هشدار برای استفاده از وای فای رایگان

دسترسی به اینترنت و استفاده از آن همچون شمشیر دو لبه می‌تواند صدمات متعددی همچون هک وای‌ فای، هک شبکه‌های اجتماعی، سرقت اطلاعات شخصی و... را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که در برهه‌های زمانی متعدد از سوی مسئولان امر به ویژه پلیس فتا اطلاعات و هشدارهایی در زمینه نحوه استفاده از این نرم‌افزار به کاربران ارائه می‌شود، اما با بررسی نرخ بزه اعمال مجرمانه در این زمینه می‌توان گفت که هنوز افراد آن‌ طور که باید و شاید به نکات امنیتی در این زمینه آگاهی ندارند.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هشدار برای استفاده از وای فای رایگان

خطرات استفاده از وای فای رایگان

استفاده از وای فای عمومی و یا رایگان می تواند برای بسیاری از امور بسیار سودمند باشد.

اگرچه در کشور ما هنوز استفاده از این امکان به خوبی جا نیفتاده اما در کشورهای پیشرفته شما می توانید در بسیاری از نقاط شهر قدم بزنید و همواره از اینترنت وای فای رایگانی که در اختیارتان قرار گرفته است، استفاده کنید.

اما چه در محیط های عمومی و چه در مکان هایی که به طور خصوصی فقط برای مشتریان اینترنت رایگان عرضه می شود، استفاده از وای فای عمومی می تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از مهمترین و بزرگ ترین خطرات استفاده از وای فای های رایگان، عمومی بودن آن ها است.

به عبارت ساده تر، هنگامی که شما می توانید به سادگی به این شبکه متصل شوید، افراد سودجو و هکرها نیز می توانند به این شبکه متصل شوند و دائما دستگاه های متصل دیگر را مورد حمله و پایش قرار دهند تا بالاخره نقطه آسیب پذیری را یافته و از این نقطه برای نفوذ به اطلاعات استفاده کنند.

مهمترین حمله ای که دراین شبکه ممکن است اتفاق بیفتد، حمله مرد میانی است که به هکر اجازه می دهد بین شما و نقطه اتصال قرار گرفته و تمامی اطلاعات ارسالی شما را دریافت کند.

در این شرایط، هکر می تواند تمامی اطلاعاتی که از دستگاه شما ارسال می شود را بدست آورده و در صورت عدم رمزنگاری داده ها، آن ها را به راحتی بخواند.

یک روش دیگر که معمولا هکرها در شبکه های وای فای عمومی به کار می گیرند، ارسال و پخش بدافزارهای مختلف از طریق این شبکه ها می باشد.

اگر بخش به اشتراک گذاری فایل های دستگاه شما فعال باشد، هکر می تواند به راحتی برای شما فایل های آلوده ارسال کرده و دستگاه شما را آلوده به بد افزارهای مختلفی نماید.

برخی از هکرها نیز اقدام به هک مودم وای فای یا دستگاه نقطه اتصال یا همان اکسس پوینت می کنند و از این طریق بدافزار خود را با عناوینی مثل آپدیت و غیره، برای تمام دستگاه های موجود در شبکه ارسال می کنند.

به طور کلی استفاده از وای فای رایگان ، خطر هک شدن دستگاه متصل به شبکه را تا حد زیادی افزایش می دهد.اما این بدان معنا نیست که به طور کلی از شبکه های عمومی استفاده نکنیم.

در استفاده از وای فای عمومی، اگر موارد امنیتی که در ادامه گفته شده است را رعایت کنیم، می توانیم تا حد زیادی از خطرات موجود در این شبکه جلوگیری کرده و ایمنی دستگاه خود را حفظ نماییم.
 

نکات مهم و امنیتی استفاده از وای فای رایگان

 
عدم ارسال داده های مهم در حین اتصال
یکی از مهمترین مواردی که در استفاده از شبکه های وای فای رایگان و عمومی باید به یاد داشته باشید، عدم ارسال داده های مهم در حین اتصال است.

ارسال ایمیل، ارسال پیام از طریق پیام رسان های نا ایمن، اتصال به درگاه های پرداخت بانکی و خرید با استفاده از شماره های بانکی، وصل شدن به حساب های کاربری مختلف در سایت های گوناگون و مواردی از این دست، از جمله مواردی هستند که نباید در هنگام اتصال به شبکه های وای فای عمومی، از آن ها استفاده نمود.
 
استفاده از وی پی ان
وی پی ان ها در هنگام اتصال به شبکه های وای فای عمومی، بسیار کارآمد و مفید هستند. البته این موضوع در استفاده از هر نوع وی پی انی صدق نمی کند.

اگر قصد اتصال به شبکه های وای فای عمومی را دارید، بهتر است پس از اتصال، VPN خود را روشن کنید تا کلیه اطلاعات خروجی از دستگاه شما رمزنگاری شده و به این ترتیب امکان خواندن آن ها حتی در صورت بدست آوردن آن ها نیز وجود نداشته باشد.

البته همانطور که اشاره شد، VPN شما باید دارای امکان رمزنگاری کل داده های خروجی باشد.
 
خاموش کردن بخش به اشتراک گذاری داده ها
از جمله مهمترین اقداماتی که باید در هنگام اتصال به شبکه های عمومی انجام دهید، خاموش کردن بخش Sharing یا همان به اشتراک گذاری داده های دستگاهتان است.

هکرها می توانند از طریق این بخش به اطلاعات مهم شما دسترسی پیدا کرده و حتی اطلاعات مورد نظر خود را به سیستم شما انتقال دهند.
 
استفاده از اپلیکیشن ها و وب سایت هایی که گواهی SSL دارند
بهتر است در حین استفاده از وای فای های رایگان و عمومی، تنها به وب سایت هایی سر بزنیم و از اپلیکیشن هایی استفاده کنیم که دارای گواهی امنیتی یا SSL هستند.

وب سایت هایی که فاقد برچسب امنیتی HTTPS هستند، داده های کاربر را به صورت خام ارسال و دریافت می کنند و هیچ گونه رمزنگاری برای افزایش امنیت ندارند.
 
استفاده از آنتی ویروس و فایروال
فایروال و آنتی ویروس، دو ابزار امنیتی مهم هستند که هر دستگاهی که قصد اتصال به اینترنت یا یک منبع خارجی را دارد، باید از آن ها استفاده کند.

اگر از فایروال یا آنتی ویروس معتبری استفاده نمی کنید، پیشنهاد می کنیم از شبکه های عمومی نیز استفاده نکنید چرا که ممکن است در حین اتصال به این شبکه ها، از طرف سایر دستگاه ها موجود در شبکه مورد حمله قرار گرفته و دستگاه شما آلوده شود.
 
خاموش کردن وای فای
از دیگر اقداماتی که باید در مکان های عمومی انجام داد، خاموش کردن وای فای در صورت عدم استفاده از اینترنت است.

اگر وای فای دستگاه شما همواره روشن باشد، به محض قرار گیری در شعاع یک شبکه رایگان، به طور خودکار به آن متصل می شود و ممکن است مورد آسیب پذیری قرار گیرد.

بهتر است اگر قصد استفاده از اینترنت رایگان را ندارید، وای فای گوشی یا دستگاه خود را همواره خاموش نگاه دارید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.