شیوه های مختلف برای علاقه مند کردن کودکان به علم و مدرسه

از روزی که بچه‌ها به مدرسه می‌روند تا زمانی که فارغ التحصیل شوند دردسر برخی از والدین شروع می‌شود: «درس بخون بچه»، «مشقاتو نوشتی؟»، «برای امتحان فردا آماده‌ای؟»... این جملات برای خیلی از والدین تکراری هستند. اما چطور می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا برنامه‌ریزی دقیق تری برای درس خواندن و انجام تکالیفش داشته باشد و مهم‌تر از آن، به این کارها علاقه‌مند شود؟ ما در این جا چند توصیه عملی و مؤثر برای شما داریم.
پنجشنبه، 9 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شیوه های مختلف برای علاقه مند کردن کودکان به علم و مدرسه

علاقه مند کردن کودکان به علم

 
فراتر از کلاس درس حرکت کنید
چهار نفر نفر از برندگان جایزه نوبل اعتراف کرده اند که آن ها علاقه مندی های خود را جایی خارج از مدرسه پیدا کرده اند. به همین دلیل پیشناهد می شود تا آخر هفته های جذابی را برای کودکان خود ترتیب دهید که مبتنی بر یادگیری علم و دانش باشد.

برخی از مدارس برنامه های آموزشی خارج از کلاس درس را برای کودکان ترتیب می دهند که می تواند ان ها را با فضای رباتیک آشنا سازند. باشگاه ها و کلاس های آموزشی جذابی برای کودکان فراهم است که شما می توانید از آن ها استفاده نمایید.
 
به بازی های ویدئویی بله بگویید
شاید بازی پرندگان خشمگین به کودکان شما درس های علمی ندهد، اما بازی Minecarft می تواند این کار را انجام دهد.

این بازی به کودکان اجازه می دهد که در دنیای مجازی بتوانند ساختمان سازی کرده و با آجرها چیزهای مختلفی بسازند.

البته بازی های دیگری وجود دارند که می توانید با دانلود آن ها روی گوشی موبایل و یا تبلتتان همزمان کودک بازیگوش خود را سرگرم و علاقه مند به علم و دانش کنید.
 
با هم اکتشاف کنید
یکی از راه های علاقه مند کردن کودکان به علم و دانش این است که به همراه هم در طبیعت اکتشاف کنید. اگر درباره زیست محیط چیزی نمی دانید، عیبی ندارد.

یک برنامه سفر یک روزه با کودکتان ترتیب دهید و با او چیزهای جدید یادبگیرید. تراسی وایرن می گوید: “چیزی که شما می توانید انجام دهید این است که کنجکاوی خود را با فرزند خود به اشتراک بگذارید.
 
سفرهای میدانی انجام دهید
سفر علمی به علاقه مند کردن کودکان به علم بسیار تاثیرگذار است. هنگامی که در تعطیلات به سر می برید، برنامه ای را برای کند و کاو در سفرهای میدانی ترتیب دهید.

بازدید از آکواریوم، باغ گیاه شناسی، باغ وحش و پارک های ایالتی یا ملی می تواند در این کار بسیار موثر باشد.

توجه کنید که باید زمانبندی را کاملا عاقلانه صورت دهید تا بتوانید به بهترین شکل از اکتشافات دست جمعی بهره ببرید. یک روز را می توانید به کسب علم درباره زندگی زنبورها اختصاص دهید و یا در سفرهای بعد به شناخت گیاهان بپردازید.
 
برای علاقه مند کردن کودکان به علم با تفکرات غلط بجنگید
گاهی کودکان بر این تفکر اشتباه واقفند که علم خسته کننده است، به شما پیشنهاد می کنیم با اتخاذ روش های جذاب، این تفکر اشتباه را درون او از بین ببرید.

کودک خود را با مهندسان، پزشکان و متخصصان مختلف آشنا نمایید و یا اگر در اطرافتان فردی متخصص می شناسید، از او دعوت به عمل آورید تا کمی با کودک شما صحبت کند. این موارد می تواند این تفکر اشتباه را در کودکتان از بین ببرد.

بدون تردید پایه ریزی علاقه افراد به درس و علم از سنین کودکی آغاز می شود. به همین دلیل نقش خانواده در این باره بسیار پر رنگ می شود.

با استفاده از نکات فوق می توانید عشقی سرشار را در کودک خود زنده نمایید تا او بتواند از سن کم برای آینده خود برنامه ریزی نماید، ضمن آنکه شما می توانید به رشد شخصیت کودکان خود کمک نمایید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما