آيا از مورگان ها خبر داريد؟ (? DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS)

پنجشنبه، 7 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آيا از مورگان ها خبر داريد؟ (? DID YOU HEAR ABOUT THE MORGANS)

بازيگران: هيوگرانت، سارا جيسکا پارکر، سام اليوت، مري استراين برگن
کارگردان: مارک لارنس
خلاصه داستان: هيچ دليل روشني براي ساختن، يا به قول راجر ايبرت،«بازسازي »فيلم هايي مثل آيا از مورگان ها خبر داريد؟ وجود ندارد. هاليوود قبلا فيلم هاي مشابه به مراتب بهتري، آن هم در تعداد انبوه ساخته و ارايه کرده بود و بنابراين واقعا چه نيازي به ساختن اين فيلم تکراري بد ساخت و به شدت کليشه اي و سطحي بوده است ؟
هيوگرانت در فيلم آيا از مورگان ها خبر داريد؟در نقش پل مورگان ظاهر مي شود .پل همسري دارد به اسم مريل که نقش او را سارا جسيکا پاکر بازي مي کند. اين زن و شوهر که در کار معاملات ملکي مشغول هستند در محله ي پولدار نشين منهتن در شهر نيويورک زندگي مي کنند. آقا و خانم موگان با اينکه خيلي پولدارند اما مشکلات معمولي آدم هاي پولدار را دارند:تنش هاي شغلي، ضرباهنگ سرسام آور زندگي در کلانشهر و پاره اي مسائل عاطفي في ما بين که باعث شده اين زن و شوهر حتي به فکر جدايي و طلاق از يکديگر نيز بيفتند. يک مشکل ديگر مورگان ها اين است که بچه دار نمي شوند. البته آنها اميدوارند که به زودي شرايطي فراهم شود تا بچه اي را به فرزند خواندگي قبول کنند . در ادامه ي داستان، آقا و خانم مورگان يک شب به هنگام مراجعه به خانه ي چند ميليون دلاري يکي از مشتري ها خود شاهد صحنه اي فجيع مي شوند . آنها به چشم مي بينند که چگونه مشتري آنها در بالکن خانه اش توسط فردي که کلاه به سر دارد به قتل مي رسد. قاتل نيز پس از انجام قتل متوجه مي شود که اين زن و مرد شاهد جنايت وي بوده اند. سپس مأموران فدرال از راه مي رسند و از آنجايي که اقا و خانم مورگان تنها شاهدان اين جنايت حرفه اي بوده اند و جان شان هم در خطر است ، لذا انها را بر طبقِ «برنامه ي حمايت از شاهدان» به يک شهر کوچک دور افتاده در غرب کشور منتقل مي کنند؛ شهري در ايالت وايومينگ به اسم ري(که البته نبايد آن را با شهر ري خودمان اشتباه گرفت )مورگان ها بايد تا زمان برپايي دادگاه متهم به قتل در همين شهر ري کوچک بمانند اين در حالي است که عوامل پشت جنايت تبهکاران حرفه اي بوده اند و طبيعتا آنها در به در دنبال مورگان ها مي گردند تا آنها را بيابند و نفله کنند. اما مورگان ها در شهر ري با محيط و آدم هاي کاملا متفاوتي روبرو مي شوند. در اينجا همه کلاه هاي کابويي به سر مي گذارند،آزادانه تفنگ حمل مي کنند، اسب سواري مي کنند، کمند اندازي مي کنند، در قهوه خانه ها سيگار مي کشند و بعضا هم رفتار خوبي با غريبه ها ندارند مورگان ها در خانه ي کلانتر شهر ري که کلي(سام اليوت)نام دارد، سکني مي گزينند اما اين به معناي ان نيست که آنها در امنيت کامل به سر مي برند زيرا هيو گرانت و سا را جسيکا پارکر بازيگراني هستند که به طور طبيعي جذاب و دلپذيرند اما به شرطي که در فيلمي بازي کنند که فيلمنامه معقول و درستي داشته باشد؛ و متأسفانه فيلمنامه ي ايا از مورگان ها خبر داريد؟ فيلمنامه ي معقول و درستي نيست. در نتيجه جاي تعجب نيست که هيو گرانت هميشه جذاب در اين فيلم کوچک ترين جذابيتي ندارد. به قول راجر ايبرت در اشاره به «پرسش معروف سيسکل »-اگر يک فيلم مستند از هيوگرانت و سارا جسيکا پارکر تهيه شود که دوتايي پشت يک ميز نشسته اند و دارند شام مي خورند، چنين فيلمِ مستندي به مراتب جذاب تر از فيلم حاضر خواهد بود.
فيلم آيا از مورگان ها خبر داريد؟ مي خواهد ترکيبي باشد از کمدي /عاطفي و کمديِ موقعيت. زوجي که پولدارند اما روابط عاطفي شان تخريب شده از شهر بزرگ به شهر کوچک مي روند، حوادث و ماجراهاي عجيب و خنده داري را از سر مي گذرانند و در پايان موفق به حل و فصل مشکلات عاطفي خود مي شوند. اين فرمول حداقل در محدوده ي ژانر کليشه زده ي «کمدي /عاطفي»به نظر ساده و کار آمد مي آيد اما مار ک لارنس، نويسنده و کارگردان ايا از مورگان ها خبر داريد؟با انباشتن فيلم خود از صحنه هاي بي مزه ي اسلپ استيک و صحنه هاي قالبي و تکراري و يک خط داستاني به شدت پيش بيني پذير، نتوانسته قرائت نو يا حداقل قابل قبولي از اين فرمولِ کهنه ارايه کند



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.