فیلم سینمائی آژانس شیشه ای (به صورت کامل)

فیلم سینمائی آژانس شیشه ای (به صورت کامل)
فیلم سینمائی آژانس شیشه‌ای:

نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا
تهیه‌کننده: علی کمیجانی

بازیگران:
پرویز پرستویی در نقش حاج کاظم
حبیب رضایی در نقش عباس حیدری
رضا کیانیان در نقش سلحشور
قاسم زارع در نقش احمد کوهی
بیتا بادران در نقش نرگس
بهروز شعیبی در نقش سلمان
فرشید زارعی فرد در نقش مدیر آژانس
مجید مشیری در نقش فرد فرهنگی
عزت‌الله مهرآوران در نقش گروگان
نسرین نکیسا در نقش فاطمه
اصغر نقی‌زاده در نقش اصغر
مهرداد فلاحتگر در نقش سرگرد نامور
محمد حاتمی در نقش حاجی فیروز
صادق صفایی در نقش دکتر بهمن

موسیقی: مجید انتظامی
فیلم‌برداری: عزیز ساعتی - حسن کریمی - آرش اختری راد
تدوین: هایده صفی یاری
تولید: 1376

آژانس شیشه‌ای فیلمی ایرانی به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و محصول سال ۱۳۷۶ و برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین فیلم در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر است. بر پایهٔ چند نظرسنجی آژانس شیشه‌ای عنوان بهترین فیلم ایرانی پس از انقلاب را بدست آورد. داستان فیلم در مورد یک رزمندهٔ بسیجی است که برای درمان همسنگر خود اقدام می‌کند ولی با بی‌مهری مسئولان مواجه می‌شود. این فیلم هشت سیمرغ جشنواره فیلم فجر را را به خود اختصاص داد، از جمله رضا کیانیان به‌خاطر بازی در نقش مأمور دولتی در این فیلم جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. موسیقی این فیلم از آثار مجید انتظامی می‌باشد.

خلاصه داستان
عباس، بسیجی شهرستانی که ترکش خمپاره‌ای را کنار شاهرگ گردنش از دوران حضورش در جبهه به یادگار دارد، به اصرار همسرش نرگس برای معاینه به تهران می‌آید و در خیابان با همرزم سابقش کاظم روبه رو می‌شود که با اتومبیلش مشغول مسافرکشی است. پزشک وضعیت عباس را بحرانی تشخیص می‌دهد و توصیه می‌کند هرچه زودتر برای درآوردن ترکش به لندن برود. کاظم برای تأمین هزینه سفر عباس، حاضر می‌شود اتومبیلش را بفروشد. در آژانس هواپیمایی، خریدار اتومبیل پول را به موقع به کاظم نمی‌رساند و او به ناچار به رئیس آژانس پیشنهاد می‌کند تا رسیدن پول، سوییچ و مدارک اتومبیل را به گرو بردارد، اما رئیس آژانس نمی‌پذیرد.
کاظم که عصبانی شده، شیشه دفتر آژانس را می‌شکند و پس از خلع سلاح یک مأمور نیروی انتظامی، مشتریان آژانس را گروگان نگه می‌دارد تا مسئولان ترتیب سفر فوری او و عباس به لندن را بدهند. آژانس به سرعت توسط نیروی انتظامی و امنیتی محاصره می‌شود و در این بین اصغر، همرزم کاظم و عباس نیز به افراد داخل آژانس می‌پیوندد. از طرف دیگر احمد کوهی ـ که خود همرزم کاظم بوده ـ به همراه فردی به نام سلحشور به عنوان نمایندگان نیروهای امنیتی وارد آژانس می‌شوند و از کاظم می‌خواهند که اسلحه را کنار بگذارد. کاظم نمی‌پذیرد و پس از آزاد کردن چند گروگان به احمد و سلحشور تا شش صبح مهلت می‌دهد تا اتومبیلی را برای بردن او و عباس به فرودگاه به آژانس بفرستند.
در این بین، کاظم با پسرش که پشت در آژانس به دیدنش آمده و عباس با همسرش به گفتگو می‌نشینند و هر یک موقعیت خود را توضیح می‌دهند. کاظم تا صبح بیدار می‌ماند و در یادداشت‌هایش برای همسرش فاطمه وضعیت خاص خود را شرح می‌دهد. ساعت شش صبح، اتومبیل به آژانس نمی‌آید و کاظم رئیس آژانس را به عنوان قربانی اول انتخاب و کشتن او را صحنه سازی می‌کند. سرانجام خودرو می‌رسد، مأموران با نقشه قبلی وارد آژانس می‌شوند و در حالی که راننده اتومبیل سوییچ آن را در اختیار ندارد، افراد داخل آژانس آزاد می‌شوند و از دست اصغر با اسلحه خالی از فشنگش نیز کاری برنمی آید. سلحشور، شادمان، همه چیز را پایان یافته تلقی می‌کنند، اما احمد با یک بالگرد سرمی رسد و با حکمی از مسئولان رده بالا، عباس و کاظم را به فرودگاه می‌رساند. هنوز هواپیما از مرز هوایی کشور خارج نشده که درست هنگام تحویل سال نو، عباس برای همیشه آرام می‌شود.


