آلوين و سنجاب ها :جيغ جيغو (ALVIN AND THE CHIPMUNKS: SQUEAKQUEL)

شنبه، 16 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آلوين و سنجاب ها :جيغ جيغو (ALVIN AND THE CHIPMUNKS: SQUEAKQUEL)

بازيگران و صدا پيشگان: جيسون لي، ديويد کراس، جاستين لانگ، متيو گري گابلر، جسي مک کارتني
کارگردان: بتي توماس
خلاصه داستان: آلوين و سنجاب ها :جيغ جيغو قسمت دوم فيلم آلوين و سنجاب ها (ساخته ي تيم هيل،2007)است . ريشه و تبار اين دو فيلم باز مي گردد به مجموعه ي انيميشن قديمي نمايش آلوين که براي نخستين بار در پائيز سال 1961از شبکه ي تلويزيوني CBSامريکا به روي انتن رفت. خود اين مجموعه ي انيميشن مبتني بود بر يک البوم موسيقي که در سال 1958از سوي راس باگداساريان آهنگساز و ترانه سرا تهيه و به بازار ارائه شده بود. اين آلبوم موسيقي تحت عنوان دکتر جادوگر در بردارنده ي صداهاي ريز و جيغ مانند سه چهار کاراکتري بود که باگداساريان خودپسند و عاشق پيشه، تئودورِ وفادار و دنباله رو؛سيمون عينکي و درسخوان که هميشه درگير الم شنگه هايي مي شود که برادران اش به پا کرده اند؛ و ديويدِ سولِ مدير برنامه که مدام از دست خرابکاري هاي آلوين دلخور و عصباني مي شود.
آلبوم موسيقي دکتر جادوگر طي دو ماه اول عرضه ي خود بيش از هفت ميليون نسخه فروخت . اين موفقيت باعث شد که مجموعه کارتوني نمايش آلوين ساخته شود. اين مجموعه براي مدت يک سال به طور مرتب از تلويزيون CBSپخش مي شد. راس باگداساريان جونيور در پي مرگ پدرش در سال 1977،کار و کسب خانوادگي را ادامه داد. وي از سال 1983مجموعه ي تازه اي از انيميشن هاي آلوين را تحت عنوان آلوين و سنجاب ها براي شبکه ي تلويزيوني NBCساخت که نمايش آنها تا اول سپتامبر 1990ادامه يافت . اين مجموعه يکي از موفق ترين سريال هاي کارتوني آمريکا بود.اما متأسفانه دو فيلمي که طي دو سال گذشته از روي اين مجموعه ي کارتوني ساخته شده و به رغم پرفروش بودن شان، عملا هيچ ارزش هنري و سينمايي خاصي ندارند.
در فيلم اول ، جيسون لي نقش ديويد سول ، مدير و آهنگساز گروه سنجاب ها، را بازي مي کرد و خط اصلي قصه هم عمدتا بازتاب دهنده ي تم هاي موسيقيايي البوم هايي بود که با گداساريان پدر در دهه پنجاه خلق کرده و سپس در دهه هاي شصت و هشتاد ميلادي توسط خودش و فرزندش ادامه يافته بود. متأسفانه چيزي که بيش از هر عامل ديگري در اين فيلم ازار دهنده بود، شوخي هاي زشت ان بود در فيلم دوم، يعني همين فيلم آلوين و سنجاب ها: جيغ جيغو،نيز وجود شوخي هاي نامناسب و ارجاعاتِ بي ربط به فيلم هايي مثل سکوت بره ها و راننده تاکسي ،باعث مي شود که انسان به سلامت عقل سازندگان اين فيلم به اصطلاح ژانر کودک شک کند. واقعا بايد پرسيد که بچه ي چهار پنج ساله ،که مخاطب اصلي اين فيلم است، چه فهم و درکي از يک اشاره سينمايي به فلان فيلم قديمي بيست سي سال پيش دارد؟! اين اشارات حتي براي بزرگسالاني که در سالن سينما بچه هاي خود را همراهي مي کنند نيز بعضا بي معنا و غير قابل درک است.
البته بايد اذعان کرد که فيلم در مجموع براي بچه ها سرگرم کننده است. لحظاتي از فيلم در نوع خود ش بامزه است و انتخاب ترانه ها هوشمندانه است و ديويد کراس هم دو سه تا صحنه ي بامزه را ايجاد کرده اما اين همه براي به پايان رساندن موفقيت آميز يک فيلم هشتاد و هشت دقيقه اي کفايت نمي کند. پيتر هارت لابِ منتقد در نقد خود بر فيلم آلوين سنجاب ها :جيغ جيغو نوشته است :«اول از همه، و شايد مهم تر از همه، بايد اذعان کنم که دختر چهار ساله ام طي غالب اوقات فيلم بي وقفه خنديد. اين فيلم، همشهري کين او بود. اما بايد بگويم که فيلم به رغم موفقيت اش در امر پرستاري از بچه هاي ما قبل دبستاني، اصلا فيلم خوبي نيست. اين فيلم مخصوصا براي تماشاگران بالغ هيچ چيز سرگرم کننده اي ندارد.
اما داستان در قسمت دوم آلوين و سنجاب ها از اين قرار است که سه سنجاب آوازخوانِ کم سن و سالِ ما، يعني آلوين(با صداي جاستين لانگ)،تئودور ( با صداي جسي مک کارتني)و سيمون (باصداي متيو گري گابلر)با مشکلات و مسائل مربوط به شهرت زودرس و ورود به دبستان روبرو هستند. آلوين با مدرسه خيلي خوب کنار آمده اما تئودور، و سيمون نه. در ادامه ي ماجرا، اين سنجاب هاي نر با سه سنجاب ماده ي آوازخوان روبرو مي شوند که در وقع به نوعي رقيب انها هستند و ..
فيلم آلوين و سنجاب ها:جيغ جيغو را خانم بتي توماس کارگرداني کرده که تجربه ي کار با حيوانات انيميشني سخنگو را در فيلم دکتر دوليتل دارد. توماس تا حدي توانسته حسِ مفرح و پرنشاطِ فيلمِ پانزده سال پيش خود، The Baby Bunch Movieرا در کار تازه ي خود بازافريني کند. اما عليرغم اين تلاش، کار ِ تازه ي خانم بتي توماس هيچ امتياز ويژه اي براي وي به شمار نمي رود. سنجاب ها فعلا پرفروش اند و به همين دليل دنباله هاي بعدي آنها را بايد انتظار داشته باشيم. اين جمله ي !آخر را به حساب نوعي هشدار بگذاريد



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما