در دوران بارداری چه غذاهایی نخوریم؟

رژیم غذایی مناسب در بارداری برای سلامتی جنین و مادر بسیار مهم است.غییرات زیادی در رژیم غذایی در بارداری وجود دارد که باید رعایت کنید. شما می دانید چه غذاهایی و موادی برای رشد و تکامل جنین لازم است اما باید دقت کنید بیش از حد غذا نخورید.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در دوران بارداری چه غذاهایی نخوریم؟

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

تقریبا تمام مواد غذایی که مادر در دوران بارداری از آن ها تغذیه می کند، روی فرزند نیز تاثیر می گذارد. به همین سبب از نکات مهم دوران بارداری تغذیه در این دوران است و باید به آن توجه ویژه ای نمود. دانشمندان فعال در این زمینه، به این نتیجه رسیده اند که تغذیه مادر در دوران بارداری، حتی می تواند روی ذائقه کودک در دوران بزرگسالی تاثیر بگذارد و این بدان معنی است که ما به عنوان مادر، نقش مهمی در نوع تغذیه کودکمان داریم.

در اینجا ما به معرفی تعدادی از غذاهای ممنوعه در دوران بارداری خواهیم پرداخت که توصیه می شود حدالامکان مادران در دوران حاملگی مصرف آن ها را به صفر برسانند.
 
ماهی با درصد جیوه بالا
جیوه یک عنصر بسیار سمی است که در آب های آلوده به وفور یافت می شود. این ماده سمی در مقادیر بالا می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم عصبی و همچنین سیستم ایمنی بدن شود و برای کودکان نیز بسیار خطرناکتر می باشد. از آنجا که در آب های آلوده این ماده سمی یافت می شود، برخی از ماهی های خوراکی نیز ممکن است این ماده را در بدن خود داشته باشند.

به همین علت به زنان باردار عمیقا توصیه می شود تا از ماهی هایی که استعداد داشتن جیوه را دارند، خودداری کرده و مصرف آن ها را تا حد امکان کاهش دهند. در زیر چند نمونه از این ماهی ها معرفی شده است.

کوسه

شمشیر ماهی

ماهی خال خالی شاهی

ماهی تن

ماهیان با درصد جیوه بالا و جیوه کم
 
گوشت نپخته
هر نوع گوشت نپخته جزو غذاهای ممنوعه در دوران بارداری بوده و از آنجا که دارای باکتری های بسیاری است که می تواند برای سلامت جنین واقعا خطرناک باشد. تفاوتی بین گوشت سفید، گوشت قرمز و گوشت ماهی وجود ندارد.

هر نوع گوشتی که مادر قصد مصرف آن را دارد، باید کاملا پخته شود تا تمامی باکتری های مضر آن از بین بروند. توکسوپلاسموز، اشریشیا کلی، لیستریا و سالمونلا از جمله باکتری ها و بیماری هایی هستند که در اثر مصرف گوشت خام در انسان پدید می آیند و می توانند به جنین نیز منتقل شوند.
 
تخم مرغ خام خام
تخم مرغ خام ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد. علائم ابتلا به سالمونلا معمولا شامل مواردی همچون تب، تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال می باشد. برخی از غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند و جزو غذاهای ممنوعه در دوران بارداری محسوب می شوند عبارتند از:

تخم مرغ نیم پز در املت

تخم مرغ آب پز شده

سس هلندی

ماینوز خانگی

سس سالاد

بستنی خانگی حاوی تخم مرغ

مایع کیک
 
گوشت برخی اندام ها
مصرف گوشت برخی از اندام های حیواناتی که ما از گوشت آن ها تغذیه می کنیم، می تواند برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید باشد. این اندام ها منابع سرشاری از انواع ویتامین ها و آهن هستند.

به عنوان مثال گوشت جگر، معمولا حاوی مقادیر بسیار زیادی ویتامین A است که می تواند برای افراد بسیار مفید باشد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت، این است که مقادیر زیاد ویتامین ها و مواد معدنی، می تواند برای انسان و بخصوص زنان باردار، بسیار خطرناک باشد.

