گزارش 82 اسکار

دوشنبه، 15 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش 82 اسکار

عنوان: گزارش82 مين اسکار
هشتادو دومين دوره از مراسم آکادمي علوم و هنرهاي سينمايي، موسوم به اسکار، يکشنبه 7 مارس 2010 (به وقت تهران از 5 تا 8:30 بامدادِ دوشنبه 17 اسفند 1388) در سالن کداک تيه تر شهر لس آنجلس برگزار شد و برندگان جوايز اسکار سال مشخص شدند. اين گزارشي ست لحظه به لحظه از مراسمي که توانست بيش از 41 ميليون نفر در سرتاسر دنيا را پاي تلويزيون بنشاند.
*ورود هنرمندان و عبور آن ها از فرش قرمز مثل هر سال برگزار شد و غيرمنتظره ترين لحظه هم وقتي رقم خورد که جورج کلوني از ماشين پياده شد و در عوض فرش قرمز مستقيم به سمت تماشاگردان و طرفدارانش رفت و با آن ها خوش و بشي کرد. بعد هم آمد روي فرش قرمزي که ظرف يکي دو روز گذشته خيلي تلاش شده بود تا از آسيب باران هاي پي در پي در امان بماند.
*مراسم اسکار با اجراي ترانه اي توسط نيل پاتريک هريس (بازيگر نقش بارني در مجموعه تلويزيوني چگونه با مادرت ملاقات کردم) شروع شد. اجراي او در اصل مقدمه اي براي معرفي زوج مجري مراسم يعني استيو مارتين و آلک بالدوين بود. حضور او روي صحنه و اجراي پرانرژي او و گروه اش حکايت از جوان گرايي مراسم هم داشت، که اين روند با حضور مداوم ستاره هاي جوان هاليوود روي صحنه تا انتهاي مراسم حفظ شد.
*طبق يکي از رسم هاي جاافتاده مراسم اسکار، استيو مارتين و آلک بالدوين روي صحنه آمدند تا براي شروع سر به سر نامزدهاي بخش هاي اصلي (به خصوص بازيگران مرد و زن) بگذارند. بالدوين در ابتدا کمي مضطرب به نظر مي رسيد اما اين حالت او خيلي زود از ميان رفت. مارتين و بالدوين براي شوخي با آواتار، عينک مخصوص تماشاي فيلم هاي سه بُعدي به چشم زدند تا به اصطلاح بتوانند جيمز کامرون را در سالن پيدا کنند، يا براي دست انداختن جورج کلوني فقط و فقط سکوت کردند و با چهره اي عبوس به او خيره شدند. برخلاف چند دوره قبل، به ويژه وقتي که جان استيوارت، شومن شبکه سي اِن اِن، مجري مراسم بود، خبري از تکه پراني هاي سياسي نبود؛ شايد به اين دليل که رئيس جمهوري دموکرات بر سر کار آمده و حالا اغلب هنرمندان آمريکايي در اين زمينه به آرزويشان رسيده اند.
*به رسم عادت، پنه لوپه کروز، برنده اسکار بهترين بازيگر زن نقش مکمل سال گذشته براي فيلم ويکي کريستينا بارسلونا (وودي آلن)، روي صحنه آمد و جايزه بهترين بازيگر مرد نقش مکمل را معرفي کرد. اين يکي از جوايزي بود که از همان زمان آغاز فصل جوايز برنده آن مثل روز روشن بود: کريستف والتز براي بازي در نقش شکارچي يهوديان در اراذل بي آبرو. والتس با صورتي پُرمو (انگار امسال داشتن ريش مد بود!) روي صحنه آمد، جايزه اش را گرفت و از کوئنتين تارانتينو تشکر کرد.
*در مراسم امسال با حضور هنرمندي ده فيلم شاخه بهترين فيلم سال يک به يک معرفي شدند. محوطه خطا را رايان رينولدز معرفي کرد و کليپ کوتاهي از آن پخش شد. رينولدز سال گذشته با ساندرا بولاک، بازيگر نقش اول محوطه خطا، در فيلم پيشنهاد همبازي بود.
*کامرون دياز و استيو کارول براي اعطاي جايزه بهترين انيميشن بلند روي صحنه آمدند. يکي از نوآوري هاي امسال مراسم اين بود که از شخصيت هاي اصلي هر پنج تا نامزد اين شاخه نظرسنجي کرده بودند که نظرشان درباره نامزد اسکار شدن چيست و آن ها هم چندين کلمه اي گفته بودند؛ از جمله کرولاين، آقاي فاکس، آقاي فردريکسون و ... پيت داکتر روي صحنه فراخوانده شد تا به خاطر محصول تازه پيکسار يعني بالا اسکار بگيرد.
*مايلي سايروس و آماندا سيفرايد (جان عزيز) جايزه بهترين ترانه را به تي بون برنت و رايان بينگام براي ترانه خسته از فيلم قلب ديوانه دادند. امسال برخلاف سال هاي گذشته خبري از اجراي زنده پنح ترانه اين شاخه بود.
*منطقه 9 يکي ديگر از نامزدهاي شاخه بهترين فيلم، معرفي و کليپ کوتاهي از آن پخش شد.
*رابرت داوني جونيور و تينافي جايزه بهترين فيلمنامه اوريژينال را معرفي کردند: مارک بول براي گنجه رنج. اين اولين جايزه گنجه رنج بود که همراه با آواتار هر دو در 9 شاخه نامزد شده بودند. نتيجه تا اين لحظه، يک بر صفر به نفع گنجه رنج.
*متيو برادريک و مالي رينگ والد روي صحنه آمدند تا ياد جان هيوز (2009 – 1950) را گرامي بدارند. کليپي از آثار اين کارگردان آمريکايي پخش شد، بعد گروهي از بازيگران آثار او روي صحنه آمدند و با تشکر از حضور خانواده هيوز در مراسم، از او تقدير کردند. در پايان برادريک به آلماني مي گويد: «جان، متشکريم.»
*ساموئل اِل جکسون يکي ديگر از نامزدهاي بهترين فيلم سال را معرفي کرد: بالا.
*کري موليگان (يک درس) و زو سالدانا (آواتا) براي اعطاي جايزه بهترين فيلم کوتاه انيميشن و مستند بلند و کوتاه روي صحنه آمدند. در ابتدا کليپي پخش شد که در آن سه کارگردان موفق اين روزها، تيلو هکفورد، ديويد فرنکل و جان لاسه تر، که در گذشته هاي دور همين جايزه را برده اند، درباره اهميت اين جايزه حرف مي زدند. جايزه بهترين انيميشن کوتاه به نيکلاس اِشمرکين براي فيلم لوگوراما تعلق گرفت. موسيقي از پرودنس جايزه بهترين مستند کوتاه را براي راجر راس ويليامز و الينور بِرکت به ارمغان آورد و جايزه بهترين فيلم کوتاه به مستأجران جديد رسيد.
*بن استيلر با ظاهر آواتاري و با دُمي بلند روي صحنه آمد تا جايزه بهترين چهره پردازي را معرفي کند. در اين شاخه فقط سه فيلم نامزد شدند و جايزه به فيلم سفر ستاره اي رسيد.
*جف بريجز که روزگاري در فيلم لبوفسکي کبير نقش دود را براي برادران کوئن بازي کرده بود، روي صحنه آمد و فيلم يک مرد جدي را معرفي کرد.
*جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي را جيک جيلنهال و ريچل مک آدامز دادند؛ جايزه به فيلمنامه پرسش تعلق گرفت.
*کوئين لطيفه خبر اعطاي جوايز يک عمر دستاورد هنري به چند هنرمند سرشناس را که يکي دو ماه قبل از مراسم اسکار انجام شده اعلام کرد. کليپي هم از مراسم پخش شد؛ در اين مراسم از راجر کورمن، لورن باکال، گوردون ويليس و جان کالي تقدير شده بود.
*طبق سنت هميشگي اسکار براي اعطاي جايزه بهترين بازيگر زن نقش مکمل بايد برنده سال گذشته بهترين بازيگر مرد نقش مکمل روي صحنه مي آمد؛ اما از آن جايي که سال گذشته اين جايزه به مرحوم هيث لجر براي ايفاري نقش ژوکر در شواليه تاريکي تعلق گرفته بود، رابين ويليامز روي صحنه آمد. اين جايزه هم از مدت ها پيش تکليف اش مشخص شده بود؛ مونيک براي ايفاي نقش مادر در پرشس.
*کالين فيرث، فيلم يک درس را معرفي کرد.
*سيگورني ويور جايزه بهترين کارگرداني هنري را به آواتار اعطا کرد. تا اين جا آواتار يک گنجه رنج يک!
*تام فورد و سارا جسيکا پارکر جايزه بهترين طراحي لباس را به سندي پاول براي فيلم ويکتورياي جوان دادند؛ او پيش از اين براي فيلم هاي شکسپير عاشق و هوانورد هم اين جايزه را برده بود. پاول در گفته هايش جايزه را به طراحان لباس فيلم هاي با حال و هواي معاصر تقديم مي کند و مي گويد که اين دسته از همکارانش هم بسيار زحمت مي کشند اما انگار طراحي لباس هاي قديمي بيشتر به چشم مي آيد.
*چارلز ترون فيلم پرشس را معرفي کرد.
*استيو مارتين و آلک بالدون که مشخص بود، دوست دارند سکان هدايت مراسم را بيشتر به دست اعطا کنندگان جوايز و برندگان بسپارند، در کليپ کوتاهي فيلم فعاليت غيرعادي را دست انداختند که اتفاقاً کليپ بامزه اي از کار درآمده بود.
*کريستن استيورات و تيلور لاتنر، زوج بازيگر سري فيلم هاي گرگ و ميش، روي صحنه آمدند تا مقدمه اي در باب تجليل از فيلم هاي ژانر وحشت ارائه بدهند. استيوارت درست مثل هميشه هول بود و حتي يک بار هم صدايش گرفت اما کار به سلامتي تمام و کليپي از صحنه هاي برتر سينماي وحشت پخش شد با پايان کليپ تصوير به چهره کوئنتين تارانتينو کات شد که يکي از طرفداران پروپاقرص اين مدل فيلم هاست.
*زک افرون و آنا کندريک روي صحنه آمدند تا جوايز تدوين و ميکس صدا را بدهند. در ابتدا کليپ کوتاهي پخش شد که در آن مورگان فريمن درباره نحوه صداگذاري فيلم شواليه تاريکي توضيحاتي مي داد. ضمن تجليل از دست اندرکاران علمي فني سينما، هر دو جايزه مربوط به صدا به گنجه رنج رسيد تا حساب جايزه ها سه بر يک به نفع اين فيلم شود.
*جان تراولتا که روزگاري در قصه عامه پسند درخشيده بود، اراذل بي آبرو را معرفي کرد.
*ساندرا بولاک براي اعطاي جايزه بهترين فيلمبرداري آمد و جايزه به آواتار و فيلمبردارش مائره فيوره رسيد. هنوز سه بر دو به نفع گنجه رنج است.
*دمي مور بخش بعدي مراسم يعني يادبود درگذشتگان سال پيش را معرفي کرد؛ جيمز تيلور روي صحنه آمد و با همراهي گيتار ترانه In My Life از گروه بيلتز را بازخواني کرد. همزمان تصاوير درگذشتگان پخش شد: ناتاشا ريچاردسون، مايکل جکسون، ديويد کارادين، جين سيمونز، اريک رومر، کاترين گريسون، جنيفر جونز و خيلي هاي ديگر. از نام و تصوير فرح فاسيت خبري نبود، که همين موضوع بعد از مراسم اعتراض طرفداران او را به همراه داشت. نشاني هم از رابين وود، منتقد سرشناس که نقش عمده اي در درک صحيحي از دوران طلايي هاليوود و سينماي آمريکا در ادبيات سينمايي جهان داشت به چشم نخورد.
*سام ورتينگتون و جنيفر لوپز روي صحنه آمدند تا جايزه موسيقي متن اريژينال را بدهند. قطعاتي از پنج موسيقي نامزد اين شاخه پخش شد و گروهي با همراهي آن ها حرکات موزون انجام دادند که اين هم از برنامه هاي تازه مراسم اسکار بود. جايزه به مايکل جياکينو و فيلم بالا رسيد.
*برادلي کوپر و جرارد بانلر جايزه بهترين جلوه هاي ويژه را به فيلم آواتار دادند. حساب کار سه بر سه مساوي براي آواتار و گنجه رنج.
*جيسون بيتمن از بازيگران پا در هوا فيلم را معرفي کرد.
*مت ديمون روي صحنه آمد و جايزه بهترين مستند را به فيلم خليج داد.
*کوئنتين آرون (محوطه خطا) روي صحنه آمد تا جايزه بهترين تدوين را بدهد. گنجه رنج اسکار چهارم را هم گرفت تا حساب کار چهار بر سه به نفع فيلم کاترين بيگلو شود. راجر ايبرت همان لحظه به صورت آنلاين نوشت که تاريخ نشان مي دهد فيلمي که جايزه بهترين تدوين را مي گيرد، بهترين فيلم  را هم مي برد.
*کيانو ريوز گنجه رنج را معرفي کرد.
*براي اعطاي جايزه بهترين فيلم خارجي پدرو آلمودووار و کوئنتين تارانتينو روي صحنه آمدند. خيلي ها اين جايزه را متعلق به روبان سفيد و ميشائيل هانکه مي دانستند اما به نظر مي رسد آکادمي دل اش مي خواهد در اين شاخه شگفتي ساز باشد. سال گذشته همه انتظار داشتند جايزه به والس با بشير برسد و رفتگان محصول ژاپن اسکار برد و امسال جايزه به فيلم راز چشم هايشان از آرژانتين رسيد.
