يتيم(ORPHAN)

درام / ترسناک / معمايي
[شيطان به فرزند خواندگي پذيرفته مي شود!]
کارگردان: ژائوم کولت سرا. بازيگران: ورا فارميگا ( کيت کولمان)، پيتر سارسگارد ( جان کولمن)، ايزابل فوهرمان(استر) ، جيمي بنت( دانيل کولمان). 121 دقيقه. درجه ي نمايشي: R
يتيم شايد يک فيلم ترسناک روانشناسانه ي هوشمندانه نباشد اما قطعاً همه ي آن چيزهايي را که از يک فيلم ترسناک از نوع کودک شيطاني مي توان انتظار داشت در بر دارد. يتيم به رغم تمامي ايرادات اش از چنان قدرتي برخوردار است که مي تواند تماشاگران خود را غافلگير کند.
يتيم از صحنه ي آغازين خود، که مي تواند پاسداشت خونيني باشد از فيلم هاي ديويد کراننبرگ ، تا پايان خشن و ديوانه وارش ، يک طغيان عصبي کننده است. فيلم حتي در ضعيف ترين بخش هاي خود، داراي قدرت زيادي براي برهم زدن آرامش روحي تماشاگر است.
داستان فيلم- که از سوي نهادها و سازمان هاي طرفدار فرزندخواندگي به شدت و به درستي محکوم شده- از اين قرار است: جان کولمن (پيتر سارسگارد) و همسرش کيت (ورا فارميگا)زوج تازه به دوران رسيده اي هستند که دو فرزند به اسامي مکس (آريانا اينجنير) و دانيل (جيمي بنت)دارند. مکس، دختر خانواده، ناشنواست اما محبوب و دوست داشتني است. دانيل، پسر خانواده، روحيه اي از خودراضي دارد و عاشق موسيقي است. کيت، مادر خانواده، به تازگي فرزند مرده اي به دنيا آورده است و هنوز به طور کامل نتوانسته بر عوارض اين حادثه غلبه پيدا کند. علاوه بر اين ، کيت قبلاً به الکل اعتياد داشته اما حالا اين اعتياد را ترک کرده است. جان ، شوهر کيت، آدم تنبل و مسئله داري است که چشم اش دنبال زنان ديگر است. اين زوج، تحت چنين شرايطي، احساس مي کنند که به اندازه ي کافي زندگي زناشويي مستحکمي دارند که بتوانند فرزند سومي داشته باشند. آنها تصميم مي گيرند بچه اي را به فرزندخواندگي خويش بپذيرند. بچه اي که آنها براي فرزندخواندگي خود انتخاب کرده اند دختر 9 ساله اي است به نام استر (ايزابل فوهرمان). در نگاه اول استر دختر کامل و باهوشي به نظر مي رسد. او به محض ورود به خانه ي پدر و مادرخوانده اش موفق به برقراري ارتباط با مکس ناشنوا ميشود و همچنين روابط حسنه اي با دانيل ، حول علايق موسيقيايي شان، برقرار مي کند. همه چيز به نظر عالي مي رسد اما کيت به صورت غريزي متوجه مي شود که استر داراي مسائلي است. او موضوع را با دکتر روانشناس و سپس شوهر خود در ميان مي گذارد اما آنها قضيه را جدي نمي گيرند. اما پس از آنکه استر قدم به داخل مدرسه مي گذارد روح خبيث او شروع مي کند به آشکار شدن و ...
کارگردان يتيم، خوئام کولت سرا، همان کسي است که فيلم   خانه ي مومي را کارگرداني کرد. کولت سرا همچنان که در خانه ي مومي نشان داد توانايي اين را دارد که از يک داستان کليشه اي در يک ژانر آشنا اثري به شدت سرگرم کننده بسازد. رمز موفقيت نسبي فيلمساز در کار تازه اش اين است که او روانشناسي تماشاگران فيلم اش را خيلي خوب مي شناسد و بر همين اساس فيلم خود را به جلو رانده و به هدف هاي مورد نظر نيز دست يافته است. فيلمساز وقت و توجه فراواني را معطوف پرداخت کاراکترهاي فيلم اش کرده است و کاري کرده که تماشاگر نه فقط از استر بدش بيايد بلکه خواهان تکه تکه شدن وي باشد. بازي خوب ايزابل فوهرمان، کمک کرده تا نفرت تماشاگر از اين کاراکتر صدچندان شود.
منبع:دنياي تصوير،شماره 186.

نسخه چاپی