شبکه‌‌های اجتماعی جایگزین بعد از فیلترینگ اینستاگرام

چندی پیش، تلگرام، یکی از پرکاربردترین شبکه‌‌ های اجتماعی در ایران، فیلتر شد. این موضوع باعث شد، استارت‌ آپ‌ ها و کسب‌ و کارهایی که به دلیل کم‌هزینه بودن، از این شبکه برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کردند، شکست سنگینی را تجربه کنند. بیشتر این افراد، به سمت اینستاگرام سوق پیدا کردند و اکنون این شبکه کاربران زیادی دارد. اخیراً، با زمزمه مطرح شدن فیلترینگ اینستاگرام، این سؤال پیش میاید که آیا کاربران به سمت شبکه‌ اجتماعی دیگری می‌روند؟ از آنجایی که فیلترینگ اینستاگرام، می‌تواند ضربات سختی به برخی کسب و کارها وارد کند، این مقاله را به بررسی تأثیر آن، بر روی سایر شبکه‌های اجتماعی و جایگزین‌های مناسب اینستاگرام، اختصاص داده‌ایم.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شبکه‌‌های اجتماعی جایگزین بعد از فیلترینگ اینستاگرام

جایگزین های اینستاگرام

با اینکه شبکه های اجتماعی زیادی شبیه به اینستاگرام طراحی شده و در حال حاضر کاربران زیادی هم دارند، اما هیچکدام به اندازه اینستاگرام محبوبیت ندارند و برخی از آن ها کاملا ناشناخته هستند.

به این ترتیب به نظر می رسد پس از فیلتر اینستاگرام، اولین راهکار کاربران آن، مقابله با فیلترینگ و استفاده از ابزارهایی مثل فیلتر شکن و وی پی ان خواهد بود.

این چرخه تکراری در فیلترینگ شبکه هایی مثل توئیتر و تلگرام مشهود بود و بنظر می رسد در اینستاگرام نیز اوضاع به همین منوال پیش خواهد رفت.

اصولا فیلترینگ شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسانی پر کاربرد به شیوه ای که در حال حاضر انجام می پذیرد، نتیجه جالبی در بر نداشته و در نهایت منجر به تشویق کاربران به سمت استفاده از فیلتر شکن ها و ابزارهای دور زننده فیلترینگ خواهد بود.

اما با این حال، درصد زیادی از افراد نیز هستند که میل دارند از شبکه های اجتماعی جایگزین استفاده کنند.

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی منحصر به فرد نیست و برنامه های مشابه فراوانی نظیر آن ساخته شده است.

در ادامه تعدادی از جایگزین های اینستاگرام را به شما معرفی خواهیم کرد که می توانند در دوران پسا فیلترینگ، مورد استفاده قرار گیرند.
 
شبکه اجتماعی ایرانی لنزور
لنزور یکی از شبکه های اجتماعی داخلی است که پتانسیل خوبی برای جایگزین اینستاگرام شدن دارد.

با اینکه این شبکه اجتماعی هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند محبوبیت اینستاگرام را در ایران کسب کند، اما اگر طراحان آن بیشتر تلاش کرده و امکانات دیگری را به آن بیافزایند، می توان به عنوان یک گزینه به آن نگاه کرد.

با این که از این شبکه اجتماعی به عنوان جایگزین ایرانی اینستاگرام یاد می شود، اما در حال حاضر به هیچ وجه نمی تواند خواسته های بسیار زیاد کاربران اینستاگرام را مرتفع سازد.

عدم امکان دانلود نسخه اندروید و امتیاز بسیار پایین نسخه آی او اس آن، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که این شبکه اجتماعی باید هر چه سریع تر آن را رفع سازد.
 
شبکه اجتماعی ایرانی جیک و پیک
جیک و پیک یکی دیگر از جایگزین های ایرانی اینستاگرام است که با کمی نوآوری و تلاش می تواند بسیاری از کاربران اینستاگرام را پس از فیلترینگ به خود جذب کند.

این شبکه اجتماعی امکان اشتراک گذاری تصویر، ویدیو، صدا و متن را به کاربر می دهد و امکان لایک و کامنت گذاری را نیز دارد.

شبکه اجتماعی جیک و پیک محصولی از شرکت ویرا صدر لیان می باشد که با هدف ارائه یک شبکه اجتماعی کاملا ایرانی، طراحی شده است. این شبکه اجتماعی هر چند راه بسیار زیادی را برای گرفتن جای اینستاگرام در پیش رو دارد، اما می تواند با کمی توجه و ارائه امکانات بروز تر، خود را به عنوان یک جایگزین مناسب، مطرح سازد.
 
شبکه اجتماعی روبیکا
اپلیکشن روبیکا را می توان یکی از قوی ترین شبکه های اجتماعی داخلی دانست که پتانسیل لازم را برای جایگزینی با اینستاگرام دارد.

