کمبود ویتامین D چه نشانه هایی دارد؟

ویتامین D از جمله ویتامین های ضروری و مفید برای بدن به شمار می رود که نبودش عوارض مختلفی در پیش دارد. به همین خاطر در این مقاله سعی داریم شما را با "عوارض کمبود ویتامین D آشنا کنیم تا به اهمیت و ارزش این ویتامین در سلامت خود پی ببرید.
پنجشنبه، 16 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمبود ویتامین D چه نشانه هایی دارد؟

ویتامین D و علائم کبود این ویتامین

این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ ها کمک می‌کند و همچنین از طریق تقویت ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌ کند. یکی از مهمترین عوارض کمبود ویتامین دی این است که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود.

از آنجایی که میزان ویتامین دی در مواد غذایی مصرفی ما پایین است ، در واقع ما نیاز داریم منابع متعددی مصرف کنیم تا کمبود ویتامین دی را جبران کنیم.

در غیر این صورت عوارض کمبود ویتامین دی در زندگی ما تاثیر زیادی می گذارد و کیفیت زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

نور خورشید برای جذب ویتامین دی موجود در مواد غذایی یک عامل مهم است، پس زمانی که شما در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرید در واقع دارید به جذب ویتامین دی موجودی بدن خود کمک می کنید.

شاید بتوان گفت یکی از بهترین راههای کم کردن عوارض کمبود ویتامین دی ، تغذیه مناسب و داشتن سبک زندگی سالم است.
 

عوارض کمبود ویتامین دی در بدن

 
در بزرگسالان
• درد مبهم و پراکنده در تمام بدن

• ضعف کلی بدن، ضعف در ایستادن یا هنگام بالارفتن از پله و در مراحل پیشرفته تر، لنگیدن

• درد استخوان به خصوص در ناحیه دنده ها، مفصل ران، کف پا و ران
 
در کودکان
• ریکتز یا راشیتیسم که به صورت زانوهای پرانتزی و مچ دست کلفت نمود پیدا می کند.

• دیر راه افتادن و کوتاه قدی

• دیر دندان درآوردن

• تحریک پذیری بچه ها

• افزایش ابتلا به عفونت
 

علت کمبود ویتامین دی چیست؟

می توان گفت اینکه ما ساعت های کمی در مقابل نور خورشید قرار داریم، یکی از علت های شایع کمبود ویتامین D در بدن است.

همان طور که گفتیم برای جذب ویتامین D بدن نیاز دارد در معرض نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین D شبیه هیچ ویتامین دیگری نیست، چون این پرو هورمون در پوست با قرار گرفتن نور خورشید تولید می شود.

به طور خاص، خورشید منبع اصلی ویتامین D3 است که این نوعی ویتامین D است که سطح احساس خوب را در مغز به نام دوپامین و سروتونین افزایش می دهد.

بنابراین عدم قرارگیری در معرض نور خورشید یا دوره های طولانی تر زمانی که در داخل خانه به سر می برد می تواند منجر به علائم کمبود ویتامین D شود.

با این که پرتو های خورشید منبع اولیه ویتامین D هستند، اما ماده مغذی نیز می تواند در غذاهایی مانند ماهی (سالمون، ماهی تن، ماهی آزاد)، میگو، صدف، گوشت گوساله و تخم مرغ پیدا شود.
 

نشانه های کمبود ویتامین دی چیست؟

علت دیگر در کمبود ویتامین D سن است. با افزایش سن، کلیه ها کم تر قادر به تبدیل ویتامین D به شکل فعال خود یعنی calcitriol هستند که می تواند منجر به کمبود ویتامین D شود. توانایی افراد برای جذب ویتامین D با افزایش سن کاهش می یابد.

مشکلات دستگاه گوارش علت بعدی در جذب ویتامین D است. مشکلات در دستگاه گوارش می تواند باعث جذب ناکافی ویتامین D شود. به طور عمده یکی از عوارض کمبود ویتامین دی در بدن، یبوست و اسهال به دلایل نامشخص است.