مصرف زیاد ویتامین A می تواند باعث بروز بیماری هایی نظیر تولد ناقص نوزاد شود و یا باعث ایجاد نارسایی در کبد نوزاد نیز شود. به همین سبب توصیه می شود مادران در حین بارداری از مصرف زیاد این گونه گوشت ها پرهیز کرده و بیشتر از هفته ای یک بار از آن استفاده نکنند.
 
کافئین
کافئین یکی از رایج ترین مواد مخدری است که به وفور در دنیا استفاده می شود و در مواد غذایی زیادی همچون چای، قهوه و کاکائو یافت می شود. اگر چه کافئین جزو غذاهای ممنوعه در دوران بارداری نیست، اما پزشکان توصیه کرده اند در این دوران مصرف آن را کاهش دهید و به دو الی سه فنجان در روز یا حدود 200 میلی گرم، بسنده کنید.

کافئین از جمله موادی است که به سرعت جذب بدن می شود و به جنین نیز منتقل می گردد. از آنجا که در بدن کودکان متولد نشده، آنزیمی برای متابولیسم کافئین وجود ندارد، مصرف مقادیر زیاد کافئین می تواند برای آن ها مشکلاتی را بوجود آورد. از جمله این مشکلات می توان به عدم رشد جنین و تولد نوزاد با وزن بسیار کم، اشاره کرد.
 
جوانه حبوبات و سبزیجات خام
جوانه حبوبات می تواند حاوی باکتری سالمونلا باشد. رشد جوانه ها معمولا در محیط های مرطوب صورت می گیرد و این محیط ها بهترین مکان برای تکثیر باکتری های سالمونلا می باشد. این باکتری به هیچ وجه با شستشو از بین نمی رود و در دل جوانه ها زندگی می کند. با این وجود خوردن این مواد غذایی پس از پخته شدن، مشکلی نخواهد داشت، اما به مادران توصیه می شود از مصرف خام این مواد خودداری کنند.
 
میوه ها و سبزیجات شسته نشده
از مهمترین غذاهای ممنوعه در دوران بارداری ، میوه ها و سبزیجات نشسته هستند. سطح میوه جات و سبزیجات نشسته، منبع باکتری ها و انگل های مختلف است. این آلودگی ها می توانند در هر دوره ای ار کاشت، داشت و برداشت محصول بوجود آید. این آلودگی ها و باکتری ها می توانند روی نوزاد و مادر تاثیرات منفی بگذارند.

از جمله مهمترین خطرناکترین این انگل ها می توان به توکسوپلاسما اشاره کرد. اکثر کسانی که به این انگل مبتلا می شوند، هیچ نشانه ای از آن را در خود مشاهده نمی کنند و تنها درصد کمی از افراد ادعا می کنند که علائمی شبیه به آنفولانزا دارند. برای نوزادانی که در رحم مادر مبتلا به این انگل می شوند نیز ممکن است در ماه های اولیه مشکل خاصی وجود نداشته باشد اما به تدریج در برخی موارد شاهد نابینایی و اختلالات ذهنی هستیم.
 
لبنیات و آبمیوه های غیر پاستوریزه
از جمله غذاهای ممنوعه در دوران بارداری که به هیچ وجه نباید مصرف نمود، لبنیات و آبمیوه های غیر پاستوریزه است. شیر و پنیر غیر پاستوریزه می توانند حاوی انواع باکتری های مضر همچون سالمونلا، لیستریا، اشریشیا کلی و کامپیلوباکتر باشد. همین باکتری ها ممکن است در آبمیوه های غیر پاستوریزه نیز وجود داشته باشند. این بیماری ها می توانند در زندگی بعد از تولد کودکان تاثیر زیادی داشته باشند و تمام زندگی آنان را تحت الشعاع قرار دهند.

پاستورازیسیون یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن باکتری های مضر مواد غذایی، بدون از میان بردن مواد مغذی می باشد.
 
الکل
بدیهی است که الکل یکی از مهمترین نوشیدنی های ممنوعه در دوران بارداری است. پزشکان توصیه اکید می کنند که مادران در حین بارداری به هیچ وجه الکل مصرف نکنند چرا که مصرف این ماده سبب تولد زودرس و یا سقط جنین خواهد شد.

مصرف الکل در دوران بارداری می تواند شامل مشکلات دیگری همچون عقب ماندگی ذهنی، نقص قلبی و یا نقص صورت در کودک شود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.