آدم هاي بامزه(FUNNY PEOPLE)

شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آدم هاي بامزه(FUNNY PEOPLE)

کمدي/ درام
[«کمدين ها مشهورترين آدم هاي تراژيک دنيا هستند.» مارلون براندو]
نويسنده ي فيلمنامه، کارگردان و تهيه کننده: جاد آپاتف. بازيگران: آدام سندلر (جورج سايمنز)، ست روگن (ايرا رايت)لسلي مان (لورا)، اريک بانا (کلارک)، ايريس آپاتف (اينگريد). 146 دقيقه. درجه ي نمايشي:R.
اين روزها روزهاي خوبي براي فيلم هاي کمدي است. فيلمسازان درصدد تجربه کردن تجربه هاي تازه و دل کندن از فرمول هاي قديمي و تمرکز بيشتر بر روي صداقت و حقيقت هستند؛ خواه اين تلاش باعث سوق يافتن آنها به سوي نوعي طنز مفرط و تند شود خواه باعث سوق يافتن آنها به سوي محدوده هايي که در آن کمدي و درام با يکديگر مخلوط مي شوند و چيز تازه اي را درست مي کنند که نه مي توان کمدي ناميدش و نه درام. و در رأس اين کمدي سازان نوآور مردي به نام جادآپاتف ايستاده که به درستي بايد وي را «سلطان سينماي کمدي» لقب داد. آپاتف با دو فيلم نخست خود، مجرد 40 ساله و بارداري، معناي تازه اي به سينماي کمدي داد و فيلم تازه ي او ، آدم هاي بامزه ، تلاش ديگري است براي روشن تر کردن معناي فوق .
ريسک هايي که آپاتف در فيلم تازه اش کرده، سنگين و مخاطره انگيز است. ساختن يک فيلم کمدي 146 دقيقه اي که حس کلي اش بيشتر اروپايي است تا آمريکايي و کاراکتر اصلي اش يک بيمار رو به مرگ است، مهمترين شاخصه هاي اين ريسک بزرگ است. و بدتر از همه اينکه، ساختار داستاني فيلم چندان محکم نيست ، هرچند که روي کاراکترها و زندگي هاي آنها متمرکز است. هيچ قطعه ي کمدي مشخصي در اين فيلم کمدي وجود ندارد و کاراکترها بي هيچ اغراق يا غلوي به تصوير کشيده شده اند. در واقع، هرخنده ي فيلم به سادگي هرچه تمام برآمده از آدم هايي است که دارند حرف هاي با مزه اي مي گويند که خودشان مي دانند بامزه است.
و اما داستان فيلم، که بايد آن را بزرگترين ريسک جادآپاتف، نويسنده و کارگردان آدم هاي بامزه تلقي کرد، ازاين قرار است: جورج سايمنز (آدام سندلر) کمدين موفق و مشهوري است که اخيراً پي برده به يک بيماري خوني نادر مرگبارعلاج ناپذير مبتلا شده است. جورج بسيار پولدار است، سوار ليموزين مي شود، جت شخصي دارد و هرچيزي را که بخواهد به راحتي به دست مي آورد. اما شهرت و موفقيت خسارت ها و هزينه هاي خودش را به جا مي گذارد و جورج از اين حيث آسيب هاي زيادي ديده است. او تقريباً هيچ دوست واقعي اي ندارد. دوستان سابق جورج ، که با وي در دوران قبل از مشهور شدن اش رفيق بودند ، مدت هاست به رابطه ي دوستانه ي خود با وي خاتمه داده اند و دوستان تازه هم دوستان واقعي نيستند بلکه همه به دنبال استفاده از نام و شهرت جورج هستند. روابط جورج با آدم هاي مشهورديگري مثل امينم و ري رومانو نيز سطحي و ظاهري است. جورج دستيار جوان بلندپرواز و با استعدادي دارد به اسم ايرا (ست روگن) . در ادامه ي ماجرا، جورج تصميم مي گيرد به عنوان يک حرکت انساني واقعي زير بال و پر او را بگيرد و ...
قضيه ي بيماري مرگبار کاراکتر اصلي فيلم نبايد شما را دچار اين توهم کند که آدم هاي بامزه فيلم غمناک و تيره و تاري است. اين فيلم هر چيزي هست به جز غمناک. بازي عالي آدام سندلر تمامي ظرايف و مغايرت ها درزندگي يک آدم مشهور در حال نزديک شدن به پايان خط را تجسم بخشيده است. آدم هاي بامزه همچنين در به تصوير کشيدن فرهنگ حرفه اي رايج در ميان کمدين ها،شيوه هاي کار، بازيگري، انديشيدن و سخن گفتن آنها با موفقيت کامل عمل مي کند. فيلم حتي موفق مي شود ملاک هايي به دست تماشاگر بدهد تا فرق کمدي خوب را از کمدي بد يا متوسط تشخيص بدهد.
فيلم به طورطبيعي خنده دار است هرچند که داراي يک قلب فوق العاده جدي است. جاد آپاتف هراسي از اين ندارد که کاراکترهايش شبيه آدم هاي واقعي از کار دربيايند يا داستان فيلم اش طعم و مزه ي واقعيت را به خودش بگيرد. آپاتف با اين سه فيلمي که به گنجينه ي سينماي کمدي جهان اضافه کرده، نشان داده است که واقعيت (يا حقيقت) نه تنها هيچ تضادي با کمدي ندارد بلکه سرچشمه و مقصد غايي و مطلوب کمدي است.    
منبع:دنياي تصوير،شماره 186.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.