غدير آرمان هستي
همه چيز را براي انسان آفريد. (هو الذي خلق لکم ما في الأرض جميعا)(1) و انسان را براي معرفت، عبادت و بندگي (و ما خلقت الجن و الانس إلا ليعبدون)(2) سفيران...
چهارشنبه، 6 مرداد 1389
پندار تعارض در نصوص امامت (1)
امامت امير المؤمنين، علي عليه السلام بر پايه نصوص بسياري از کتاب و سنت استوار است؛ آياتي چون آيه ولايت (مائده(5):55)، آيه اکمال دين (مائده(5):3)،...
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1389
پندار تعارض در نصوص امامت (2)
به اعراب متخلف از جنگ بگو: به زودي به جهاد با قومي نيرومند و مجهز فراخوانده خواهيد شد. يا با آنان مي‌جنگيد يا آنان اسلام مي‌آورند، اگر گروه متخلف،...
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1389
پندار تعارض در نصوص امامت (3)
در برخي مجامع حديثي اهل سنت از پيامبر صلي الله عليه و آله روايت شده که فرموده است: «اقتدوا باللذين من بعدي أبي بکر و عمر» [34] به دو نفر پس از...
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1389
پندار تعارض در نصوص امامت (4)
يکي از دلايل مطرح شده بر خلافت ابوبکر اين است که گفته‌اند در روايات و گزارش‌هاي تاريخي آمده است که پيامبر صلي الله عليه و آله در آخرين روز‌هاي...
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1389
پندار تعارض در نصوص امامت (5)
در برخي کتب حديث اهل سنت، از پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله روايت شده که فرموده است: «دوران خلافت پس از من، سي سال خواهد بود و پس از آن، دوران...
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1389
بررسي تأثير عقايد مذهب شيعه بر ارتباطات فضايي مساجد شيعي (1)
مذهب شيعه که نظام اعتقادي خود را بر سنت و سيره معصومين عليهم السلام استوار ساخته است. انسان را به عدالت آگاهي، انديشه و اجتهاد فرا مي خواند؛...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
بررسي تأثير عقايد مذهب شيعه بر ارتباطات فضايي مساجد شيعي (2)
انسان شيعي با پايبندي به اصول و عقايد مذهب تشيع، خود را ملزم به رعايت و توجه به آن مي دانسته است و لذا معماري مسجد، به دليل موضوعيت خاص معنوي...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
نقد دائره المعارف قرآن ليدن براساس آراء و مباني شيعه (2)
اولا: تعداد آياتي که اهل سنت ادعا کرده اند درباره ابوبکر نازل شده، اندک است نه فراوان. معلوم نيست نويسنده محترم براساس چه انگيزه و چه سند علمي...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
نقد دائره المعارف قرآن ليدن (براساس آراء و مباني شيعه) (1)
يکي از جديدترين آثاري که خاورشناسان و قرآن پژوهان غيرمسلمان درباره قرآن و معارف والاي آن در سال هاي اخير تدوين نموده اند، دائره المعارف قرآن...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
اقتضاها و امتناع هاي عقل گرايي در فقه سياسي شيعه (1)
فقه سياسي شيعه بخشي از فقه عمومي است که از مباني معرفتي مشترکي برخوردار است .توجه به تفاوت هاي دونوع عقل گرايي متصلب و تحول پذير در مباني معرفتي...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
اقتضاها و امتناع هاي عقل گرايي در فقه سياسي شيعه (2)
طرح مقايسه اي مبحث «عقل مستقل» از نگاه معتزله، محدوديت هاي نگرش اصول گرايان شيعه به «عقل» را نمايان تر مي سازد. چند تفاوت بين دو نگرش درباره...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
اقتضاها و امتناع هاي عقل گرايي در فقه سياسي شيعه (3)
«احکام حکومتي عبارت است از فرمان ها و دستورالعمل هاي جزئي وضع قوانين و مقررات کلي و دستور اجراي احکام و قوانين شرعي که رهبري مشروع جامعه، با...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
جايگاه عقل و تعقل در مباني تفكر شيعه(2)
شيعه از تمامي منابع معرفتي براي شناخت حقايق هستي در كمال هماهنگي و استحكام منطقي آن، بهره مي‌برد و البته اين بدان معنا نيست كه حكمت شيعي مجموعه‌اي...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
جايگاه عقل و تعقل در مباني تفكر شيعه(1)
انسان از نعمت بزرگي به نام نيروي عقل و انديشه برخوردار است كه اين موهبت، او را از ساير موجودات، ممتاز نموده است. در مقايسه با ساير اديان، اسلام...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
غدیراز منظر عالمان اهل سنت (قسمت اول)
یکی از حوادث مهم و بزرگ تاریخ اسلام، حادثه غدیر است. این حادثه ی بزرگ که در اواخر عمر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رخ داده است، منشأ بسیاری...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
غديراز منظر عالمان اهل سنت(2)
حديث غديرخم، از احاديث نادر و كميابي است كه بر خلاف تصور بسياري از افراد ناآگاه يا مغرض، در بسياري از منابع و كتاب‌هاي معتبر اهل ‌سنت آمده است....
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
بررسي سيرنگارش احاديث شيعه(2)
علامه آغابزرگ تهراني حدود 130 اصل (تهراني، 1403، ج2، ص 125- 167 و ج6، ص 302) و 750 كتاب (همان، ج6، ص 303- 374) و دويست نوادر (همان، ج24، ص 315...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
بررسي سيرنگارش احاديث شيعه(1)
در اين مقاله، اهميت نگارش حديث از نظر اسلام مورد بررسي قرار مي‌گيرد و رواياتي از پيامبر صلي الله عليه و آله و ائمه عليه السّلام در تشويق اصحاب...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
بررسي تاريخ تطوّر و اصول عقايد شيعيان بهره داوودي(3)
يكي از شاخصه‌هاي اصلي شيعيان بهره، زندگي بسته و محدود آنان است. بهره‌ها سخت پايبند مراعات انزواي خود ساخته‌شان مي‌باشند، بدان افتخار مي‌كنند...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389