موسیقی:
موسیقی متن فیلم ساخته مجید انتظامی است که پیش از این فیلم با حاتمی‌کیا در ساخت از کرخه تا راین و بوی پیراهن یوسف هم همکاری کرده بود.

فهرست نامزدی‌ها و جایزه‌های جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۶:
جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۶
بهترین فیلم بنیاد سینمایی فارابی برنده
بهترین کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا برنده
بهترین فیلمنامه ابراهیم حاتمی کیا برنده
بهترین موسیقی متن مجید انتظامی برنده
بهترین نقش اول مرد پرویز پرستویی برنده
بهترین نقش دوم مرد رضا کیانیان برنده
بهترین نقش دوم زن بیتا بادران برنده
بهترین صداگذارینه محسن روشن نامزد
بهترین فیلمبرداری عزیز ساعتی نامزد
بهترین چهره‌پردازی عبدالله اسکندری نامزد
بهترین تدوین هایده صفی یاری برنده
بهترین چهره‌پردازی مهرداد میرکیانی نامزد

ابراهیم حاتمی کیا:
ابراهیم حاتمی‌کیا متولد 1340در تهران از کارگردانان ایرانی است. او دانش‌آموخته رشته فیلمنامه‌نویسی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است.
وی فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد.و بجز کارگرانی به فیلمنامه‌نویسی و تدوین فیلم‌های سینمایی نیز پرداخته‌است.
او برای ساخت فیلم آژانس شیشه‌ای جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
او تا کنون موفق شده برای فیلم‌های (دیده‌بان)، (مهاجر)، (آژانس شیشه‌ای)، (از کرخه تا راین)،(به نام پدر) و به رنگ ارغوان برنده جایزه از جشنواره فیلم فجر گردد.

فیلم‌های سینمایی:
هویت (۱۳۶۵)
دیده بان (۱۳۶۷)
مهاجر (۱۳۶۸)
وصل نیکان (۱۳۷۰)
از کرخه تا راین (۱۳۷۱)
خاکستر سبز (۱۳۷۲)
بوی پیراهن یوسف (۷۴/۱۳۷۳)
برج مینو (۱۳۷۴)
آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶)
روبان قرمز (۱۳۷۷)
موج مرده (۱۳۷۹)
ارتفاع پست (۱۳۸۰)
به رنگ ارغوان (۱۳۸۳)
به نام پدر (۱۳۸۴)
دعوت (۱۳۸۷)
گزارش یک جشن (۱۳۸۹)
چمران (۱۳۹۱)
سریال‌های تلویزیونی
خاک سرخ (۱۳۸۱)
حلقهٔ سبز (۱۳۸۵) -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.