دسته ي برتر(THE A.TEAM)

يکشنبه، 3 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دسته ي برتر(THE A.TEAM)

اکشن/ماجرايي/هيجاني
دسته برتر
[فيلمي بدون نبض و بدون مغز!]
کارگردان: جو کارناهان؛ بازيگران : ليام نيسن(هانيبال)، برادلي کوپر(فيسمن)، جسيکا بيل (چاريسا سوسا)، کوئنتين جکسون(باراکوس)، شارلتو کوپلي(مرداک). 117دقيقه . درجه نمايشي:13-PG.
دسته برتر نام و عنوان خودش را از يک سريال تلويزيوني نازل دهه ي هشتادي گرفته است. سريال، که همين نام دسته ي برتر را يدک مي کشيد، اکشن بي هويت و خشني بود که بسياري از خانواده هاي آن زمان به بچه هاي خود اجازه ي تماشا کردن آن را نمي دادند. شخصيت هاي فيلم همان اسامي شخصيت هاي سريال تلويزيوني را دارند و بازيگران همان تيپ ها را بازي مي کنند و شخصيت ها به همان اندازه خالي و پوشالي اند که شخصيت هاي سريال تلويزيوني بيست سال پيش بودند.
فيلم سينمايي دسته ي برتر يک معجون آنارشيستي تقريباًدو ساعته است که تحمل آن ، جز براي نسل جديد تماشاگران سينما، امکان پذير نيست. فيلمساز از سبک تازه اي براي ساخت و عرضه ي فصل هاي اکشن - خشن فيلم اش بهره برده است. او هر فصل يا سکانس اکشن را به انبوهي از تکه هاي کوچک تقسيم کرده و سپس اين تکه ها رابه طرزي کنار هم قرار داده که تماشاگر به هيچ عنوان نتواند بفهمد که بر پرده ي مقابل وي چه حادثه اي دارد رخ مي دهد و يا اساساً کي به کي است و چي به چي است. بازيگرها در نماهاي يکي دو ثانيه اي يا حتي کمتر ديده مي شوند و اين نماهاي شتاب آلود در کنار نماهايي کامپيوتري از انفجارها، سقوط ها، ضربه ها، تصادم ها و غيره قرار داده شده؛ البته به همراه سر و صداي بسيار زياد و موسيقي آنچناني. جداي از اين صحنه ها، که فيلم به اندازه ي کافي به خورد تماشاگر مي دهد، مقداري هم ديالوگ وجود دارد . منتهي نه خيلي زياد. تنها چند کلمه اي، و گاهي فقط يک جمله، اما مثلا به موقع و پرگوشه و کنايه و با حال!
طرح داستاني، که در واقع فقط و فقط بهانه اي است براي عرضه ي صحنه ها و فصل هاي اکشن در مقياس هاي عظيم، از اين قرار است: گروهي از کهنه سربازان آمريکايي از عراق بازگشته، از طرف ارتش آمريکا متهم شده اند به اعمال مجرمانه اي از قبيل چاپ اسکناس هاي 100دلاري تقلبي. اما اين مردان، که هانيبال (ليام نيستن)، فيسمن(برادلي کوپر)، بي.اي. (کوئنتين جکسون)و مرداک(شارلتو کوپلي)نام دارند، به اشتباه متهم شده اند و به همين دليل جملگي تصميم مي گيرند که جاعلان اصلي را که گروهي از اعراب خرابکار هستند پيدا کنند و البته ناگفته نماند که تلاش اين کهنه سربازان واجد اهميت حياتي براي کل بشريت است زيرا آن اعراب عزم خود را جزم کرده اند که آن قدر اسکناس هاي 100دلاري تقلبي چاپ بکنند که نظام اقتصاد جهاني درب و داغان شود و مردم آمريکا و جهان به خاک سياه بنشينند.
مسائل و مشکلات شخصيت هاي فيلم متعلق به خود آنهاست و ربطي به تماشگر ندارد. اين کاراکترها اصولاً علاقه اي هم به دخالت دادن تماشگر در کارهايشان ندارند. آنها خودشان مي دانند که بايد چه کار کنند و تنها توقعي که از ما به عنوان تماشاگر دارند اين است که مثل بچه هاي آدم روي صندلي هايمان بنشينيم و کرکره هاي مغزهايمان را پائين بکشيم و از جلوه هاي بصريCGIلذت ببريم. اين فيلمي است که حقيقتاً براي تماشاگران فاقد مغز و خاطره ساخته شده است. از داستان و شخصيت پردازي حرف نزنيم سنگين تريم.
منبع: دنياي تصوير 194



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.