مسائل دیگری مثل بارداری، کار در فضاهای بسته ، مشکلات روده ای، عدم تحرک کافی و زیاد در خانه ماندن باعث کمبود ویتامین D می شود.
 

کمبود ویتامین دی و چاقی

تحقیقات جدید نشان می دهد یکی از عوارض کمبود ویتامین دی چاقی است. چاقی موضعی و چاقی دور شکم این روزهای شایع شده است.

چربی ها برای سوخت و ساز در بدن نیاز به فعالیت دارند. شما وقتی کمبود ویتامین D پیدا می کنید، احساس خستگی و افسردگی می کنید.

وقتی احساس افسردگی و بیحالی دارید تمایل ندارید فعالیت کنید در نتیجه ؛ موادغذایی در بدن شما ذخیره و انباشته می شوند. اولین چاقی هم چاقی دور شکم است.
 
آیا کمبود ویتامین دی باعث افزایش چاقی است ؟
مطالعات نشان داده اند که افرادی که چاق هستند اغلب سطح پایینی از ویتامین دی در بدن شان وجود دارد. چربی بدن ویتامین دی را محبوس می‌ کند و موجب می‌ شود کمتر در دسترس بدن قرار بگیرد.

هنوز مشخص نیست آیا خود چاقی موجب کاهش ویتامین دی می‌شود یا برعکس، اما یک مطالعه کوچک بر روی افرادی که رژیم غذایی داشتند، نشان می دهد که افزودن ویتامین دی به رژیم با کالری محدود می تواند به افراد دارای اضافه وزن با سطح پایین ویتامین دی، در کاهش آسان تر وزن کمک کند.

پس برای اینکه بتوانید به جذب بیشتر ویتامین دی در بدن تان کمک کنید و از عوارض کمبود ویتامین دی در بدن خلاص شوید، لازم است ابتدا وزن خود را کاهش دهید. ورزش های هوازی، پیاده وری های تند و نوشیدن آب به افزایش سوخت و ساز بدن کمک بسیاری می کند.
 

کمبود ویتامین دی و ریزش مو

یکی از عوارض کمبود ویتامین دی در بدن که به علت تغذیه نامناسب ایجاد می شود، ریزش مو است. تغذیه نامناسب باعث کمبود ویتامین در بدن می شود.

یکی از علت های ریزش مو در زنان و مردان همین کمبود ویتامین های ضروری بدن است.

ویتامین D در بدن قبل از هر چیز باعث ضعیف شدن ضخامت مو می شود و در بلند مدت باعث ریزش مو می شود. نازکی و ریزش موها به ویژه در خانمها ابتدایی ترین عارضه ناشی از کمبود این ویتامین است.

در برخی از موارد متخصصان به منظور درمان ریزش مو و نازکی موها و همچنین کنترل بهتر بیماریهای فوق از مکملهای ویتامین3 D استفاده می کنند و در مواردی نیز از کپسولها و یا امپولهای 10 تا 300 هزار واحدی استفاده می کنند.

برای کم کردن عوارض کمبود ویتامین دی نیاز است که تغذیه خود را سرو سامانی ببخشید. به برنامه غذایی خود نگاهی بیندازید.

اسیدهای چرب امگا 3 نیز تا حدی مانند این ویتامین عمل کرده و می تواند در کنترل اختلالات موثر واقع شوند.

گاهی مردان در یک دوره از زندگی دچار ریزش ناگهانی موهای سر خود می شوند.

یکی از نشانه های کمبود ویتامین D در مردان همین موضوع است که باید با انجام آزمایش درافرادی که از ریزش مو شکایت دارند، مشکل شناسایی شود.

در یک تحقیق گسترده از مردان ایرانی که دچار ریزش مو بودند، به این نتیجه رسیده اند که کمبود ویتامین D پس از فقر آهن شایع‌ ترین علت ریزش مو در مردان بوده است.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.