مانند یادآوری ذهنی از نقاط قوت جسمی، مهارت‌ها و ظرفیت‌های ورزشکار است. به طور واضح، تجسم هدف و مقصد، تقویتی است برای اطمینان از این که ورزشکار از انرژی خود بهینه استفاده را می‌کند.
 
جریان
جریان همان طور که خود کلمه تعریف می‌کند، یک خروجیِ بدون توقف و آسان است. در این حالت می‌تواند بیشتر به اجرای طبیعی استراتژی‌ها و بازی با ذهنِ متعادل مرتبط باشد. احساس انرژی، متمرکز بودن، تیز بودن و آمادگی مقابله با یک رویداد غیرمترقبه در طول ورزش، چیزی است که جریان را تعریف می‌کند. در این جا ورزشکار برای دستیابی به تمرکز و حواس جمعی نیازی به تلاش ندارد. جریان هنگامی امکان پذیر است که یک ورزشکار در بازی کاملاً خیس شود و این با دستیابی به آرامش، تصویر سازی و تمرکز ممکن است.
 
تمرین‌های زیادی وجود دارد که دستیابی به تکنیکهای فوق در روانشناسی ورزشی را ممکن می‌سازد. مراحل بسیاری وجود دارد که از این تکنیک‌ها پیروی می‌کنند، درست از زمان آماده شدن قبل از بازی و در زمین نیز. در مطالعه، این اصول ابتدا به خوبی توضیح داده می‌شوند، سپس آنها مورد تمرین قرار می‌گیرند، پس از آن سرانجام در طول بازی اجرا می‌شوند. بسیاری از عوامل دیگر نیز در این نظریه نقش دارند. هر ورزشکاری نمودار خاص خود را نسبت به این تکنیک‌ها دارد که باعث می‌شود عملکرد خوبی واقع شود.
 
هر ورزشکاری متفاوت است و همین طور هر بازی‌ای. اجرای شخصی این تکنیک‌ها با توجه به نیاز، حداکثر نتیجه را به بار می‌آورد. بعد از همه این‌ها، این یک بازی است که برنده و بازنده دارد. مهم این است که ورزشکار بهترین بازی خود را صورت دهد و آن هم با یک روحیه‌ی واقعی ورزشی.
 
منبع: Dhanashree Patane


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.