جولي و جوليا(JULIE & JULIA)

شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جولي و جوليا(JULIE & JULIA)


[و خدا آشپز را آفريد!]
نويسنده ي فيلمنامه و کارگردان: نورا افرون. بازيگران: مريل استريپ (جوليا چايلد)، ايمي آدامز (جولي پاول)، استنلي توسي (پال چايلد)، کريس مسينا (اريک پاول). 123دقيقه. درجه ي نمايشي: PG-13.
فيلم جولي و جوليا قصه ي دو زن ميانسال آمريکايي در دو دوران متفاوت را بيان مي کند که نقطه ي مشترک آنها، هنر آشپزي و ميل سوزان براي کسب موفقيت و شهرت است.
جوليا چايلد، که نقش وي را مريل استريپ بازي مي کند، در سال 1912 در پاسادناي کاليفرنيا متولد شد. جوليا براي آموختن هنر آشپزي به پاريس رفت و پس از سالها تلاش و کوشش در سال 1961 کتاب معروف خود، مهارت درهنر آشپزي فرانسوي را که شامل 524 دستور تهيه ي غذا براي 365 روز سال است، چاپ و منتشر کرد. چايلد از سال 1962 برنامه ي تلويزيوني آشپز فرانسوي را تهيه و توليد کرد که بسيار پرتماشاگر بود. جوليا چايلد لقب «بزرگترين آشپز قرن بيستم» را از آن خود ساخته است . اما جولي پاول ، که نقش وي را ايمي آدامز بازي مي کند، يک زن عصر اينترنت است که در نيويورک زندگي مي کند. جولي عهد بسته که تمامي 524 دستور تهيه ي غذاي درج شده در کتاب مهارت در هنر آشپزي فرانسوي را طي يک سال به مرحله ي اجرا درآورد. جولي پاول يک وبلاگ راه اندازي کرده تا گزارش آشپزي خود را هر روز به اطلاع بقيه ي مردم جهان برساند.
فيلم جولي و جوليا زندگي هاي اين دو زن را به صورت موازي نشان مي دهد. ما از يک سو جولياي قد بلند را مي بينيم که در بازارهاي روباز پاريس دهه ي چهل و پنجاه ميلادي دنبال ميوه و سبزيجات و گوشت تازه مي گردد و از سوي ديگر جولي پاول را در آپارتمان نيويورکي اش در دهه ي نود مي بينيم که سعي دارد به هر زحمتي که هست دستورالعمل هاي کتاب آشپزي جوليا را عملي کند. البته تماشاگر بيشتر دوست دارد کهصحنه هاي پاريسي جوليا را ببيند که يک دليل اين امر شخصيت دوست داشتني جوليا و شخصيت فرصت طلب و دوست نداشتني جولي است. و بايد اذعان کرد که نقطه ي قوت فيلم در صحنه هاي مربوط به جوليا است. چه بسا اگر تمامي فيلم به کاراکتر جوليا چايلد اختصاص مي يافت، ثمره ي کار بسيار بهتر از اين بود.
ايراد ديگر فيلم تلاش مذبوحانه ي فيلمساز براي نشان دادن مشابهت ها وتوازي ها در زندگي هاي جولي و جوليا است در حالي که اين دو زن عملا هيچ شباهتي به هم ندارند.شايد تنها شباهت هاي آنها ،شوهران گوش به فرمان و صبوري باشد که آنها در کنار خود دارند . متاسفانه کاراکترهاي قالبي و توخالي اين دو شوهر صبور و شکيبا يک نقطه ضعف براي فيلم به شمار مي رود .
با اين وجود نکات ارزشمند فيلم جولي و جوليا بسيار بيشتر از عيبهاي قابل اغماض آن است. اين فيلم اثري است در ستايش لذت هاي زندگي ،سخاوتمندي کره ي زمين ،و تلاش هاي عظيمي که براي درست کردن يک غذاي واقعا خوشمزه بايد به کار بست؛و از همه ي اين ها مهمتر جولي و جوليا فرصت بي نظيري است براي تماشاي يک بازي درخشان ديگر از بانوي هزارلهجه ي سينما،مريل استريپ.
منبع:دنياي تصوير،شماره 186.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.