*کتي بيتز فيلم آواتار را معرفي کرد.
*نوبت به چهار جايزه اصلي اسکار رسيد. سنتي که سال پيش پايه گذاري شده بود، امسال هم تکرار شد. پنج بازيگر براي معرفي نامزدهاي بهترين بازيگر مرد نقش اول روي صحنه آمدند: ميشل فايفر (جف بريجز)، ورافارميگا (جورج کلوني)، جولين مور (کالين فرث)، تيم رابينز (مورگان فريمن) و کالين فارل (جرمي رنر) پنج نامزد اين شاخه را معرفي کردند. آن ها با ذکر خاطراتي از همکاري با نامزدهاي امسال لحظه هاي شيريني خلق کردند و بعد کيت وينسلت برنده را اعلام کرد: جف بريجز. بريجز با آرامش خاصي روي صحنه آمد، مثل مردي سرد و گرم چشيده جايزه اش را گرفت و از خيلي ها تشکر کرد، از جمله از همسر و سه دخترش.
*فارست ويتاکر، مايکل شين، پيتر سارسگارد، اُپرا وينفري و استيو توچي به ترتيب پنج نامزد بهترين بازيگر زن نقش اول را معرفي کردند: ساندرا بولاک، هلن ميرن، کري موليگان، گابوري سيديب و مريل استريپ. براي اعطاي جايزه شان پن آمد و از رفتار و گفته هايش مثل روز روشن بود که حوصله اين جور کارها را ندارد و از باب انجام وظيفه آمده تا زودي جايزه را بدهد و برود. جايزه طبق حدس و گمان ها به ساندرا بولاک رسيد تا او اولين هنرپيشه اي باشد که در فاصله اي بست و چهار ساعته هم تمشک طلايي را براي بدترين بازي سال در همه چيز درباره استيو به خانه ببرد و هم اين که براي نقش آفريني اش در محوطه خطا اسکار بگيرد.
*باربارا استرايسند که روي صحنه آمد، شانس اسکار بردن کاترين بيگلو نزديک به نود و نه درصد شد؛ مثل چند سال قبل که وقتي گروه جورج لوکاس، استيون اسپيلبرگ و فرانسيس فورد کاپولا روي صحنه آمد، مشخص شد بالاخره مارتين اسکورسيزي اسکار بهترين کارگرداني را خواهد گرفت. جايزه بهترين کارگرداني براي ساخت گنجه رنج به کاترين بيگلو رسيد تا او اولين زني باشد که اسکار بهترين کارگردان را مي برد. بيگلو روي صحنه از کارگردان هايي ياد کرد که چندين دهه است تحت تأثير فيلم هايشان است، اما به صورت مستقيم اسمي از شوهر سابق اش جيمز کامرون به زبان نياورد. نتيجه پنج به سه به نفع درام جنگي بيگلو است.
*هنوز شادي بيگلو تمام نشده بود و خيلي از روي صحنه کنار نرفته بود که تام هنکس آمد و بسته را باز کرد و بلافاصله نام بهترين فيلم سال را خواند: گنجه رنج، انگار چون ده نامزد اين بخش در طول برنامه معرفي شده بودند، ديگر نيازي به تکرار اسامي آن ها نبود. کاترين بيگلو، مارک بول و گرگ شاپير روي صحنه آمدند و تيم سه نفره بازيگران فيلم هم سر از پا نمي شناختند. تهيه کننده چهارم فيلم يعني نيکلاس چارتير هم به دليل سرپيچي از قوانين آکادمي و ارسال ايميل به رأي دهندگان و درخواست از آن ها براي رأي دادن به فيلم گنجه رنج به جاي آواتار از حضور در مراسم منع شده بود اما مسئولان آکادمي گفته اند که جايزه او را به نحوي به دست اش خواهند رساند. گنجه رنج و آواتار هر کدام نُه اسکار کانديد بودند و گنجه رنج اين رقابت فشرده و نفس گير را شش بر چهار به نفع خود به اتمام رساند. در شماره قبل مطلب کوتاهي از لين براون منتشر کرده بوديم که از پنج مانعي که آواتار براي کسب اسکار بهترين فيلم با آن ها روبه روست ياد کرده بود؛ حدس او درست از آب درآمد. با اعطاي اين جايزه اسکار 82 هم به پايان رسيد.
منبع: نشريه دنياي تصوير شماره 190



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.