این برنامه چند منظوره، با شعار یک شبکه اجتماعی همه کاره، با استفاده از امکانات مختلف خود و البته تبلیغات گسترده ای که انجام داده است، کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کند.

البته بخش شبکه اجتماعی این برنامه، هنوز جای پیشرفت فراوانی دارد تا بتواند جای اینستاگرام را در بین کاربران آن بگیرد.

اما از آنجا که این برنامه تاکنون توانسته کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کند، اگر بتواند در بخش شبکه اجتماعی خود نیز تغییراتی را به وجود آورد، می توانی به عنوان یک جایگزین خوب برای اینستاگرام مطرح شود.
 
شبکه اجتماعی Pinterest ؛ جایگزین خارجی اینستاگرام
اما از بحث جایگزین های داخلی اینستاگرام که بگذریم، تعدادی از شبکه های اجتماعی مطرح در سطح دنیا وجود دارند که تقریبا مشابه اینستاگرام کار می کنند و در برخی موارد حتی نوآوری هایی نیز در این زمینه داشته اند.

از جمله این برنامه ها می توان به شبکه اجتماعی پینترست اشاره داشت.

Pinterest یک شبکه اجتماعی محبوب است که در حال حاضر بیش از 250 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

از جمله مزایایی که این شبکه اجتماعی اشتراک تصویر نسبت به اینستاگرام دارد، این است که تصاویر به اشتراک گذاشته شده در آن قابلیت کلیک شدن را دارد.

به این ترتیب کسب و کار ها می توانند تصاویری از محصولات خود را در این شبکه به اشتراک بگذارند و هنگامی که کاربر روی آن کلیک می کند، مستقیم به برگه مخصوص همان محصول متصل شده و در صورت تمایل دیگر مشخصات آن را نیز مشاهده کرده و امکان خرید مستقیم از سایت را نیز داشته باشند.
 
شبکه اجتماعی استلر
استلر یکی دیگر از شبکه های اجتماعی است که قابلیت جایگزینی با اینستاگرام را پس از فیلترینگ آن دارد. این شبکه اجتماعی که نام آن نسبت به پینترست کمتر شنیده شده است، می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای اینستاگرانم مطرح شود که هم دارای نسخه وب است و هم دارای نسخه اندروید و آی او اس.

در این شبکه اجتماعی شما می توانید ویدیوها و تصاویر خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و نظرات آن ها را در رابطه با تصاویر خود مشاهده کنید.

امکان لایک کردن تصاویر نیز وجود دارد و حتی بدون داشتن حساب کاربری نیز می توانید پست های عمومی منتشر شده در شبکه Steller را مشاهده کنید.
 
شبکه اشتراک گذاری تصویر 500PX
شبکه 500px یک شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری تصاویر است که به صورت حرفه ای تری بحث عکاسی و به اشتراک گذاری تصاویر را دنبال می کند.

این شبکه اجتماعی یک مکان مناسب برای کسانی است که به عکاسی حرفه ای علاقه مند هستند. در این شبکه امکان به اشتراک گذاری تصاویر و لایک کردن و یا کامنت گذاری در خصوص پست های دیگران وجود دارد.

این شبکه اجتماعی دارای نسخه های اندرویدی و آی او اس نیز می باشد و می توان از نسخه وب آن نیز با استفاده از مرورگر، بهره مند شد.

البته این شبکه نسبت به اینستاگرام کاستی هایی دارد که آن را نسبت به دو انتخاب قبلی، ضعیف تر می کند.
 
دیگر شبکه های اجتماعی مشابه اینستاگرام
البته شبکه های اجتماعی دیگری نیز وجود دارند که بسیار مشابه اینستاگرام بوده و می توانند به عنوان جایگزین آن قرار گیرند اما باید این نکته را در نظر بگیریم که این شبکه ها خود نیز درگیر بحث فیلترینگ و یا تحریم بوده و نمی توان بدون وی پی ان از آن ها استفاده نمود.

شبکه اجتماعی Vero و برنامه پیام رسانی Snapchat نمونه ای از این شبکه ها هستند که یا فیلتر هستند و یا به دلیل تحریم ها به کاربران ایرانی سرویس رسانی نمی کنند.

علاوه بر دو مورد بالا که بسیار شبیه به اینستاگرام بوده و کاربران زیادی را نیز دارند، شبکه های دیگری همچون Flickr و Ello نیز وجود دارند که درگیر همین بحث می باشند.

با توجه به این مورد که جایگزین های ایرانی مطرح شده برای اینستاگرام به هیچ وجه نمی توانند در حد و اندازه های این شبکه اجتماعی قدرتمند ظاهر شوند، بنظر می رسد که مهاجرت چندانی از این شبکه به دیگر شبکه ها صورت نپذیرد و بسیاری از کاربران آن، استفاده از وی پی ان ها را برای اتصال به این شبکه، همچون بحثی که در تلگرام اتفاق افتاد، ترجیح دهند.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.