آیت الله اعرافی:

نیازمند گفتمانی وحدت گرایانه برای اتحاد بر اساس اصول مشترک اسلامی هستیم

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: اتحاد بر اساس اصول و مبانی مشترک بین مذاهب، نیازمند گفتمانی وحدت گرایانه و جدی است.
دوشنبه، 3 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نیازمند گفتمانی وحدت گرایانه برای اتحاد بر اساس اصول مشترک اسلامی هستیم

ویرایش عکس مهرماه 98

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: اتحاد بر اساس اصول و مبانی مشترک بین مذاهب، نیازمند گفتمانی وحدت گرایانه و جدی است.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، آیت الله علیرضا اعرافی در دومین روز این کنگره اظهار داشت: این کنگره اهداف بلندی را دنبال می کند.
 
او افزود: شخصیت های برجسته و اندیشمندان فرق و مذاهب اسلامی در این کنگره حضور دارند و کاملا آشکار است که این اجتماع عظیم و حضور مراجع تقلید، می تواند نقشی مهم در رفع مشکلات مسلمانان داشته باشد.
 
اعرافی با بیان اینکه امت اسلامی با وجود در اختیار داشتن ثروت های گسترده و منابع طبیعی به مشکلات زیادی گرفتار است گفت: مشکل تندروی و تکفیر یکی از این مسائل است و می توان گفت مهمترین چالش هایی است که در جهان اسلام وجود دارد.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: امت اسلامی در حال حاضر دارای ظرفیت های فراوانی است ولی تهاجم فرهنگی، اخلاقی و معرفتی دشمنان نیز مصیبت هایی را به مسلمانان تحمیل کرده است.
 
او با اشاره به تلاش دشمنان برای تضعیف هویت اسلامی مسلمانان خاطرنشان کرد: تهاجم اقتصادی گسترده و تهاجم نظامی در سراسر جهان اسلام دیده می شود و علاوه بر این شاهد عقب ماندگی علمی نیز در میان مسلمانان هستیم.
 
اعرافی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی غده ای سرطانی در خاورمیانه به شمار می رود گفت: همچنین دولت های مزدور و دست نشاندگان در منطقه نیز تفرقه موجود بین امت اسلامی را بیشتر کرده و به ترویج بی حرمتی نسبت به مقدسات دیگر مذاهب می پردازند.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: برخورد با تکفیری ها دارای پیچیدگی ها و مشکلات خاص خود است به همین دلیل کنگره ای در حد و اندازه های حاضر که در شهر علم و اجتهاد برگزار شده می تواند تاثیر گسترده ای داشته باشد.
 
او با تاکید بر ارائه پیشنهاداتی از سوی علمای اسلام برای حل مشکلات و چالش های موجود در جهان اسلام گفت: حل و فصل این مسأله نیازمند بررسی جنبه های سیاسی و معنوی است تا در نهایت شاهد ریشه کن شدن جریان های تکفیری باشیم.
 
اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه پیشنهاداتی در این زمینه پرداخت و عنوان داشت: تاکید بر گفتمان تمدن اسلامی و تجدید تمدن اسلامی بر اساس اصول ریشه دار اسلامی از جمله راهکارهای برون رفت از خطر جریان های تکفیری است.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اسلام همه نیازهای امروز جامعه بشری را پاسخی در خور می دهد خاطرنشان کرد: اتحاد بر اساس اصول و مبانی مشترک بین مذاهب، نیازمند گفتمانی وحدت گرایانه و جدی است.
 
او با اشاره به اشتراکات فراوانی که میان مذاهب مختلف اسلامی وجود دارد تصریح کرد: گروه های مختلفی در دنیا هستند که متحد شدند ولی نقاط مشترک نداشتند.
 
اعرافی با تاکید بر استفاده از زبانی زیبا برای بحث معقول بین علما و اندیشمندان مسلمان گفت: علما و اندیشمندان اسلامی باید معیارهای تکفیر و حکم به کفر را بررسی کنند و به تبیین تفکر عقلانی و روش های ریشه دار اجتهاد بپردازند.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: لازم است دروس نادرستی که به برخی افراد ارائه می شود و زمینه ساز ترویج تفکر تکفیری است اصلاح شوند و اصل روابط برادرانه بین مذاهب تحکیم یابد زیرا روح جهادی و حمایت از مقاومت اسلامی در شرایط کنونی امری لازم است.
 
او بیان داشت: می توان دبیرخانه ای برای این کنفرانس مبارک به منظور توسعه روابط میان اندیشمندان به وجود آورد و همچنین این دبیرخانه دارای کمیته های تخصصی باشد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.