زندگی طبیبانه در فرهنگ اسلام/ آیت الله جوادی آملی

زندگی طبیبانه در فرهنگ اسلام/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 زندگی طبیبانه در فرهنگ اسلام
💠 اسلام بیش از هر چیزی به تن بها داد، به روح بها داد، به هماهنگی تن و روح بها داد؛ زیرا خدا خالق بدن است از یک سو، (انّی خالق بشراً من طین)*؛ خالق روح است از سوی دیگر، (و نفخت فیه من روحی)*؛ هماهنگ کننده روح و تن است از سویی دیگر، و این عمر را به عنوان یک مسافرت و حرکت برای ما قرار داد برای دیدار خاص خود از سوی سوم.
و به ما فرمودند شما تمام تلاش و کوشش را بکنید که این بدن تان را سالم نگه بدارید؛ هم با ورزش کردن، هم با غذای مناسب خوردن، هم با پرهیز از پرخوری ، هم با پرهیز از اعمال غرائز و اغراض بدن کاه. (ورزش) ده درصد نقش دارد؛ شما اگر ببینید آن نود درصدی که سهمی دارد در سلامت بدن چیست، چه بخورید، چه نخورید، چه قدر بخورید، چه قدر نخورید، چه جور زندگی بکنید، چه جور در خانه زندگی بکنید؛ یعنی (طب).
ورزش ده درصد طب را تامین می کند، نود درصد به علاوه این ده درصد در دستورات دینی است. طب به علاوه ورزش، ورزش به علاوه طب در مجموعه مدوّنات دینی ما هست. اینکه می بینید بسیاری از افراد معمّرند، سالیان متمادی زندگی می کنند؛ برای اینکه طبیبانه زندگی کردند. چیزی که نباید بخورند و جوری که نباید بخورند، کاری که نباید بکنند؛ نمی کنند. حیف این بدن نیرومند شاداب که خدای ناکرده طبیبانه زندگی نکند!
-----------------------------------------
📌 سوره ص / آیه ۷۱
📌 سوره حجر / آیه ۲۹ و سوره ص / آیه ۷۲
📋 سخنرانی در مراسم افتتاحیه المپیاد وررشی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
📆 مشهد مقدّس ؛ ۱۳۸۱/۰۵/۱۱
✴ بیست و نهم اردیبهشت . روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.