اقدامات فوق العاده (Extraordinary measures)

چهارشنبه، 17 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اقدامات فوق العاده (Extraordinary measures)

فيلمنامه نويس و کارگردان: تام ون
 

[به اين فکر کن که همواره حروف ديگري خارج از الفبا هست.]
بازيگران: برندان فريزر (جان کراولي)، هريسون فورد (دکتر رابرت استيون هيل)، کري راسل (ايلين کراولي)، مرديت دروگر (مگان کراولي)، سام هيل (جان کراولي پسر). 105 دقيقه. درجه نمايشي: PG.
اقدامات فوق العاده درام خيرخواهانه اما نوميدکننده اي است با کاراکترهاي خوب پرداخت نشده در قالب داستاني که براي اين کاراکترهاي دوبُعدي بيش از حد بزرگ است.
فيلم اقدامات فوق العاده، براساس يک داستان واقعي ساخته شده است؛ داستاني که چند سال قبل گيتا آناند در کتابي تحت عنوان معالجه آن را به روي کاغذ آورد: دو کودک آمريکايي مبتلا به يک بيماري ژنتيکي نادر و ناعلاج شده اند و فقط يک سال از عمر آن باقي مانده است. در چنين شرايطي پدر بچه ها عزم خود را جزم مي کند تا يک داشمند تکرو را که احتمالاً مي تواند اين بيماري را مداوا کند بيابد و از وجود وي براي مداواي بچه هايش استفاده کند.
قصه فوق براي سينمادوستان تا حدي زيادي آشناست/ در فيلم روغن لورنزو (1992) نيک نولتي نقش پدري را بازي مي کرد که براي مداواي بيماري عصبي لاعلاج فرزندش شخصاً دست به کار مي شود و راه علاجي پيدا مي کند. در فيلم اقدامات فوق العاده، دو فرزند 7 و 9 ساله جان کراولي (برندان فريزر)، که بيماري ژنتيکي «پومپي» مبتلا شده اند، فاصله چنداني با مرگ ندارند. همين جا بايد اضافه کرد که در عالم واقع، اکثريت کودکان مبتلا به بيماري ژنتيکي پومپي، که تعدادشان در کلِ جهان بين پنج هزار تا ده هزار نفر تخمين زده مي شود، معمولاً تا قبل از رسيدن به سن 2 سالگي مي ميرند. بچه هاي جان کراولي واقعي هم موقعي که 15 ماهه و 7 روزه بودند به بيماري پومپي مبتلا شدند و معالجه آن ها در 4 و 5 سالگي آغاز شد. در فيلم اقدامات فوق العاده مرديت دروگر نقش مگان کراولي 9 ساله را بازي کرده است. سازندگان فيلم با تبديل کردن مگان به دختري باهوش و دوست داشتني بر ملاط احساسي فيلم افزوده اند. پدر بچه ها، آقاي جان کراولي، مديرعامل شرکت «بريستول – مه يرز اسکوب» است. جان و همسرش، ايلين کراولي (کري راسل)، به شدت نگران سرنوشت دو فرزند بيمار خود هستند. متأسفانه کاراکترهاي اين دو در سطح باقي مانده و فقط تا آن جا پرداخت شده که الزامات داستاني مي طلبيده است. تنها چيزي که تماشاگر از رابطه شخصي جان و همسرش درمي يابد اين است که آن ها بسيار نوميد و مستأصل اند و هر چه زمان مي گذرد بر شدت نگراني اشان اضافه مي شود زيرا مي دانند که بچه هاي آن ها با مرگ فاصله چنداني ندارند. جان کراولي با جستجو در اينترنت پي مي برد که پرفسوري در دانشگاه نبراسکا به اسم دکتر رابرت استون هيل (هريسون فورد) کشفياتي درباره بيماري «پومپي» کرده است و در حال حاضر نيز مشغول کار بر روي شيوه هاي مداواي اين بيماري است؛ شيوه هايي که نظام پزشکي کشور با آن مخالف است. کراولي سعي مي کند با دکتر استون هيل تماس بگيرد اما موفق به انجام اين کار نمي شود. کراولي تصميم مي گيرد به نبراسکا پرواز کند تا در آن جا حضوراً با دکتر استون هيل ديدار کند و مشکل بچه هاي بيمارش را با وي در ميان بگذارد. همين جا بايد اضافه کرد که دکتر استون هيل در عالم واقع وجود ندارد. کسي که روي بيماري پومپي کار کرد و تلاش کرد مداوايي براي آن بيابد يک پزشک تايواني بود به اسم دکتر «يوانگ سون چن» که در «دانشگاه دوک» تحصيل مي کرد و در حال حاضر مدير موسسه «بيومديکال ساينس» تايوان است. ظاهراً هريسون فورد، که تهيه کننده فيلم اقدامات فوق العاده است، ابراز علاقه کرده بود که خود وي نقش اين دکتر را در فيلم بازي کند. البته سازندگان فيلم براي جالب شدن کاراکتر دکتر استون هيل پاره اي ويژگي هاي رفتاري خاص را به وي داده اند: دکتر موقع کار علمي بايد حتماً به موسيقي راک گوش بدهد؛ دکتر علاقه اي به جواب دادن به تماس هاي تلفني و غيرتلفني اش ندارد؛ دکتر اهل رفتن به نوشکده و خوش و بش با کارکنان مؤنث آن جاست و غيره... جان کراولي مشکل خود را مطرح مي کند اما دکتر استون هيل پاسخ مي دهد که «من دکتر نيستم، من فقط به شيمي اين بيماري علاقه مندم.» با اين حال، به مرور زمان از حجم مخالفت هاي دکتر کاسته مي شود. مسئله اين جاست که مداواي بيماري پومپي نياز به يک تکنولوژي گران قيمت دارد. کراولي تصميم مي گيرد با سرمايه داران علاقه مند گفتگو کند و پول لازم براي اين کار را به دست آورد...
در ويکي پديا آمده است که هزينه درمان بيماري پومپي سالي سي هزار دلار براي هر بيمار است و از آن جايي که شرکت هاي بيمه در آمريکا حاضر به تقبل چنين هزينه گزافي نيستند لذا از بيمه کردن بيماران مبتلا به بيماري پومپي خودداري مي کنند؛ هر چند که اکثر کشورهاي پيشرفته – جز آمريکا – امکانات لازم براي مداواي اين بيماري را فراهم کرده اند. متأسفانه به واقعيت مهم فوق در فيلم هيچ اشاره اي نشده است؛ هرچند که اين واقعيت چيزي از اقدام شجاعانه کراولي ها نمي کاهد. آن ها با تلاش و پيگيري خود نهايتاً موفق شدند راه مداواي بيماري پومپي را بيابند و جان صدها کودک را از مرگ حتمي نجات دهند. متأسفانه فيلم اقدامات فوق العاده به رغم همه تلاشي که کرده موفق نشده عظمتِ کار اين پدر و مادر را به طور کامل به تصوير بکشد.
منبع: نشريه دنياي تصوير شماره 190



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.