هالووين 2(HALLOWEEN II)

شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هالووين 2(HALLOWEEN  II)

ترسناک
[ترس وقتي رنگ پريده است، به خون احتياج دارد!]
نويسنده ي فيلمنامه و کارگردان: راب زامبي. بازيگران: تايلر مان (مايکل مه يرز)، اسکوت تايلور کامپتون (لوري استرود)، براد دوريف (لي براکت)، مالکوم مک داول ( دکتر ساموئل لوميس). 101 دقيقه. درجه ي نمايشي:R .
سي و يک سال پيش جان کارپنتر با ساختن فيلم هالووين ژانر فرسوده و از پا افتاده ي «وحشت» را جان دوباره اي بخشيد و فصل تازه اي از حيات اين ژانر را آغاز کرد. هالووين 1978 داستان ترسناک قاتل روان پريشي به نام مايکل مه يرز بود که در شهر کوچک زادگاه اش از تيمارستان مي گريزد و در تاريکي هاي آخرين شب ماه اکتبر (شب هالووين) با حمله هاي خونين خود آدم ها را به ديار عدم مي فرستد.مجموعه ي هالووين جزو قديمي ترين مجموعه هاي سينمايي است. اگر اشتباه نکنم تا قبل از اينکه راب زامبي در سال 2007 هالووين خودش را بسازد، هشت فيلم از اين مجموعه ساخته و اکران شده بود. متأسفانه جز هالووين اولي، دنباله هاي اين فيلم ارزش چنداني نداشته اند. من هفت سال پيش در مطلب مربوط به فيلم هالووين 8 اظهار اميدواري کردم که اين آخرين حضور مايکل مه يرز قاتل بر پرده ي سينماها باشد و حتي از خوانندگان عزيز دنياي تصوير خواستم که در اين مورد دعا هم بکنند اما ظاهراً يا کسي دعا نکرد يا اگر کساني هم دعا کردند دعاهايشان خالصانه نبود چون پنج سال بعد آقاي راب زامبي شروع کرد به ساختن هالووين هاي خودش! جناب زامبي ، که نمي دانم اسمش مستعار است يا واقعي، حالا بعد از دو سال هالووين2 خود را ارائه کرده است؛ هالوويني که به نظر رابرت ابيل منتقد اسم اش را بايد گذاشت:« يک هالووين ديگه».
قبل از توضيح خلاصه ي داستان هالووين2 بايد خدمت تان عرض کنم که اين جناب مايکل مه يرز قاتل تاکنون چندبار در قسمت هاي قبلي نفله شده بود اما تهيه کنندگان پولدوست هاليوودي فعلاً تمايلي ندارند که اين قاتل زنجيره اي محبوب شان در قبر آرام بگيرد. در هالووين 2 لوري استرود (اسکوت تايلورکامپتون)، جان به دربرده ي کشتارهاي قبلي، که بدجوري از حيث روحي و رواني آسيب ديده است، سعي دارد که با کلانتر لي براکت (براد دوريف) و دختر او زندگي مشترک تازه اي را آغاز کند. دکتر روان شناس سابق مايکل مه يرز (مالکوم مک داول) هم به دليل ارتباط اش با مه يرز (تايلر مان) به پول و شهرت فراواني دست يافته اما وضع روحي و احساسي اين آقاي دکتر هم بسيار خراب است. در چنين شرايطي مايکل مه يرز به شهر کوچک هادونفيلد در ايالت ايلي نويز بازمي گردد تا هم ديداري از خواهرش داشته باشد و هم جنايت هاي زنجيره اي اش را از سر بگيرد.
راب زامبي که شاهکاري به اسم مطرود شيطان را در   کارنامه ي خود دارد، اين بار سعي کرده که يک هالووين متفکربه تماشاگران ارائه کند. بردن تماشاگر به درون ذهن قاتل زنجيره اي فکر بدي نيست به شرطي که حداقل چيز قابل توجهي در ذهن قاتل وجود داشته باشد. ما موقع تماشاي فيلم به احتمال زياد از تماشاي جنازه هاي خون چکان و از شنيدن صداي برخورد چاقوي قاتل با گوشت و استخوان مقتولين مو بر بدن هايمان سيخ مي شود اما درعين حال از رفتن به داخل ذهن قاتل و تماشاي آن اسب سفيدي که درذهن قاتل نمادي است از مادر مرده اش به خنده خواهيم افتاد. فرود چاقوها در بدن زن ها نفس هايمان را به شماره مي اندازد اما ديالوگ هاي احمقانه ي آدم هاي فيلم دوباره ما را به خنده خواهد انداخت.
هالووين 2 ترکيبي است از خون و فضاسازي. انصافاً طراحي صحنه هاي فيلم فوق العاده عالي است. بوي تباهي و ويراني از تک تک اين صحنه ها به مشام مي رسد. اما خون و فضاسازي براي ساختن يک فيلم ترسناک موفق کفايت نمي کند. واقعيت آن است که فيلم هالووين 2 پر از ساديسم ،پر از نفرت از زنان، و پر از اباطيل روانشناسانه است. همان بهتر که هاليوودي ها اجازه دهند مايکل مه يرز بعد از 31 سال خدمت صادقانه به گيشه هاي سينما بازنشسته شود و جاي خود را به نسل جوان تر قاتل هاي زنجيره اي بدهد!   
منبع:دنياي تصوير،شماره 186.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.