دختر دربي (DERBI GIRL)

[شجاعت ناتوان معجزه مي کند.]
کارگردان:درو باريمور.بازيگران:الين پيج (بليس)، مارسيا گي هاردن(بروک)، درو باريمور(اسماشلي)،جوليت لوئيس(آيرون ميون)،لاندون پيگ (اوليور).111دقيقه. درجه ي نمايشي: PG-13
فيلم دختر دربي براساس رماني به همين نام ، نوشته ي شائنا کراس،ساخته شده است. قصه ي فيلم درباره ي دختري به اسم بليس(الين پيج ) است که در يک شهر کوچک واقع در ايالت تگزاس آمريکا زندگي مي کند. بروک (مارسياگي هاردن)، مادر بليس،دوست دارد که دخترش در مسابقات ملکه ي زيبايي تگزاس شرکت کند.او تلاش زيادي کرده که آموزش هاي لازم براي پيروزي در اين مسابقات رابه دخترش بدهد.بروک ازآن نوع مادرهايي است که بيش از حد به کار فرزندان خود دخالت مي کند.اما بليس برخلاف خواست وميل مادرش، اصلا تمايلي به شرکت درمسابقات ملکه ي زيبايي ندارد و از اين نمايش مبتذل زنانگي به شيوه ي جنوبي بدش مي آيد.در ادامه ي داستان؛ بليس در تلويزيون آگهي تبليغاتي مربوط به مسابقات ورزش «رولردربي»را مي بيند و تمايل پيدا مي کند که از نزديک اين مسابقات را که در شهر آستين تگزاس برگزار مي شود ببيند. کمي بعد،بليس به همراه يکي از دوستان اش به آستين مي رود و اين بازي ورزشي مهيج را از نزديک مي بيند و مسحور آن مي شود.او به زودي کشف مي کند که استعداد زيادي براي اين ورزش دارد. بليس دور از چشم پدر و مادرش، از هر فرصتي براي رفتن به آستين و فراگيري فوت وفن هاي ورزش «رولردربي»استفاده مي کند. بليس عاقبت موفق به راهيابي به تيم «هرل اسکوتس »مي شود.اوکه درباره ي سن واقعي اش به مسئولين تيم دروغ گفته،موفق مي شود که به جايگاه ممتازي درتيم دست يابد.هم تيمي هاي بليس در ابتدا به توانايي هاي اومشکوک اند اما بليس ورزشکار بسيار سريع وشجاعي است و در اسکيت کردن مهارت زيادي دارد.
الين پيج درغالب صحنه هاي ورزشي فيلم بدون استفاده از بدل ظاهر شده و در واقع اين خود الين پيج است که دارد اسکيت مي کند و نه بدل او.پيج بعد از به نمايش درآوردن توانايي هاي بازيگري خود در جونو، اين بار نيز در قالب بليس موفق به خلق يک کاراکتر دوست داشتني ديگر شده است. دختر دربي فيلمي است که برقدرت زنانه تأکيد مي کند. بليس در مسير دنبال کردن علايق ورزشي خودموفق به يافتن مرد زندگي اش (لاندون پيگ) نيز مي شود و به نوعي بلوغ و استقلال فکري دست مي يابد.
دختر دربي از کليشه ها وفرمول هاي سينمايي تهي نيست وطبق معمول اين نوع فيلم ها همه ي حوادث فيلم نهايتا به يک مسابقه ي بزرگ ختم مي شود. اما به رغم اين کليشه ها،دختر دربي کيلومترها از فيلم ها کليشه اي ژانر فراتر و هوشمندتر است.فيلم درعين حالي که هيجان انگيزتر ومفرح تر از غالب فيلم هاي ژانر است بلکه حس وحالي آزادي بخش تري درقياس با همه ي اين فيلم ها دارد. نکته ي ما قبل آخر اينکه دختر دربي را درو باريمور کارگرداني کرده است. درو باريمور، که کار در صنعت فيلم را از پنج سالگي با بازي در فيلم ئي. تي. اسپيلبرگ شروع کرده .با فيلم دختر دربي اولين تجربه ي کارگرداني خود را از سرگذرانده وبايد گفت که نمره ي قبولي گرفته است.
ونکته ي آخر اينکه ورزش «رولردربي»براي خودش قواعد پيچيده اي دارد که در فيلم دختردربي از روي اين قواعد به اجمال عبورشده است .جداي از مقوله ي لباس هاي عجيب وغريب ونام هاي مستعاري که بازيکنان براي خود انتخاب مي کنند ويژگي هاي مهم در اين ورزش اين است که ورزشکار بايد تا مي تواند سريع  تر اسکيت کند،تا مي تواند سرپا باقي بماند، تا مي تواند بازيکنان حريف رابه زمين بزند. ضمناً اولين فيلم داستاني اي که در باره ي ورزش«رولردربي»ساخته شده فيلمي است تحت عنوان رولرهاي نامقدس(محصول 1973). جداي از فيلم داستاني مذکور،يک مستند بسيار عالي نيز تحت عنوان دربي در سال 1972 ساخته که به چند وچون ورزش «رولردربي»مي پردازد.
منبع:نشريه دنياي تصوير شماره187

نسخه چاپی