افسانه ي محافظين: جغدهاي گاهول (LEGEND OF THE GURDIANS THE OWLS OF GAHOOLE)

يکشنبه، 24 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افسانه ي محافظين: جغدهاي گاهول  (LEGEND OF THE GURDIANS THE OWLS OF GAHOOLE)

(انيميشن/ ماجراجويي/ فانتزي)
کارگردان: زاک اسنايدر. صداپيشگان: جيم استرجس ( سورن)، ريان کوانتن ( کلاد)، هوگو ويوينگ ( ناکتوس)، هلن ميرن ( نايرا)، اسي ديويس ( مارلا)، سام نيل ( آلمور). 90 دقيقه. درجه نمايشي:PG
$ فاشيست هايي که جغدهاي معصوم را مغزشويي مي کنند!
زماني که اين خبر پخش شد که زاگ اسنايدر، کارگردان سه فيلم خشن درجه ي R ( واچمن ها، 300 و سپيده مردگان) تصميم گرفته که کار بعدي اش يک انيميشن کودک پسند باشد باعث تعجب بسياري از اهالي سينما شد. اسنايدر در پاسخ به اين واکنش ها گفت که وي ناسلامتي پدر شش فرزند است و به همين دليل لازم و ضروري است که حتماً فيلمي هم براي خوشايند بچه ها بسازد.
افسانه ي محافظين در استوديوي شرکت انيميشن سازي « انيمال لاجيک» ساخته شده. اين شرکت استراليايي بعد از توليد و عرضه ي انيميشن موفق و پرفروش خوش قدم، در بين شرکت هاي انيمشن سازي جهان به نام و شهرت قابل توجهي دست يافت.
افسانه ي محافظين از روي مجموعه کتاب هاي فانتزيک و کودکانه ي کاترين لسکي ساخته شده است. به عبارت دقيق تر، فيلمنامه ي افسانه ي محافظين معجوني است از سه کتاب نخست اين مجموعه ( لسکي کتاب پانزدهم مجموعه ي فوق را اخيرا به بازار نشر ارايه کرده است)؛ کتاب هايي تحت عنوان دستگيري، سفر و محاصره.
شخصيت هاي اصلي داستان فيلم گروهي از جغدها هستند. شايد در نظر اول، هيچکس شانس زيادي براي موفقيت جغدها در قالب شخصيت هاي مثبت يک انيميشن داستاني قائل نشود اما اگر يک ماهي آکواريوم ( در انيميشن در جستجوي نيمو) مي تواند ستاره ي بي بديل يک انيميشن باشد چرا جغدها نتوانند به چنين مرتبه اي نائل شوند؟ شخصيت هاي اصلي فيلم انيميشن افسانه ي محافظين گروهي از جغدهاي سخنگو هستند. شخصيت اصلي قصه جغد جواني است به اسم سورن ( با صداي جيم استرجس). سورن مجذوب قصه هايي شده است که پدرش، ناکتوس ( با صداي هوگو ويوينگ)، از جغدهاي قهرمان گاهول براي وي تعريف کرده است. سورن روياي اين را دارد که روزي اين جغدهاي قهرمان را بيابد و به گروه آنها ملحق شود. سورن برادر بزرگتري دارد به اسم کلاد ( با صداي ريان کوانتن) که واقع گراتر و عمل گراتر از خود اوست. کلاد از اين دلخور و ناراحت است که چرا پدرش همواره سورن را بر وي ترجيح مي دهد. سورن و کلاد در محدوده ي مشخصي که زندگي مي کنند فقط حق دارند که از اين شاخه به آن شاخه بپزند. اما روزي آنها بر اثر يک توصيه ي غلط، و بدون اينکه مجاز به انجام چنين کاري باشند، مستقلا اقدام به پرواز مي کنند. اين عمل سورن و کلاد باعث مي شود که آنها اسير گروهي جغدهاي بدسگال و فاشيست مسلک شوند. اين جغدهاي فاشيست با انجام پاره اي ذهن شويي ها در صدد بر مي آيند تا سورن و برادرش را تبديل به سربازاني وفادار بکنند اما سورن پس از مدتي تصميم به فرار مي گيرد و...
اسنايدر در کارهاي قبلي خودش ثابت کرده بود که استاد از کار درآوردن صحنه هاي اکشن استيليزه است. ما اين ويژگي را در کار تازه ي اسنايدر نيز شاهديم. فيلم 160 ميليون دلاري افسانه ي محافظين از حيث فني و سبک و سياق تصويري هيچ کم و کاستي اي ندارد. رنگ ها، فيگورها، پس زمينه ها و خلاصه هر چيزي که به يک فيلم انيميشن مربوط مي شود در افسانه محافظين به صورت کاملا جذاب و حساب شده اي از کار درآمده است. تکنيک و استيل فيلم با کارهاي انيميشني شرکت پيکساز برابري مي کند. اما چيزي که فيلم اسنايدر فاقد آن است، قدرت روايي فيلم هاي انيميشن پيکسار است. داستان تنها نقطه ضعف فيلم است. بچه هاي ده يازده ساله براي درک پيچيدگي هاي داستان فيلم با مشکل روبه رو هستند و قصه به رواني و روشني لازم روايت نمي شود. لهجه هاي استراليايي، نيوزيلندي و انگليسي صداپيشگان فيلم نيز مي تواند براي تماشاگران آمريکايي مسئله ساز باشد.
منبع: دنياي تصوير شماره 197



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.