چرا گاهی به کم خوابی دچار میشویم؟

همه می دانند که داشتن خواب کافی مهم است ؛ اما ممکن است متوجه نشوید که چقدر می تواند همه چیز به هم بریزد ،اگر شما خواب کافی نداشته باشید.شاید برایتان عجیب باشد، ولی کم خوابی و بی خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز فوق العاده ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب می رساند.
چهارشنبه، 15 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا گاهی به کم خوابی دچار میشویم؟

دلیل کم خوابی چیست؟

اگر بپذیریم که خواب مفید برای هر شخص بزرگسال در سنین میان سالی، بین 8 تا 9 ساعت است پس اگر شما دچار بی خوابی هستید، باید علت های ذکر شده در ادامه را در زندگی خود مورد بررسی قرار بدهید و برای رفع آنها خیلی زود اقدام کنید.
 
کمبود ویتامین ها
کمبود ویتامین b ، کلسیم ، مس ، آهن ، منیزیم ، و روی و خوردن بیش از حد غذا یا داشتن عادت غذایی بد و تغذیه نامناسب ، همه می توانند علت بی خوابی شب شوند. دانستن اینکه چه نوع غذایی موجب کاهش یا مانع از خوابیدن شما می شود ، می تواند کمک بزرگی باشد. خوردن غذاهایی مانند نشاسته ، غذاهای شور ، کافئین به شدت در میزان کم خوابی و یا بی خوابی شما تاثیر گذارند.
 
مصرف کافئین
غذاها و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، نوشابه اختلال در خواب ایجاد می کنند. مصرف قهوه و نوشابه می تواند شما را برای چند ساعت بیدار نگه دارد در حالیکه شما زمان خواب کافی نیاز دارید، با مصرف غذاها و نوشیدنی های کافئین دار، بدن به سطح زیادی از آدرنالین دست پیدا می کند و برای سوخت و ساز این آدرنالین دمای بدن و فشار خون شما افزایش پیدا می کند. در نتیجه شما نمی توانید یک خواب راحت را تجربه کنید. پس چندساعت قبل از خواب از مصرف آنها خودداری کنید.
 
غذاهای فست فود و چرب
غذاهایی که با روغن زیاد سرخ شده اند، یا در مصرف آنها روغن زیادی استفاده شده، برای سوخت و ساز زمان بیشتری نیاز دارند.

محققان توصیه می کنند کسانی که دچار ناراحتی معده هستند، وعده غذایی آب پز را قبل از میل در برنامه غذایی خود بگذارند.

گاهی مصرف غذاهای چرب و فست وفود، باعث سردرد و سرگیجه می شود و علت آن چربی اشباع نشده در این مواد غذای است. درست است که خوردن آنها لذت بخش است؛ اما باید ببینید ارزش به خطر افتادن سلامتی شما را دارد یانه؟
 
مصرف شیرینی  
مصرف شیرینی در طول شب یک مشکل اساسی در بدن ایجاد می کند. شما با خوردن چند شیرینی، سطح قند خون بدن را افزایش می دهید.

وقتی سطح قند خون بالا می رود، احساس نشاط شدید می کنید و بلافاصله این احساس، جای خود را به خستگی و بی حالی می دهد.

دلتان می خواهد بخوابید ولی نمی توانید. چون بدن تان در زمان مصرف شیرینی سوخت و ساز بالایی داشته، اکنون نیاز به استراحت و تعادل دارد و تا زمانی که شما این تعادل را به دست نیاورید، نمی توانید آرامش پیدا کنید.
 
مصرف سبزیجات خام
مصرف کرفس و همه‌ی انواع مواد غذایی که بخش اعظم آنها را آب تشکیل می‌دهد (مانند خیار، هندوانه و تربچه) در ساعات پایانی شب توصیه نمی‌شود.

این مواد غذایی، مواد دیورتیک طبیعی هستند و سبب پُر شدن مثانه در اواسط شب می‌شوند که می‌تواند از خواب بیدارتان کند. یک یا دو ساعت قبل از خواب این مواد غذایی را مصرف نکنید.
 
مصرف خوراکی های صنعتی
 این روزها مصرف چیپس و پفک، و انواع مختلف این نوع خوراکی های صنعتی در بزرگسالان و کودکان به شدت رواج پیدا کرده است. 

چیپس و سس مخصوص فلفلی یک ترکیب خوشمزه است. اما باید بدانید کافی است این ترکیب خوشمزه را قبل از خواب بخورید تا یک شب ناآرام را تجربه کنید!

سس مخصوص که پر از فلفل است و سبب سوزش سردل می‌شود و چیپس که سیب‌زمینی سرخ شده است، هر دو به آهستگی هضم می‌شوند. پس چند ساعت قبل از خواب این مواد غذایی را مصرف نکنید.
 

مصرف غذاهای سالم وارگانیک بهترین راه برای رفع کم خوابی است

باید بدانید که هیچ کس بهتر از خودتان نمی تواند به شما کمک کند تا دلیل کم خوابی خود را تشخیص بدهید و برای رفع آن تلاش کنید.

پس به خودتان احترام بگذارید و تلاش کنید شب هایی که بی خواب می شوید، دلیل بی خوابی خود را در نوع غذاهایی که مصرف کرده اید، پیدا کنید.

می توانید از طب سنتی، در تشخیص شرایط سوخت و ساز بدن خود، و همین طور شناخت مزاج خود و سازگاری مواد غذایی با بدن خود کمک بگیرید.
 

خواب راحت بر روی کیفیت زندگی و زیبایی پوست شما تاثیر زیادی دارد

داشتن یک خواب راحت و آرام، کیفیت زندگی شما را افزایش می دهد و از آن سو باعث طراوت و شادابی پوست شما می شود و از آن جایی که زنان بیش از مردان به خواب نیاز دارند، باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند و ساعت خواب و همینطور کیفیت خواب خود را افزایش دهند تا اولین گام را برای داشتن پوستی زیبا و شاداب بردارند.

در یک حمع بندی به شما پیشنهاد می دهیم، اگر از کم خوابی رنج می برید و نسبت به مصرف مواد غذایی بدن خود مطمئن هستید که سازگاری و سوخت و ساز بدن را دچار اختلال نمی کنند، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

گاهی علت کم خوابی در صورت عدم مراجعه به موقع به پزشک، شما را با مشکلات فراوانی در میان سالی و همینطور سالمندنی روبه رو خواهد کرد. 

به تغذیه خود در طول روز توجه نمایید. ورزش و پیاده روی را در برنامه خود قرار بدهید و از ورزش های گروهی و نشاط جمعی در این ورزش ها غافل نشوید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.